Blogginlägg mars 2020

Terapeuternas tips för att hantera oron kring coronaviruset

07:23 - 30 mar, 2020 2 Psykisk hälsa

Den coronapandemi som nu sprider sig över världen påverkar oss alla på olika sätt och många känner sig oroade över situationen. Tillsammans med leg. psykoterapeut Elisabet Heigard och KBT- och schematerapeut Christer Lundmark från Åsö Psykoterapi har vi därför sammanställt en lista på handfasta råd som kan hjälpa dig att hantera din oro.

enter image description here

Vi befinner oss just nu i en osäker period, där en del tvingas arbeta hemifrån eller stanna hemma från skolan, medan andra rentav sitter i karantän eller har blivit av med jobbet. Den ovisshet som situationen för med sig har också skapat en stor oro hos många människor. Oron gäller ofta den egna eller nära och käras hälsa, och många oroar sig också för sin ekonomi eller sitt arbete. Terapeuterna på Åsö Psykoterapi ger oss följande råd:

Fem enkla sätt att hitta glädje i vardagen

15:52 - 19 mar, 2020 2 Psykisk hälsa Hälsa

Alla vill vara lyckliga och må bra. Men ofta stirrar vi oss blinda på saker som karriär, prylar eller pengar och missar då de små sakerna i vardagen som är minst lika viktiga för att vi ska känna oss glada. I det här inlägget fokuserar vi därför på att försöka hitta de små glädjeämnena i livet och listar fem konkreta tips på vad du själv kan göra för att känna dig lite gladare, varje dag.

enter image description here

Musik är vetenskapligt bevisat för att ha en positiv inverkan på oss människor. Nästan alla har nog en favoritlåt de gillar att lyssna på för att få lite extra energi eller bara bli på bättre humör. Det som är bra med musik är också att du kan lyssna på det i princip var du än befinner dig. Om du känner dig stressad på morgnarna eller bara vill stänga ute bruset kan du testa att ta på dig hörlurarna och sätta på en bra låt. Kanske kan du passa på att lyssna på något du inte brukar lyssna på? Naturljud eller klassisk musik sägs till exempel göra dig mer lugn och harmonisk, något som också är bra för vårt välbefinnande.

Så söker du vård i mobilen

07:13 - 11 mar, 2020 1 Vård i mobilen Digital vård

Med tanke på att kräksjuka, säsongsinfluensa och det nya coronaviruset härjar så kan det vara både snabbare och mindre risk för smittspridning att besöka en läkare digitalt. Hos en nätläkare kan du få hjälp direkt via din mobil.

En nätläkare är läkare eller annan vårdpersonal som du besöker digitalt via en app i telefonen. Du både pratar med doktorn och delar din kamera så att doktorn eller sköterskan kan titta på dig. Många nätläkare erbjuder också möjligheten att chatta med vårdpersonal.

Stort intresse för coronaviruset under februari

09:19 - 10 mar, 2020 0 Om Vården.se Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN FEBRUARI. Det var något färre svenskar som sökte efter vård i februari jämfört med januari, men man kan samtidigt se att februari har präglats av sökningar efter coronaviruset. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största privata söktjänst för vård och hälsa. Vårdbarometern från Vården.se är en månatlig, sökbaserad barometer, som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

enter image description here

”Februari kallas ofta för vabruari, men i år har vi inte sett den ökning av sökningar efter husläkare som vi brukar se i februari. I stället så ligger nivåerna av sökningar efter vård på en stabil nivå. Däremot kan vi se att intresset för information om coronaviruset är stort och ökar lavinartat,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Coronaviruset - listan för dig som vill veta mer

14:53 - 06 mar, 2020 0 Om Vården.se Smitta

I takt med att coronaviruset sprider sig, är det många som har frågor kring hur farligt det är, hur man ska undvika att bli smittad och vad man gör om man fått symtom. Det kan vara svårt att navigera bland all information som finns tillgänglig, så för att underlätta för dig som har frågor har vi sammanställt en lista med informationskällor och vårdgivare. Listan består av både svenska myndigheter och privata aktörer.

enter image description here

Det nya coronaviruset, det vill säga covid-19, har varit aktiv sedan slutet på december 2019. Från att ha börjat sin smittspridning i Wuhan, Kina, har det nu kommit till Sverige. Läs gärna vår sammanfattning av coronaviruset. I takt med att smittan sprids ökar trycket på svensk sjukvård. Om du har svårt att komma fram hos 1177 eller din vanliga husläkare/vårdcentral, kan det vara bra att veta vilka övriga aktörer som du kan vända dig till för vård och information.