Blogginlägg februari 2018

Vad är mesoterapi?

10:06 - 15 feb, 2018 0 Skönhet

När vi åldras förändras hudens egenskaper och många upplever att huden blir strävare, torrare och mindre spänstig. Genom den icke-kirurgiska behandlingen mesoterapi kan du få en fräschare och ungdomligare hud igen.

Mesoterapi är en behandling som kan utföras med eller utan nålar. Vid behandlingen slussas vitaminer, hudföryngrande ämnen och fukt i form av hyaluronsyra, in i hudens yttersta lager med hjälp av mikroinjektioner eller elektriska impulser. Med hjälp av microneedling görs små ytliga hål i huden och via dessa kan aktiva ämnen tillsättas. Syftet är att vitalisera huden, ge den ökad lyster samt behandla fina rynkor och linjer.

– Hos oss använder vi CryoStamp som är en nålfri form av mesoterapi, säger Anne Birgitte Undén, hudläkare på Complete Skin. Vi har även särskilda serum som Epidermal Growth Factor, EGF, och Idebenone som reparerar huden samt behandlar och motverkar pigmenteringar. Vid behov använder vi även M-Pen som ger en fraktionerad och kontrollerad hudföryngring med kort återhämtningstid.

Hur mår ditt hjärta?

09:19 - 09 feb, 2018 0 Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och cirka 1,4 miljoner svenskar lever idag med en hjärt-kärlsjukdom.

– Hjärt- och kärlsjukdomar står för cirka 35 procent av dödsorsaken globalt, säger hjärtspecialisten Morteza Rohani på Nordic Heart Center. Högt blodtryck, kranskärlsjukdom och stroke utgör cirka 70 procent av dessa dödsfall.

Personer med en hjärt- och/eller kärlsjukdom upplever oftast symtom i form av bröstsmärta, hjärtklappning och andfåddhet. Vid besök hos en hjärtspecialist, kardiolog*, kan man genomgå olika utredningar som kan bestå av arbetsprov, ultraljudsundersökning av hjärtat och långtids-EKG. Det är för att utesluta kärlkramp, arytmier, klaffel och hjärtsvikt.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Har du fått vinterkräksjukan?

15:13 - 01 feb, 2018 0 Sjuka barn Övrigt

Varje år under vintern får många svenskar kräksjukan. Det är en väldigt smittsam virussjukdom och det är inte ovanligt att hela familjen insjuknar om en familjemedlem blivit smittad. Vinterkräksjukan kan förekomma året om men de flesta brukar bli sjuka mellan januari och mars. Vissa personer får aldrig vinterkräksjuka även om de blir utsatta för viruset och det beror troligtvis på en medfödd motståndskraft.

sjuk i soffan

Trots att man kan ha svåra besvär brukar magsjuka vara helt ofarligt. För de flesta brukar det räcka med att vila och att dricka mycket. Vissa kan däremot behöva söka vård, exempelvis barn under ett år, äldre och personer som har en allvarlig sjukdom eller kraftigt nedsatt immunförsvar. Eftersom viruset är väldigt smittsamt är det viktigt att kontakta mottagningen du ska besöka innan du/ni åker dit så att de kan förbereda så andra inte blir smittade.