Blogginlägg mars 2015

Använd tandtråd!

11:47 - 12 mar, 2015 0 tandvård Blogg

Innehållet sponsras av Plackers.

I vårt tidigare inlägg "Såhär borstar du tänderna!" kunde du bland annat läsa om hur man borstar tänderna på bästa sätt. Vad många inte vet är att tandtråd även är en stor bidragande faktor till en bra munhälsa och friska tänder.

Rengöringen som sker med tandtråd utgör 50 % av en god munhälsa som ger friska tänder och bra andedräkt. Tandtråd används för att ta bort det som hamnar mellan tänderna som tandborsten inte kan komma åt och på så sätt förebygga olika tandsjukdomar som karies och tandlossning.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Såhär borstar du tänderna!

13:52 - 03 mar, 2015 2 tandvård Blogg

Att borsta tänder kan tyckas enkelt, men tänderna ska hålla livet ut och behöver därför så bra vård som de kan få. Att byta tandborste regelbundet och borsta på rätt sätt är därför en viktig del för en bra tandvård och munhälsa.

– Jag brukar säga att man ska byta tandborste var tredje månad, säger tandläkare Angela Stangel. Idag finns det även indikatorer på många tandborstar som tappar färg som visar när det är dags.

Att byta sin tandborste behöver man också göra om den förlorar formen, det vill säga att stråna böjer sig utåt. Om tandborststråna böjer sig redan efter ett par veckor beror det förmodligen på att man borstar för hårt.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer