• Sök

    Sök

    Hitta rätt vård
  • Jämför

    Jämför

  • Boka

    Boka

Sök i sökformuläret eller navigera bland våra kategorier för att hitta ett urval av vårdgivare.

Hitta balans i en stressig vardag

Att ha en bra balans mellan jobb och ledighet är viktigt för att känna harmoni. Idag är många stressade över att hinna med livspusslet och att prestera på topp. Därför är det viktigt att vara observant på tidiga tecken på stress och sortera bort sådant som tar energi för att undvika att må dåligt.

Vad är stress?

Alla människor upplever stress då och då. Det är kroppens sätt att förbereda sig på att vara extra alert och koncentrerad inför något för att kunna prestera bra. Det är väldigt effektivt vid fara eller om du behöver göra något som kräver full koncentration. Men ibland håller stressen i sig även fast du inte behöver vara på helspänn eller fly från någon fara. Det är väldigt utmattande för kroppen att ha detta stresspåslag under långa perioder, vilket gör att det snarare får motsatt effekt.

Om du känt dig stressad under en lång tid och inte fått tid till att återhämta dig kan du drabbas av utmattning och i värsta fall bli utbränd och/eller deprimerad.

Kortfattat så är kortvarig stress positiv medan långvarig stress är negativ för oss.

Tjej sitter på sten vid vattnet

Vilka saker stressar oss?

Både fysiska och psykiska saker kan vara stressande och faktorer som orsakar stress kallas stressorer. Det kan vara att du har höga krav som du har svårt att leva upp till, ett högt tempo utan tillräcklig återhämtning, eller att du känner mycket ångest och rädslor.

Stress är en obalans mellan krav och resurser. Både att ha för mycket eller för lite att göra kan vara stressande. Det bästa är att ha lagom mycket att göra, att du får utmana dig successivt men samtidigt känna kontroll. Du behöver känna att du gör nytta men kraven får inte vara för höga.

Symtom på stress

Det finns många symtom på stress och hur det tar sig uttryck skiljer sig från person till person. Det är vanligt med känslomässiga reaktioner som oro, ångest, nedstämdhet, trötthet, känslor av otillräcklighet, isolering och sömnstörningar. Stress kan också leda till att du blir deprimerad.

Vid stress kan du också få svårt med intellektuella funktioner som att koncentrera dig, ta itu med problem samt att fatta beslut. Det kan vara svårt att se mål framför dig och kunna arbeta strukturerat eftersom du ofta känner mindre engagemang och blir mindre uthållig. Stress påverkar även immunförsvaret och gör till exempel att vi lättare får förkylningar eller andra infektioner.

Kille står vid fönster

Hur undviker jag stress?

Ta reda på vad som orsakar din stress. Eftersom det är individuellt vad som stressar en är det viktigt att lyssna på kroppens signaler och göra mer av det som du mår bra av, och mindre av det som gör att du känner stress i kroppen. Men det finns några riktlinjer som är bra att gå efter:

Mat, sömn och motion – Att äta bra och på regelbundna tider gör att kroppen får energi och bra förutsättningar för att orka med. De flesta mår som bäst när de sover 7-9 timmar per natt. Sover du för lite blir du trött och hjärnan fungerar sämre, och sover du för mycket kan du också bli trött eller dåsig och få svårt att somna på kvällen. Motion verkar avstressande, och 30 minuters löpning tre gånger i veckan minskar risken för stressrelaterade sjukdomar markant.

Rutiner - Generellt mår de flesta bra av balans och trygghet. Rutiner är då viktigt eftersom det är en trygghet att veta vad du ska göra och när du ska göra det. Det kan vara att du i stora drag sover ungefär lika mycket varje natt, äter vid samma tider samt har rutiner på arbetet och inom familjen. Det är också bra att ha aktiviteter som du gillar inplanerade, men att ha alltför mycket inplanerat kan också vara stressande, så det gäller att känna efter vad som är lagom för just dig.

Sök hjälp – Om du har fastnat i en stressande situation som du inte kommer ur är det bra att söka hjälp, gärna så fort som möjligt. Vanliga behandlingar mot stress är samtalsterapi, sjukgymnastik, stresshantering, mindfulness och ibland läkemedel.

Text: Lisa Sjögren

av Moa Wikström 10:22 - 15 sep, 2017

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!