Nya injektionslagen

2022-10-24 | Podcast: Utforska vÄrden med dr Mikael

Dr Mikael Ă€r tillbaka frĂ„n djungeln efter 2 veckors svĂ€lt. Hur pĂ„verkades hans kropp och hur lĂ€nge klarar man sig utan mat?

utforska-varden-med-dr-mikael

Utforska vÄrden avsnitt 7

Fram tills nu har det inte funnits nÄgon lag kring hur och vem som fÄr utföra injektionsbehandlingar. Vi diskuterar estetik och djupdyker i den nya lagen med hjÀlp av Ronnie Petersson, VD pÄ Art Clinic, en expert inom Àmnet.

Dessutom Àr det inte sommar utan sommarplÄgor.

Allt detta i sommarens viktigaste avsnitt.

Nu kan du ocksÄ lÀsa avsnittet hÀr nedan!

Avsnitt 7 av “Utforska vĂ„rden med dr Mikael”

00:00:01

00:00:02
Staffan: Fyra Bugg och en Coca Cola?

00:00:03
Dr Mikael: Nej, det Ă€r skitbra. Älskar nĂ€stan. Mer Ă€n Lotta iallafall. Hon gillar inte det.

00:00:14
Staffan: Mitt namn Àr Staffan Gustavsson. VÀlkommen till Utforska vÄrden med doktor Mikael.

00:00:38
Staffan: Ja, för det Àr precis det vi gör tillsammans varannan vecka. Vi utforskar vÄrdsystemet och jag hoppas att vi tillsammans kommer lite lite lÀngre för varje vecka som gÄr. Men kÀra lyssnare, vi gör ju inte det hÀr ensamma, utan mittemot mig har jag honom och jag behöver nog inte ens sÀga hans namn. Jag behöver inte ens sÀga vad han heter, vÄr egen sanningssÀgare, som fÄr det dÀr lite komplicerade att bli mer lÀttförstÄeligt: doktor Mikael Hur mÄr du?

00:01:04
Dr Mikael: Jag mÄr utmÀrkt. Tack som frÄgar.

00:01:07
Staffan: VÀlkommen hit! Vi har som vanligt ett fullspÀckat program och det Àr vÀl lika bra att vi kastar oss ut?

00:01:13
Dr Mikael: Det gör vi.

00:01:19
Staffan: I dagens avsnitt pratar vi om den nya injektionslagen som infördes igÄr. Jag kommer att intervjua Ronnie Pettersson som Àr en expert inom Àmnet. Första omrÄdet vi ska prata om nu Àr ett vÀldigt aktuellt omrÄde för att det kommer ske vissa lagförÀndringar inom det och det Àr inom estetik. Och varför tror du att estetiska behandlingar ökar sÄ pass mycket som det gör?

00:01:40
Dr Mikael: AlltsÄ fokus pÄ hur vi ser ut blir viktigare. Det hÀr Àr en kulturell frÄga och för mÄnga mÀnniskor sÄ blir det vÀldigt viktigt hur man ser ut, helt enkelt. Det Àr en del av vÄr tid.

00:01:53
Staffan: Vet du vad som trendar just inom det hÀr omrÄdet? Vi har ju vÀldigt mÄnga kunder inom det hÀr segmentet som jobbar med estetiska ingrepp. Vet du vad som Àr populÀrast just nu?

00:02:02
Dr Mikael: Vad gÀller operationer vet jag det. Sen sÄ det Àr ju bröstoperationer framför allt. Och sedan sÄ Àr det naturligtvis botox och injektionsbehandling.

00:02:13
Staffan: Den informationen jag har fĂ„tt sĂ„ att det som Ă€r mest populĂ€ra nu – och det Ă€r en helt ny företeelse och det har lite med pandemin vi lever i – att allt fler personer har digitala möten. SĂ„ att det man fokuserar pĂ„ och det man vill förfina nu. Det Ă€r mĂ„nga som har bra datorer med hög upplösning i kameror, och sĂ„ vidare och dĂ„ ser du hur du ser ut sjĂ€lv i ansiktet. SĂ„ fokus nu det Ă€r kameran, som syns i det digitala mötet.

00:02:35
Dr Mikael: Det Àr dÀrför jag sÀger botox och injektioner.

00:02:36
Staffan: HÀngande ögonlock och rynkor och sÄ vidare. Nu ser man sig sjÀlv.

00:02:41
Dr Mikael: Och det behandlas med injektionsbehandling och botox, som egentligen Ă€r en felaktig benĂ€mning, det heter ju botolino toxin, men Botox Ă€r som Volvo och Saab, ett eget mĂ€rke. Men det Ă€r ju det anvĂ€nder man ju för att slĂ€ta ut rynkor och vanligen sĂ„ hĂ€r hyaluronsyra dĂ„, “fillers” som, kan man sĂ€ga, fyller huden underifrĂ„n i stĂ€llet, och dĂ„ fĂ„r man mindre rynkor pĂ„ det sĂ€ttet.

