Blogginlägg februari 2014

Pappa Martin tipsar

17:00 - 25 feb, 2014 0 Blogg Sjuka barn

Vabruari är snart över, men barn slutar inte bli sjuka för det. ”Så länge det finns barn, finns det snoriga näsor”. Ett gammalt Martin-ordspråk. Den här gången skriver jag främst i egenskap som småbarnsförälder till en nyss fylld treåring (och en ny som väntar precis runt hörnet). Utöver det är jag, vad vissa skulle kalla en geekparent. Jag gillar prylar och appar. Så, nu är det sagt. Detta medför då att jag ofta testar nya appar till min telefon inom alla områden och inte så sällan appar som riktar sig mot barn och föräldrar. Så idag tänkte jag tipsa och skriva om en webbsida och tillhörande app som alla föräldrar kan nyttja.

Appen heter SjuktBarn och vänder sig till småbarnsföräldrar som känner sig bekymrade eller vilsna när deras barn blir sjuka. Bakom allt medicinskt innehåll står läkare, vårdpersonal, sjuksköterskor och barnmorskor som är tillknutna norska MultiMedicus AS.

Nu tänker ni ”ånej, inte en till app att hålla koll på”. Och visst, jag håller med. Det finns många appar och forum som är tillägnade barn och föräldrar, men fortsätt läs lite till.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Hög stress kan påverka immunsystemet hos barn

11:09 - 20 feb, 2014 0 Blogg Psykisk hälsa Sjuka barn

Hög stressnivå i en familj kan påverka barnens immunförsvar. Detta har forskare vid Hälsohögskolan i Jönköping och Linköpings Universitet kunnat visa i en ny studie.

Kroppens immunförsvar finns för att skydda oss mot bakterier och virus. Kroppen i sig är dessutom utrustad att klara av vardaglig eller kortvarig stress. Om kroppen däremot utsätts för långvarig stress eller en svårare stressituation påverkas immunförsvaret negativt, till exempel om man förlorar en nära anhörig eller inte känner kontroll över sin situation.

Forskningsstudien visar att barnen i de högstressade familjerna hade högt kortisolvärde, vilket är ett biologiskt mått på stress. Detta stöder det faktum att barnen varit stressade. Resultaten i studien pekar även mot att immunförsvaret får sig en törn och är inte lika motståndskraftigt när det utsätts för hög stress. Istället reagerar immunförsvaret mot ämnen i kroppen som egentligen borde lämnas i fred.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Dela med dig av ditt blod!

11:35 - 10 feb, 2014 0 Blogg Hälsa Övrigt

Ni som såg och läste nyheterna igår vet hur det talades om hur blodgivarantalet minskat under det gångna året i Stockholm. Jämfört med 2012 minskade antalet med 6,4 procent. Men tack vare att befintliga blodgivare ger blod oftare så är blodlagret fortfarande ganska stabilt. Men saker och ting kan ju förändras snabbt om till exempel det skulle ske en stor olycka.

Nu efterlyser man fler och gärna unga blodgivare för att säkra tillgången i framtiden. Kvinnor kan ge blod tre gånger om året och män kan ge fyra gånger om året. Vid varje givet tillfälle tappas ungefär 4,5 deciliter blod. Detta är ungefär en tiondel av blodet i kroppen.

Tveka inte utan registrera er redan idag!Gå in och läs mer här!

Nytt år, nytt Vabruari

10:54 - 05 feb, 2014 0 Blogg Sjuka barn

Vabruariu är här igen!

Inför och under detta drabbas många småbarnsföräldrar av dåligt samvete. Dåligt samvete gentemot sina chefer och kollegor och sin arbetsplats. För de flesta innebär det en viss ångest att behöva ringa och tala om att man måste stanna hemma.

Som chef har man förstås ett ansvar att följa upp frekvent och sammanhängande frånvaro. Men syftet handlar mer om att få upp ögonen för fall där det döljer sig en allvarligare situation bakom frånvaron än att kontrollera den anställde.