När behövs ett läkarintyg?

När behövs ett läkarintyg?

2022-06-21 | Allmän hälsa, Så funkar vården

Det finns olika anledningar till varför ett intyg behövs. Det vanligaste intyget, som de allra flesta känner till, är läkarintyg i samband med sjukdom. Men det finns betydligt fler tillfällen då du kan behöva ett frisk- eller hälsointyg.

– Ett intyg kan behövas både professionellt och privat, säger Jacob Rosenholm, legitimerad läkare på Medicinska Intyg. Vanligast är när man ska ta körkort för högre behörighet, jobba till sjöss eller med järnväg.

Många tävlingar inom sport kräver också ett friskhetsintyg, liksom inför dykning och fallskärmshoppning. Även inför teckning av livförsäkringar, adoption eller utlandsstudier kan du behöva ett intyg som verifierar att du är frisk.

– På Medicinska Intyg utfärdar vi i princip alla typer av medicinska intyg, säger Jacob. Vi gör också fullständiga hälsoundersökningar och riskbedömningar. Hos oss finns också en specialistläkare som tar hand om vår körkortsmottagning gällande alkohol- och drogmissbruk.

Så gör du för att få ett intyg

Det första du behöver göra är att boka en tid hos en läkare och meddela vilket typ av intyg det rör sig om. Till besöket ska du ha med dig giltig legitimation samt glasögon om synundersökning krävs.

– Hos oss bokar man enkelt en tid via vår hemsida, säger Jacob. Vi har ofta tider samma dag och har kvällsöppet flera dagar i veckan.

När du sedan kommer till mottagningen får du legitimera dig och svara på några frågor. Därefter träffar du en läkare som går igenom svaren och gör de undersökningar som krävs. Ibland behövs det kompletterande prover eller röntgen och då skriver läkare en remiss. I vissa fall, exempelvis vid utlandsstudier, krävs ibland också specifika vaccinationer.

När allt sedan är klart får du intyget i handen eller så registreras det direkt hos den myndighet det gäller, exempelvis Transportstyrelsen.

Publicerad: 25 januari 2018 kl 08:57
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 15:47