Hud >
Vad är mesoterapi?

Vad är mesoterapi?

2022-06-21 | Hud

När vi åldras förändras hudens egenskaper och många upplever att huden blir strävare, torrare och mindre spänstig.

Hudläkare Anne Birgitte Undén

Så fungerar den hudföryngrande behandlingen mesoterapi

Mesoterapi är en behandling som kan utföras med eller utan nålar. Vid behandlingen slussas vitaminer, hudföryngrande ämnen och fukt i form av hyaluronsyra, in i hudens yttersta lager med hjälp av mikroinjektioner eller elektriska impulser. Med hjälp av microneedling görs små ytliga hål i huden och via dessa kan aktiva ämnen tillsättas. Syftet är att vitalisera huden, ge den ökad lyster samt behandla fina rynkor och linjer.

– Hos oss använder vi CryoStamp som är en nålfri form av mesoterapi, säger Anne Birgitte Undén, hudläkare på Complete Skin. Vi har även särskilda serum som Epidermal Growth Factor, EGF, och Idebenone som reparerar huden samt behandlar och motverkar pigmenteringar. Vid behov använder vi även M-Pen som ger en fraktionerad och kontrollerad hudföryngring med kort återhämtningstid.

Behandlingsområden

Mesoterapi används i huvudsak på ansikte, hals, dekolletage och handryggar. Metoden kan användas för att behandla och motverka acne, rosacea, celluliter, bristningar, rynkor och fina linjer. Den kan också hjälpa personer med blandad och obalanserad hy, eller de som har en torr och uttorkad hud.

– Behandlingen passar personer i olika åldrar och anpassas efter behov, säger Anne Birgitte. Oftast utförs behandlingen som kurer och behandlingen bör upprepas för att bibehålla resultatet.

Publicerad: 15 februari 2018 kl 10:06
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 15:50