00:03:06
Staffan: Men botox, Àr inte det ett nervgift i grund och botten?

00:03:08
Dr Mikael: Verkligen! Det Àr vÀrldens giftigaste Àmne. Botolino toxin, sÄ det rÀcker ju med ungefÀr ett halvt kilo för att döda hela mÀnskligheten.

00:03:17
Staffan: Och det botar ju inte bara fÄfÀnga. Det kan man vÀl Àven anvÀnda i behandling, typ mot migrÀn och sÄdana saker ocksÄ?

00:03:21
Dr Mikael: Oh ja, omrĂ„dena Ă€r stora. Och det finns en massa, alltifrĂ„n migrĂ€n som sagt till muskelspasmer. Spastiska tillstĂ„nd vid cerebral pares, defekt ansiktsmuskulatur. Svettningar, höll jag pĂ„ att glömma det Ă€r en jĂ€ttegrej! För hĂ€nder, armhĂ„lor och fötter, och det fungerar utmĂ€rkt – rĂ€tt hanterad.

00:03:50
Staffan: Det kanske en personlig frÄga, men jag blev nyfiken. Har du gjort nÄgra estetiska ingrepp sjÀlv? I forskningssyfte dÄ sÄ klart!

00:03:54
Dr Mikael: Nej, men. Ja, om jag har gjort pÄ mig sjÀlv eller om jag gjort en sjÀlv? Jag hade en skitful vÄrta i vÀnster ögonbryn. En godartad leverflÀck och den producerade vÀldigt mycket ögonbryn, sÄ den var stor som en tofs dÀr bara. Efter 40 Är blev jag trött pÄ den och bad en kollega tar bort den. Och sÄ det gjorde han. Annars sÄ har jag ganska god insikt i branschen. Jag har sövt Ät plastikkirurger i tio Är, sÄ jag vet liksom hur det gÄr till.

00:04:31
Staffan: Men hur ska man dÄ? Ponera att jag vill göra nÄgot ingrepp av nÄgot slag hÀr dÄ. Hur vet jag vad jag ska gÄ till?

00:04:36
Dr Mikael: Ja, det gör det ju inte, men dÄ fÄr man ju gÄ till, alltsÄ dÄ legitimt, se till att det Àr legitimerad. Att du inte kör hemma i garaget, vilket inte alls har varit ovanligt. NÀr kollegor extraknÀckt liksom sÄ, och men man bör vÀnda sig till en kvalificerad legitimerad personal. Men det finns ju ingen lista, liksom dÀr de Àr rankade eller nÄgonting sÄnt dÀr, utan dÄ fÄr man gÄ pÄ hörsÀgen eller pÄ kommentarerna.

00:05:06
Staffan: För det Àr faktiskt sÄ, till er lyssnare, att Sverige har varit en av de fÄ marknader i Europa dÀr det hÀr har varit helt oreglerat. SÄ i princip fÄr vem som helst utföra bÄde fillers och botox. Men det blir det Àndring pÄ nu. Vi kommer Äterkomma det lite senare. Men ponera nu att man gör ett ingrepp pÄ det hÀr blev inte sÄ lyckat eller man fÄr komplikationer. Vad kan man göra dÄ? Kan man söka sig till den traditionella vÄrden för att fÄ hjÀlp? Eller vad ska man göra?

00:05:30
Dr Mikael: Det beror pÄ problemet! Men det hÀr ska man ju ha tÀnkt till redan innan. Om du nu Äker till exempel. Jag har ju ingenting emot baltiska staterna, men dÀr finns det dÄ billigare plastikkirurgi, till exempel. Man fÄr samma ansiktslyft eller bröstlyft eller magreduktion för 60 procent av pengarna. DÄ Àr en del benÀgna att göra det, och dÄ kommer man till uppföljningar, dÀr det inte blev som man tÀnkte, och dÄ blir ju den nÀst intill noll. SÄ om nÄgon skulle frÄga mig vad jag tycker sÄ. Var och en fÄr ju, om man gör det sÀkert och sÄdÀr. Men jag skulle inte rekommendera nÄgon anhörig, om jag uttrycker mig sÄ, att söka annan vÄrd Àn den hÀr hemma. DÀrför att uppföljning Àr viktig. All sjukvÄrd, inte bara det estetiska. Men man har ingen chans alltsÄ man inte Àr pÄ plats, om man ska pendla och Äka, och det blir inte alls pÄ samma sÀtt De tar inte ett lika stort ansvar för den enskilda patienten. Jag skulle hÄlla mig hemma helt enkelt. Det lÄter lite som jag tror att svenska doktorer Àr bÀttre Àn alla andra? Det tror jag inte. Men det Àr systemet runt omkring.

