Äkta eller falsk ischias?

Äkta eller falsk ischias?

2023-08-24 | Rehabilitering

Kraftiga smärtor i nedre delen av ryggen som strålar ut i ena benet brukar vara ett tydligt tecken på problem med ischias. Men vad är egentligen ischias? Och vad skiljer äkta och falsk ischias åt?

Inlägget är reklam för Apoteket och innehåller annonslänkar

Kroppens längsta nerv

Ischiasnerven är människokroppens längsta och största nerv. Den har sitt fäste i ryggslutet och går igenom baksidan av benen ner till fötterna. Om denna nerv av någon anledning ligger i kläm orsakar det smärta. Det kan göra ont i rumpan och ländryggen, och stråla ner i benet.

– Har en patient smärta ner i benet definieras smärtan som ischias, säger Kristian Jörgensen, verksamhetschef och legitimerad kiropraktor på Aktivera Kiropraktik och Privatvård i Sollentuna och Danderyd.

Ischias är en irritation och inflammation i ischiasnerven som gör att det smärtar i rumpan och ner i benet. Ofta förekommer ischias i samband med ryggvärk och ryggskott.

Ryggstöd kan med fördel användas vid ischias för att få hjälp att hålla ett upprätt läge och en normal belastning av ryggmuskulaturen.  Ryggstöd ger också en ökning av värme och blodcirkulation som minskar smärta och som bidrar till ökad rörelse. Köp ryggstöd här för endast 559 kr!

Skillnaden mellan äkta och falsk ischias

För att skilja på orsaken till problem med ischias så delas de upp i två grupper; äkta och falsk. Vid äkta ischias kommer orsaken till smärtan inne i ryggraden och vid falsk ischias kommer smärtan från att nerven av någon orsak blir irriterad utanför ryggraden. På Aktivera Kiropraktik och Privatvård kan de vid en undersökning bedöma vilken typ av ischias patienten har.

– Vid äkta ischias har behandlaren använt olika undersökningstekniker för att se om det är ett tryck på nervroten som kommer ut mellan två kotor, säger Kristian. Behandlaren sträcker på ischiasnerven och om symtomen framprovoceras av testen och smärtan går ut i benet misstänker man diskbråck i ryggen som trycker på nervroten. Behandlaren undersöker också känsligheten på huden, muskelkraften i benen och reflexerna.

Vid äkta ischias är smärtan ofta väldigt kraftig och påverkar vardagslivet och nattsömnen. Bensmärtan strålar oftast ner under knät och är mer smärtsam än ryggsmärtan.

Vid falsk ischias upplever patienten en smärta till säte och lår, och det är sällsynt att den fortsätter nedanför knät. Smärtan är lindrigare och mer diffus än vid äkta ischias, men den kan ändå vara besvärlig.

– Vid falsk ischias finns inget tecken till ett tryck på nervroten som vid äkta ischias, säger Kristian. Ofta härstammar smärtan istället från rygg och bäcken som orsakar spända muskler och ger utstrålande smärta.

Kiropraktor behandlar rygg

Så kan man behandla falsk ischias

Vid behandling av ischias är det viktigt att först ta reda på orsaken till att besväret uppstått. Vid falsk ischias kan du få hjälp hos en kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast / fysioterapeut.

– Hos Aktivera Kiropraktik och Privatvård behandlas falsk ischias effektivt med manuell behandling på det ställe som behandlaren har identifierat som orsaken till problemet, säger Kristian. Det kan vara justering av bäcken eller ländrygg, alternativt muskelbehandling av triggerpunkter.

Förutom att få manuell behandling hjälper behandlaren till med att se över ergonomin på arbetsplatsen och hur mycket patienten motionerar.

– Det finns effektiva rygg- och magövningar för besvären i ett förebyggande syfte och många hittar hjälp i specifika stretchövningar, säger Kristian.

Om du har äkta ischias

Om det vid en undersökning visar sig att det är äkta ischias finns det också hjälp att få.

– Trots att äkta ischias är besvärligt är prognosen god och bara en liten procentandel behöver operation, säger Kristian. Med specifika övningar kan patienten uppleva lindring och succesiv förbättring, kiropraktisk justering kan också hjälpa. Men om patienten inte är tydligt bättre inom en månad bedöms besväret som medicinsk och då ska magnetröntgen göras.

Publicerad: 22 december 2017 kl 09:14
Uppdaterad: 24 augusti 2023 kl 15:39

7 Kommentarer

2018-09-10

Harriet skrev:

Mycket bra och tydlig information.
Nu gäller det barz att hitta någon behandlare i min närhet

2020-10-02

Irene skrev:

Ovanligt bra beskrivning.

2021-01-16

Jeanette skrev:

Bra förklarat

2021-02-25

Kristina skrev:

“När och var ska jag söka vård?
Kontakta en läkare på vårdcentral om du haft en molande värk i nedre delen av ryggen och i skinkorna under en längre tid utan förklarlig orsak.”

Här finns också frågetest “Ont i ryggen”

Om man har ont i skinkorna behöver det förstås inte bero på det här, men ni kan ju läsa för säkerhets skull om diagnosen är osäker.
Hälsningar
Kristina

2021-07-14

Björn skrev:

Hej!
Man bör alltså få komma till en magnetröntgen efter månad skriver ni…
Jag har haft problem med min rygg i tre år, har bara fått komma till vanlig röntgen för ca 2 år sedan, som visade måttlig spondylås/atros. Just nu gör det ont i ländryggen som strålar ned i vänster rumpa. Gör ont när jag sitter, ligger och går. Blivit nekad magnetröntgen av min läkare, vad ska jag ta mig till!??
Mvh
Björn

2023-11-06

Lena skrev:

Jag är i samma situation, det har kommit till en punkt då ingen position fungerar och jag ser ut som målningen ”Skriket”, jag får knappt någon nattsömn, muskelavslappnande hjälper föga. Mitt har pågått och förvärrats sedan Mars. Jag har också bett om magnetröntgen men fått nej. Hur har det gått för dej?

2024-02-24

Nikos skrev:

Citat..

Så då menar man att man ska lida i en hel månad för att få en magnetröntgen.
Jag skulle veta om hen som skriver detta, har tillstymmelse till uppfattning om magnituden till smärtan vid så ni kallar det för äkta ischias ……
Det är skamligt förslag usch… mild sagt.
Jag hade tur och blev operarad (i Norge) för äkta ischias och blev smärtfri direkt efter operationen. Lider dock fortfarande av delvis förlamning i mitt vänstra ben nedan för knäet och kan inte stå på benet utan hjälp av kryckor.
Kirurgen som utförde operationen förklarade till mig att det kan ta upp till ett år innan jag kan bli helt återställd.
Detta pga att jag inte tog kontakt med privat läkarvård innan det hade gått två veckor med extrema smärtor. Jag blev remitterad då till offentlig vård och resten är som beskrivet ovan.
Observera att i två veckor gick jag hjälp av kryckor som orsakade ett annat problem dvs att jag fick j… ont i skulderna.