Svettbehandling hos Hudläkargruppen

Svettbehandling hos Hudläkargruppen

Innehåll från Hudläkargruppen
2022-06-22 | Allmän hälsa

Svettas gör de allra flesta och det är en viktig funktion i kroppen. Men man kan faktiskt svettas för mycket. Det är ett tillstånd som kallas hyperhidros och som kan behandlas. På Hudläkargruppen använder man sig av en särskild metod för svettbehandling. Det heter miraDry® och ger mer bestående resultat än många andra behandlingar.

Vad är hyperhidros?

Hyperhidros är det medicinska namnet för överdriven svettning. Det är ett mycket ovanligt tillstånd och det uppstår oftast under puberteten eller hos unga vuxna. Det beror på att svettkörtlarna är överaktiva.

– Hyperhidros kan vara lokal eller generell, berättar Margareta Frohm Nilsson på Hudläkargruppen. Lokal hyperhidros är vanligast, i till exempel armhåla, händer eller fötter.

Svettningen kan ofta göra att man hindras i sitt dagliga liv och i sociala kontakter. Varför man får hyperhidros är inte helt klart.

– Vanligtvis hittar man ingen direkt orsak, men det finns vissa ärftliga faktorer och medicinska orsaker, säger Margareta Frohm Nilsson.

Behandling av hyperhidros

Hyperhidros kan behandlas på lite olika sätt. Vanligast är att man använder sig av botulinumtoxin (vardagligt kallat botox). Det sprutas då in på det område där svettkörtlarna sitter ytligt i huden och blockerar nervimpulserna till körtlarna. Det finns också läkemedel som kan hjälpa, ibland i kombination med botulinumtoxin.

– Det finns tabletter men de fungerar oftast sämre och har en del biverkningar, säger Margareta Frohm Nilsson.

Hos hudläkargruppen använder man dock en annan teknik som heter miraDry® och använder sig av mikrovågor.

Stolar i Hudläkargruppens mottagningsrum

Svettbehandling med miraDry®

MiraDry® är en relativt ny behandling som är specifikt utformad för överdriven svettning i armhåla, så kallad axillär hyperhidros. Den passar också bra för dem som har måttliga besvär med svettning och vill undvika svettringar på kläderna. Behandlingen ger ett betydligt mer bestående resultat än många andra behandlingar.

– Det är en behandling som tar bort svettkörtlar i armhåla med mikrovågor, berättar Margareta Frohm Nilsson på Hudläkargruppen. Resultatet är långvarigt eller permanent, till skillnad från botulinumtoxin, som måste upprepas 2–3 gånger per år.

Behandlingen lanserades under 2011 i USA och 2014 i Europa. Idag har fler än 30 000 patienter behandlats med miraDry® världen över och behandlingen är CE-märkt.

Hur går behandlingen till?

Vid behandlingen används en maskin som genom mikrovågor genererar värme som resulterar i en termolysbehandling av svettkörtlarna. Det innebär att körtlarna tas bort permanent och inte återbildas igen.

Själva behandlingen är i stort sett smärtfri och du får ett omedelbart resultat.

– Behandlingen tar cirka en timme och sker under lokalbedövning, säger Margareta Frohm Nilsson.

Det brukar räcka med en behandling, men ibland behöver man ombehandla. Det går snabbt att återhämta sig från behandlingen och du kan vanligtvis återgå till vanliga aktiviteter inom ett dygn. Efter några dagar kan du även träna som vanligt.

Publicerad: 18 maj 2018 kl 09:55
Uppdaterad: 22 juni 2022 kl 15:48

9 Kommentarer

2020-03-19

Mmm skrev:

Hej!
Jag är 16 år gammal och svettas mycket även om jag bara sitter, har kontaktat vårdcentralen och ska träffa en läkare snart jag vill veta hur lång tid tar det för att börja med behandlingen och om det kostar något för under 18 år.

2020-03-19

Hej!
Tack för din fråga! Vill du ha mer information om svettbehandlingar hos Hudläkargruppen rekommenderar vi att du kontaktar mottagningen direkt. Vi vill dock göra dig uppmärksam på att behandlingen som Hudläkargruppen erbjuder (MiraDry®), inte utförs på personer under 18 år. Du kan läsa mer här: https://hudlakargruppen.se/2018/12/06/svettbehandling-miradry/. Hoppas det hjälper dig!
Vänligen, Vården.se

2020-05-23

Sanna skrev:

Hur gör man? Kan man få en konsultationstid för miradry och vad kostar det ?

2020-05-25

Vården.se skrev:

Hej Sanna! Du kan hitta mer information om behandlingen här: https://hudlakargruppen.se/2018/12/06/svettbehandling-miradry/. Vi rekommenderar dig att kontakta Hudläkargruppen direkt för att få veta mer om konsultationsmöjligheter och priser. Du hittar deras kontaktuppgifter på deras hemsida. Lycka till! Vänligen, Vården.se

2021-06-17

Margareta skrev:

Hjälper det när man svettas mycket hårbotten

2021-07-08

Hej!

Vi rekommenderar att du kontaktar Hudläkargruppen för att få rådgivning kring om behandlingen passar just dig och dina behov!

Vänligen,
Vården.se

2022-04-15

Lisa skrev:

Vill gärna få mer information och pris.

2022-12-17

tuva skrev:

Hej!
är 17 år gammal och fyller 18år om ungefär 4 månader jag svettas exakt hela tiden under armarna och har fått hjälp med svettningarna och tagit sprutor (botox) tror jag det är, fått det i snart 3 år men det har slutat ge effekt helt på mig och det hjälper inte längre alls så undrar vart kan man hitta mer information om behandlingen och priser?

2023-08-30

Håkan skrev:

Har haft armhålesvettning sedan länge,det rinner från armbågarna vid vissa tillfällen då stress och annat spelar in, vill ha behandling för detta,har pågått i över 40 år nu.