Blogginlägg mars 2017

Glöm inte cellprovet!

16:08 - 30 mar, 2017 0 Övrigt

Kvinnor mellan 23-64 år får regelbundna kallelser till att gå på gynekologisk cellprovtagning. Med hjälp av Kristina Müller, chefsbarnmorska på BB Stockholm Family City, reder vi ut vad cellprovtagning egentligen innebär och varför det är så viktigt att gå på det.

bb-stockholm-family

Ett gynekologiskt cellprov är ett prov som tas från livmodertappen vilket är den nedersta delen av livmoderhalsen. Provet tas för att kunna upptäcka eventuella cellförändringar som skulle kunna leda till livmoderhalscancer.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Först i Sverige med unik linsoperation

08:27 - 27 mar, 2017 0 Övrigt

ANNONS. Innehåll från Novius Ögonklinik.

Novius Ögonklinik är först ut i Sverige, och bland de första i Skandinavien, med att använda ett avancerat laserrobotsystem vid linsoperationer. Denna typ av linskirurgi erbjuds till personer med grå starr eller de som vill genomgå en synfelskorrigerande linsoperation. Tekniken gör att riskerna minimeras och förbättrar både de kort- och långsiktiga resultaten.

Tjej med grönt öga

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Hörapparater är inte bara till för äldre!

11:15 - 24 mar, 2017 0 Övrigt Hörsel

Nedsatt hörsel är mycket vanligt. Nära en och en halv miljon svenskar har någon form av hörselnedsättning, men bara ca 300 000 av dem använder hörapparat. Många vet att hörseln blir sämre med åldern men även yngre kan ha en hörselnedsättning och faktum är att ungefär hälften av alla med nedsatt hörsel är i yrkesverksam ålder. Vi har pratat med Lotta Hannu som är legitimerad audionom på Bra Hörsel.

Hörselundersökning hos legitimerad audionom

Man brukar dela in hörselnedsättningar i två olika kategorier; ledningshinder och innerörerelaterade hörselnedsättningar. Exempel på ledningshinder kan vara vaxpropp, hål på trumhinnan, vätska i mellanörat eller skadade hörselben. Ett ledningshinder är alltså något som hindrar ljudet från att ledas in i innerörat.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Kom igång med löpträningen i vår!

11:15 - 13 mar, 2017 0 Hälsa Träning

Snart är våren här och kanske känner du att det är dags att dra igång löpträningen det här året. Vi har intervjuat löpcoachen Anna Sjögren som arbetar på Victoryklinikerna Rehab för att få expertråd om hur du kommer igång.

– Löpträning är en fantastisk träningsform som du kan utöva vart du än befinner dig, säger Anna Sjögren. Bra skor är enda kravet!

Första steget när du ska börja löpträna är att införskaffa dig ett par riktigt bra löparskor. Om du väljer löparskor som passar dig och dina behov får du en bättre löpupplevelse och kan också förebygga skador.