Blogginlägg februari 2013

Utmaning vecka 9: Fisk och skaldjur får dig att må bra!

15:03 - 27 feb, 2013 1 Veckans utmaning

Dags att plocka fram köksförklädet, gå igenom högarna med recept och slipa till eggen. Under veckans gång vill vi att du vid två-tre tillfällen tillagar en nyttig måltid innehållande fisk och/eller skaldjur. På vår Facebook-sida kommer du kunna ta del av några inspirationsrecept.

Fisk och skaldjur innehåller stor mängd D-vitamin, jod och selen, ämnen som vi människor mår bra av men som många svenskar får i sig alldeles för lite av. Lax, sill, ansjovis och makrill är exempel på fisksorter som innehåller särskilda omega-3-fetter (DHA och EPA) som bidrar till optimal hälsa i hjärnan och kroppen i övrigt. Omega-3-fetter kan bland annat minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt bidra till sänkt blodtryck.

Visste du att anledningen till att fisk, vissa mer än andra, är rik på omega-3-fetter är för att de äter alger som innehåller en stor mängd av dessa fetter.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Utmaning vecka 8: Promenera dig till bättre hälsa!

15:13 - 20 feb, 2013 0 Veckans utmaning

15 minuter (gärna längre) sammanhängande promenad vid tre olika tillfällen under veckan. Kanske tar du dig en avstickare till eller från jobbet, avsätter femton minuter av din lunch eller snör på dig promenadskorna på kvällskvisten. När promenaden äger rum är upp till dig själv!

Anledningen till varför vi har valt just den här utmaningen är att lättare och regelbunden motion, som dagliga promenader, bidrar till ett ökat välmående och minskar risk för allvarliga sjukdomar. Vi hoppas självklart att du också rycker med dina arbetskollegor, familjemedlemmar och vänner samt att du efter den här utmaningen fortsätter verka i hälsans tecken i form av dagliga promenader.

Tipsa gärna personer som du känner och bryr dig om och håll utkik efter nästa veckas utmaning. Glöm heller inte att skriva om vad du gjort och hur det gått i fältet för kommentarer på vår blogg eller på vår Facebook-sida. Lycka till!

Vården.se utmanar dig!

14:04 - 20 feb, 2013 0 Veckans utmaning

Daily Challenge erbjuder dagligen utmaningar i hälsans tecken. Budskapet är tydligt, små vardagliga hälsoframsteg ökar en persons välmående. Genom att varje morgon tilldelas en enkel utmaning att genomföra hoppas Meyouhealth.com, företaget bakom Daily Challenge, att människor ska bli mer medveta om sin hälsa och dagligen påverka den. Vården.se tycker att det är ett smart koncept som bidrar till något väldigt positivt.

Vårt syfte är att försöka återskapa detta utmaningssystem, dock på Vården.se:s egna vis. Varje persons välmående vi kan påverka till det bättre betyder mycket för oss. Skillnaden från Daily Challenge är att vi kommer presentera utmaningarna veckovis och under rubriken “Vården.se utmanar dig!”, du kommer hitta utmaningarna på vår blogg och på vår Facebook-sida.

Under veckans gång hoppas vi att du som antagit utmaningen skriver om vad du gjort och hur det gått i fältet för kommentarer på vår blogg och på vår Facebook-sida. Då vi inte kommer att ha ett poängsystem är vår ambition istället att varje deltagare ska inspirera samt bli inspirerad av andra personer som antagit veckans utmaning.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Uppdateringar för det nya året

16:06 - 04 feb, 2013 0 Nytt på sidan

Nu har Vården.se snart funnits i ett år och ni som har följt oss en längre tid har säkert märkt att mycket har förändrats på sidan sedan starten. För ungefär två veckor sedan gjorde vi en större uppdatering där bland annat dessa funktioner ingick:

För de vårdcentraler som ingår i vårdval visas nu en ruta som hjälper besökaren att lista sig hos vårdcentralen.

Lista dig hos vårdcentral

av Martin Larsson Kommentera Läs mer