Fertilitetstema: Bestämt er för att skaffa barn?

Fertilitetstema: Bestämt er för att skaffa barn?

2023-08-25 | Barn och Gravid, Sexuell hälsa

Har du och din partner tagit det stora beslutet att ni ska skaffa barn? När ni fattat det beslutet finns det några saker som kan vara bra att tänka på. Vi ger er därför information och tips som kan hjälpa er att öka möjligheterna till graviditet.

Inlägget är reklam för Apoteket och innehåller annonslänkar

Då är du som mest fertil

Har du koll på dina fertila dagar? För att kunna bli gravid behöver du som kvinna ha ägglossning. Ägglossningen infaller normalt 12-16 dagar före nästa mensstart och när ägget har lossnat kan det befruktas i upp till ett dygn. Men eftersom mannens sädesceller kan leva i upp till 72 timmar i kvinnans äggledare efter ett samlag, ibland längre, kan du bli gravid av samlag som skett upp till en vecka innan ägglossningen.

Graviditetstest

Detta graviditetstest för hemmabruk är enkelt att använda och ger 99% tillförlitlighet. Kan ej köpas i butik utan endast online! Testet ger resultat inom 3 minuter och innehåller 10 teststickor. Köp här för endast 155 kronor!

Hur stor chans att bli gravid vid ägglossning?

Störst chans att bli gravid är två dagar före och fram till ägglossningen, då sekretet i slidan och livmoderhalsen blir tunnare så att spermierna lättare kan simma fram till ägget. Det kallas fertila dagar. Men bara något dygn efter ägglossningen är chansen den månaden förbi. Hur många dagar man är fertil varierar.

Lär känna din kropp

Första steget för att bli gravida är att sluta med preventivmedel. Vissa preventivmedel påverkar inte fertiliteten efter att du slutat med dem, medan andra gör det. Fertiliteten kan påverkas eftersom vissa preventivmedel hämmar ägglossningen och därför kan det ta några månader innan kroppen återhämtat sig och ägglossningen har kommit igång igen.

När du väl slutat med preventivmedel är det viktigt att du som kvinna lära känna din kropp och hur den fungerar. Det kan vara bra att få koll på hur regelbunden din menstruationscykel är. En menstruationscykel brukar vara runt 28 dagar och det är vanligt att intervallen mellan menstruationerna kan variera med några dagar. Har du regelbunden mens så har du oftast också regelbunden ägglossning och då är det enklare att beräkna dagen för ägglossning.

Många använder ägglossningstest för att samlaget ska ske i samband med ägglossningen och på så sätt öka chansen att ”träffa rätt dag”. Det finns också många appar som kan användas för att registrera menstruationen och som också räknar ut ägglossningsdag.

Par håller på gravid mage

Finns det några tips och råd för att lyckas snabbt?

Förutom att sluta med preventivmedel och få koll på menstruationscykeln, finns det en del livsstilsfaktorer som också påverkar fertiliteten. Till exempel:

Rökning – Har negativ påverkan på kvalitén på ägg och spermier, transporten av det befruktade ägget till livmodern, samt möjligheten för embryot att fästa i livmodern. Kvinnor som röker har även en ökad risk för utomkvedshavandeskap och missfall. Dessutom påverkar rökning äggreserven så att den minskar snabbare, något som leder till en förkortat fertil period.

Under- och övervikt – Kan ge ökad risk för oregelbundna menstruationscykler och utebliven ägglossning. Viktproblem, i synnerhet fetma, innebär också ökad risk för missfall, fosterskador, allvarliga graviditetskomplikationer, svåra förlossningar och försämrad barnhälsa. Män med övervikt har oftare sämre spermaprov.

Träning – Kvinnor som tränar hårt eller på elitnivå har en risk för utebliven ägglossning. Tränar du mycket kan det därför varar bra att minska träningsfrekvensen och/eller träningsintensiteten.

Stress – Uttalad stress kan ibland leda till oregelbundna menstruationer och utglesad ägglossning.

Folsyra – Livsmedelsverket rekommenderar att alla kvinnor som försöker bli gravida bör öka sitt intag.

Par håller om varandra

När ska man söka hjälp?

Har ni testat ”allting” och fortfarande inte lyckats bli gravida? Nästa vecka släpper vi del 2 på vårt bloggtema som berättar när ni ska söka hjälp och vart ni ska vända er.

Källor

2 Kommentarer

2021-04-16

Ahmet skrev:

Hej
Vi har försök många gånger att skaffa barn men det går inte . Vi behöver hjälp båda jag och min fru

2021-04-18

Fanny skrev:

Hej Ahmet.
Har ni pratat med barnmorskan på eran vårdcentral? Tror de e lättast för er att gå via henne först, sen berättar hon hur ni ska gå vidare. Så ring o boka tid till din fru & dig redan på måndag 🙂 ju fortare ni bokar tid med barnborskan ju fortare får ni hjälp, och ibland kan de vara ganska lång väntetid så därför tycker jag ni ringer redan på måndag. Jag hoppas det går bra för er! / Fanny (jag är varken barnmorska eller expert utan jag är bara en simpel 2 barnsmamma som såg din kommentar och sen såg jag att du skrev den igår, så då tänkte jag bara komma med tips/förslag på hur ni kan få hjälp) Håller tummarna för er!