Blogginlägg januari 2020

Coronaviruset - behöver man vara orolig?

14:48 - 31 jan, 2020 97 Virus Smitta Coronaviruset covid-19

UPPDATERAT 2020-06-04. Ett virus allmänt känt som coronaviruset sprider sig just nu över världen och i skrivande stund har över 6 miljoner fall bekräftats. Utbrottet startade i den kinesiska miljonstaden Wuhan och i Sverige har över 40 000 fall rapporterats. Men vad innebär egentligen sjukdomen, vad kan man göra för att skydda sig och vad ska du göra om du misstänker att du är smittad? Vi har sammanfattat det viktigaste du behöver veta om coronaviruset.

enter image description here

Den nya formen av coronaviruset (som har det officiella namnet covid-19) tillhör en redan existerande virusfamilj, där till exempel vanlig förkylning ingår, men också allvarligare sjukdomar som SARS och MERS. Viruset kan bland annat orsaka andningssvårigheter och sprids genom kontakt mellan människor eller genom hostningar och nysningar, även känt som droppsmitta. Det påminner om influensa och kan ge följande symtom:

Fler kvinnor än män sökte efter vård på nätet under 2019

09:58 - 29 jan, 2020 0 Om Vården.se Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN FÖR 2019. Det är fortsatt stort intresse att söka efter vård på nätet. Vårdbarometern för 2019 visar att svenskarna under det gångna året gjorde 2,2 miljoner sökningar efter vård på Vården.se och totalt visades närmare 5 miljoner sidor. Kvinnor sökte i mycket högre utsträckning efter vård på nätet än män, och nästan 40 procent av de som sökte var 55 år och äldre.

enter image description here

"Vi ser hur intresset för att söka efter vård på nätet är fortsatt högt och att det växer bland de som är äldre än 55 år", säger Staffan Gustavsson, VD på Vården.se. "Kvinnor är mer aktiva i att söka efter vårdgivare än vad män är. Jag är övertygad om att trenden kommer att fortsätta och att allt fler kommer att börja jämföra vård för att hitta den vårdgivare som passar just dem bäst."

Fyra sätt att skapa och behålla nya vanor

15:54 - 23 jan, 2020 0 Hälsa

Vi befinner oss i tider där många av oss uttalat nyårslöften som ska förbättra våra liv och göra oss gladare och friskare. I många av dessa fall innebär det att vi vill lägga till eller ändra våra vanor. Men trots att motivationen finns där den första januari, så är det många som inte orkar med att hålla igång de nya vanorna. Hur ska man göra egentligen?

enter image description here

En vana är något som sker automatiskt, i de flesta fall något man gör varje dag. Ett exempel är att du borstar tänderna, eller låser dörren när du lämnar ditt hem. Man ifrågasätter inte beteendet, eftersom vår hjärna vill förenkla vardagen så att man slipper fatta så många beslut.

Svenskarna tog paus från vårdsökandet på julafton

15:08 - 14 jan, 2020 0 Om Vården.se Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN DECEMBER. Under december tog svenskarna julledigt från sökandet efter vård. Julafton var den enskilda dag under 2019 då svenskarna sökte minst aktivt efter vård på nätet. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vårdbarometern för december är den tredje månatliga sammanfattningen som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

enter image description here

"Vi vet sedan tidigare år att vårdsökandet brukar ta uppehåll under julafton och andra stora högtider. Under 2019 går det att se att julafton sticker ut som den enskilda dagen då vi bryr oss mer om annat än att söka efter vård på nätet. Familj, Kalle Anka och annat sysselsatte oss i stället", säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.