Blogginlägg mars 2015

Använd tandtråd!

11:47 - 12 mar, 2015 0 tandvård Blogg

Innehållet sponsras av Plackers.

I vårt tidigare inlägg "Såhär borstar du tänderna!" kunde du bland annat läsa om hur man borstar tänderna på bästa sätt. Vad många inte vet är att tandtråd även är en stor bidragande faktor till en bra munhälsa och friska tänder.

Rengöringen som sker med tandtråd utgör 50 % av en god munhälsa som ger friska tänder och bra andedräkt. Tandtråd används för att ta bort det som hamnar mellan tänderna som tandborsten inte kan komma åt och på så sätt förebygga olika tandsjukdomar som karies och tandlossning.

Rengöring av tandtråd utgör 50 % av munhälsan.

Varför ska man använda tandtråd?

I saliven finns bakterier som kan sätta sig fast på tänderna. De bildar sammanhängande beläggningar och tillsammans med socker bildar de en stark syra som fräter på tänderna och skapar mikroskopiska hål, i vardagligt tal kallad plack. Plack är den främsta orsaken till olika tandsjukdomar som till exempel karies och tandlossning.

Tandtråden hjälper till att ta bort plack och matrester mellan tänderna. Den stimulerar även tandköttet och tillför syre ner i tandfickorna som motverkar bakterier och inflammationer. Att låta tandtråd skrapa mot tandytan hjälper också till att motverka att det bildas tandsten.

Att börja använda tandtråd

När man väl börjar att använda tandtråd kan tandköttet blöda, men det är inte farligt. Det är ett tecken på att man har tandköttsinflammation och att läkeprocessen har påbörjats. Redan efter två veckors användning kan man märka skillnad eftersom att rengöringen mellan tänderna gör att bakterier inte kan få fäste och bilda plack.

Använd tandtråd!

Plackers tandtrådsprodukter

Plackers är ett bra tandtrådsalternativ eftersom du slipper krångla med vanlig tandtråd. Deras produkter har ett bra grepp och en tandtråd som inte fransar sig, vilket gör rengöringen mellan tänderna enklare. Deras produkter kan även användas flera gånger till dess att tråden går sönder, det är bara att skölja av med varmt vatten mellan gångerna.

Plackers produkter är Sveriges mest använda tandtråd och rekommenderas av flera tusen tandläkare och tandhygienister. De erbjuder tandtråd förpackade i olika varianter för att kunna tillgodose alla användarbehov och du kan läsa mer om deras olika produkter som de erbjuder på Plackers.se.

Vinn produkter från Plackers!

För dig som är intresserad av att prova Plackers produkter lottar vi nu ut två olika förpackningar till de 100 första som mailar in till oss. Maila till tavling@varden.se och skriv ”Jag vill vinna produkter från Plackers” i ämnesraden. Först till kvarn är det som gäller!

Vården.se:s tävling med Plackersprodukter

Dags att få koll på din munhälsa?

Känner du att det är dags att få koll på hur det står till med dina tänder och din munhälsa? Klicka på någon av länkarna nedan för att hitta till en vårdgivare som kan hjälpa dig!

Här kan du se alla våra tandläkare som finns på Vården.se!

Och här kan du se alla våra tandhygienister som finns på Vården.se!

Innehållet sponsras av Plackers.

Text: Moa Wikström

av Moa Wikström Kommentera

Såhär borstar du tänderna!

13:52 - 03 mar, 2015 2 tandvård Blogg

Att borsta tänder kan tyckas enkelt, men tänderna ska hålla livet ut och behöver därför så bra vård som de kan få. Att byta tandborste regelbundet och borsta på rätt sätt är därför en viktig del för en bra tandvård och munhälsa.

Byta tandborste

– Jag brukar säga att man ska byta tandborste var tredje månad, säger tandläkare Angela Stangel. Idag finns det även indikatorer på många tandborstar som tappar färg som visar när det är dags.

Att byta sin tandborste behöver man också göra om den förlorar formen, det vill säga att stråna böjer sig utåt. Om tandborststråna böjer sig redan efter ett par veckor beror det förmodligen på att man borstar för hårt.

Lär dig att borsta tänderna rätt med Vården.se!

Vikten av en tandborste med rätt form

Anledningen till varför det är viktigt att ha rätt form på tandborsten beror på att den inte ska skada tanden och tandköttet, men även för att hjälpa munhålan att ha hålla sig fräsch.

– Jag tycker att tandborsten ska vara mjuk för att inte skada tandhalsen och tandköttet, säger Angela. Borstar man för hårt kan man få blottade tandhalsar och nöta på dem, alltså få tandborstskador. Det är många som vill ha hårda tandborstar för att de tror att de ”tar bättre” men det gör alltid mer skada än nytta.

Borsta tänderna på rätt sätt

Många tror att man ska borsta hårt och med långa rörelser fram och tillbaka, men då kan tandköttet skadas.

– Jag brukar förespråka ”gnuggmetoden”, säger Angela. Den innebär att tandborsten hålls snett mot tandköttsranden medan man med små rörelser gnuggar fram och tillbaka på stället innan man flyttar borsten till nästa parti. Borsten ska hållas snett mot den del av tanden som möter tandköttet så att man rengör både tand och tandkött, för det är där som placken samlas. Har man skadade tandhalsar kan det vara bättre att istället vrida tandborsten från tandköttet mot tanden.

Tandborsten du använder ska vara mjuk och ha ett litet borsthuvud för att komma åt överallt i munnen och inte skada tandköttet. En eltandborste är ett bra alternativ då den har ett litet roterande borsthuvud som kommer åt överallt.

– En eltandborste är effektiv och gör det är lättare att få ett bra resultat, säger Angela.

Tandläkare Angela Stangel hos Vården.se

Tandläkare Angela Stangel

Den nya 3x2-modellen

Tandläkare Angela Stangel rekommenderar att man ska borsta tänderna enligt den nya ”3x2-modellen”. Den innebär att man ska borsta tänderna 2 gånger om dagen med 2 cm fluortandkräm i 2 minuter.

När man borstar tänderna ska man heller inte skölja bort all fluortandkräm med vatten. Därför ska man efter tandborstningen endast ta lite vatten i munnen och sila skummet mellan tänderna och spotta ut.

– Idag ska man inte skölja bort resterna av tandkrämen, bara spotta och låta det vara kvar så att det ger ett skydd. Det är nämligen fluortandkrämen som har gjort att vi har så lite karies idag, säger tandläkare Angela.

Kontrollera att de är rena

För att veta att man har borstat tänderna ordentligt finns det ett trick för att kontrollera tandborstningen. Dra med tungan över tändernas yta och känn efter så att ytan känns glatt, annars behöver man borsta lite till.

Text: Moa Wikström

av Moa Wikström Kommentera