Må bra genom enkla vardagsknep

Må bra genom enkla vardagsknep

Innehåll från Adolf Fredriks Fysiocenter
2022-06-21 | Allmän hälsa

Behöver du några enkla tips på hur din kropp kan må bättre? Den här veckan delar fem av Adolf Fredriks Fysiocenters anställda med sig av sina tips om hur du kan må bättre i vardagen genom enkla små knep.

Tips 1: Tänk på hållningen!

En bra hållning är upprätt men ändå avslappnad så att rätt muskler får jobba. Sträck på dig genom ryggraden som sitter bak i kroppen. Föreställ dig att du har en ballong på hjässan, mitt i hårvirveln, som lyfter dig lätt uppåt.

– Susanna Francis, Leg. Naprapat på Adolf Fredriks Fysiocenter

Tips 2: Upp och stå!

Försök undvika att sitta stilla i samma position längre än 20 min. Genom att resa dig upp aktiveras stora muskelgrupper som bland annat ökar energiomsättningen i kroppen.

– Martin Rosengren, Leg. Fysioterapeut på Adolf Fredriks Fysiocenter

Stå upp

Tips 3: Tänk på hur du äter!

Ofta fokuserar vi på VAD vi äter, men det är minst lika viktigt att tänka på HUR vi äter. Måltiden bör ta ca 10-20 min för att vi ska hinna känna mättnadssignalerna. Ta dig därför tid att i lugn och ro sitta ner och tugga maten, det underlättar både matsmältningen och kan hjälpa dig att äta lagom stora portioner. Och glöm inte att njuta av maten!

– Jonna Sandell, Leg. Dietist på Adolf Fredriks Fysiocenter

Tänk på hur du äter

Tips 4: Använd ergonomiska hjälpmedel!

Det är ofta små, enkla ergonomiska hjälpmedel som kan göra stor skillnad för att minska problem i rygg, nacke och armar. Det kan till exempel vara ett extra svankstöd på kontorsstolen som gör att du lättare bibehåller svanken och därmed får ett mindre tryck i diskarna. Eller ett så kallat underarmsstöd som armarna kan vila på så att den statiska spänningen på axlar och nacke minskar.

– Maria Thomée, Leg. Arbetsterapeut på Adolf Fredriks Fysiocenter

Ta hjälp av ergonomiska hjälpmedel

Tips 5: Varva aktivitet med återhämtning!

Se till att skapa en balans i livet mellan aktivitet och återhämtning genom att planera in en stunds paus. Tänk såhär: Vad behöver jag göra för att skapa en aktivitetsbalans utifrån mina behov?

– Elisabeth Nordvall, Leg. Arbetsterapeut, KBT stresshantering på Adolf Fredriks Fysiocenter

Ta en stund paus

Om Adolf Fredriks Fysiocenter

Adolf Fredriks Fysiocenter har två mottagningar i Stockholm, en på Drottninggatan och en på Kungsgatan. Hos Adolf Fredriks Fysiocenter kan du få hjälp med behandling, rehabilitetsträning och förebyggande insatser om du har besvär i ryggrad, muskler och leder.

Adolf Fredriks Fysiocenter logotyp

Bra tips !
Bra att bli påmind !

2018-04-16

Suzanne Moquist skrev:

Bra tips från ett bra fysiocenter med duktig personal och en lugn träningslokal.