Blogginlägg januari 2019

Tema mage: Hur vet jag om jag är laktosintolerant?

08:44 - 31 jan, 2019 0 Mage

Har du problem med magont och gaser och har funderat på om du är laktosintolerant? Det kan vara svårt att själv förstå vad symtomen beror på, och därför är det viktigt att söka vård. Här får du lära dig mer om vad laktosintolerans är för något och hur det kan utredas.

Glasstrutar

Laktosintolerans betyder att du har svårt att bryta ner mjölksockret laktos. Det beror på att du har för lite av enzymet laktas, som finns i tunntarmen. Om mjölksockret inte bryts ner ordentligt hamnar det istället i tjocktarmen, och kan ge symtom som diarré, gaser, ont i magen och svullnad. Laktosintolerans är inte farligt men kan vara mycket besvärande i vardagen.

Tema mage: Matallergier hos vuxna

09:42 - 24 jan, 2019 0 allergi Mage

Det finns många olika magbesvär och i våra kommande blogginlägg kommer vi att berätta mer om några av dem. Vi börjar med matallergier, något som kan ge stora problem för den som drabbas. Här får du veta mer om vad som händer i kroppen när du är allergisk mot det du äter, och hur man kan utreda symtomen.

Ett fat med räkor

Matallergi, även kallad födoämnesallergi, betyder att du inte tål sådant som du äter eller dricker. Det som händer är att din kropps immunförsvar reagerar mot ämnen som du egentligen borde tåla, vilket startar en allergisk reaktion. Då frigörs bland annat ämnet histamin i kroppen, vilket gör att slemhinnor och hud rodnar och svullnar.

Hälsokontroller med ett unikt koncept

14:05 - 08 jan, 2019 0

Innehåll från Hälsokliniken.

Hälsokontroller kan vara ett bra sätt att få överblick över sin hälsa och förebygga framtida problem och sjukdomar. Hos Hälsokliniken och Elisabeth Brown används unika metoder som kombinerar traditionell medicin med komplementärmedicin, för att ge en helhetsbild av din hälsa.

Elisabeth pratar med en patient

Kom igång med träningen!

17:45 - 06 jan, 2019 0 Träning

Många har som nyårslöfte att de ska börja träna – aldrig är det så mycket folk på gymmet som i januari. Men sedan tunnas antalet människor ut. Här får du tips på hur du kommer igång med träningen och håller dig motiverad att fortsätta på längre sikt!

Yogamatta rullas ut

Det absolut viktigaste när det gäller träning är att hitta din egen motivation. Strunta i trender och sluta titta på hur andra ser ut. När man läser om träning stöter man oftast på personer som redan nått sina mål, eller åtminstone är på god väg. Du måste utgå från dig själv och dina förutsättningar!