00:06:38
Staffan: Dur har ju hela skyddsnÀtet. Om olyckan skulle vara framme?

00:06:42
Dr Mikael: Precis. Och dÄ kan man ju frÄga sig vad vad kan man göra? LÄt mig ta ett exempel dÄ. Du har opererat in tvÄ silikonproteser i brösten och sÄ fÄr du en infektion som man fÄr i tre- fyra procent av fallen. DÄ gÄr man tillbaka till sin lÀkare som har gjort det dÀr och ber att han eller hon ska fixa det dÀr. Och Àr det akut dÄ? Eller du har en infektion. Och den personen, det Àr fredag kvÀll och det Àr stÀngt. Vad gör du dÄ om du har feber dÄ Àr det risk för blodförgiftning. Det Àr sjÀlvklart att vi inom vanlig sjukvÄrd kan hjÀlpa till. DÄ tar vi bort frÀmmande material och dÄ blir det inte sÄ snyggt. Men vi fokuserar ju bara pÄ liv dÄ förstÄs. Och den hjÀlpen fÄr man, och den har man rÀtt till, den behöver man inte ens krÀva tror jag. Men dÀremot sÄ kommer det kirurgiska resultatet haverera totalt.

00:07:30
Staffan: Sen sÄ Àr det vÀl lite sÄ ocksÄ att inom vissa, ponerat att göra en gastric bypass nÀr man krymper magsÀcken. DÄ kan man fÄ bli remitterad till en plastikkirurg för att medicinskt ta bort överflödig hud och sÄ vidare.

00:07:45
Dr Mikael: Ja, det kan man bli.

00:07:47
Staffan: Eller om du varit med i en trafikolycka t.ex.

00:07:49
Dr Mikael: Precis. Men det Àr ju inte det vanliga, utan det hÀr Àr ju nÄnting det ska till de som nÀr man reducerar vikten vÀldigt mycket. Det Àr inte en frÄga om det behövs, utan det Àr nÀr det behövs. Och det hÀr Àr ju ocksÄ det hÀr Àr en annan diskussion, men man kan ju bara lyfta lite pÄ locket och sÀga att nÀr man bestÀmmer sig för en gastric bypass eller Àr det finns olika slimmetoder och allt sÄnt hÀr, sÄ inbegriper det oftast tvÄ eller tre operationer, inte bara en.

00:08:56
Staffan: IgÄr sÄ infördes ju en ny lag, en injektionslag, och sen har ju du precis nu berÀttat om varför man behöver en sÄdan hÀr. Men nu blir jag nyfiken om mycket av injektioner. Det handlar ju om botox, sÄ det gÀller filler som fyller. Men det botox. Hur kom sig att det ens finns?

00:09:11
Dr Mikael: Ja, det Àr det ju. Ett gift som framstÀlls av en bakterie, Clostridium bottulinum. Och sen har man sett att hur extremt giftigt det Àr. Jag tror det Àr det giftigaste Àmne som finns, och sen har man injicerat det dÀr. Det började nog för nÄgot hundratals Är sedan för att bota skÀlögdhet. NÀr man har kramp eller störningar i ögonmuskulaturen. DÄ kunde man ge mycket utspÀdd, vi pratar alltsÄ om miljarddels gram, och dÄ kunde man fÄ ögonen att peka rakt igen.

00:09:46
Staffan: Fascinerande. Jag hade ingen aning om.

00:09:48
Dr Mikael: Det var sÄ det började. Och sÄ hÀr har det spridit sig till andra. NÀr det gÀller att blockera, liksom kramptillstÄnd. Det finns ju andra Clostridium tetani, som Àr stelkramp, och som verkar ocksÄ. Men det den gör Àr ju att den pÄ samma stÀlle ger en effekt sÄ att den fÄr muskler att krampa i stÀllet för slappna av.

00:10:07
Staffan: Och hur tror du att man kom pÄ? Nu associeras det ju nu med nÄgot helt annat, bara uteslutande med skönhet nÀstan. Och hur kom man fram till att man kunde anvÀnda det hÀr? Var det ju ett sammantrÀffande, eller lite som med penicillin?

00:10:20
Dr Mikael: Lite grann, men. Dels sÄ, i de doser som ges, sÄ har det vÀldigt lite biverkningar. Det blir inget permanent.

00:10:32
Staffan: Ingen risk för överdosering?

00:10:34
Dr Mikael: Ja, det gÀller ju att de ska sitta i lite för lÀnge. Men du kommer inte fÄ nÄgra skador och det Àr inte farligt. Utan det drabbar den muskulaturen som du har stuckit sÄ att det sprider sig ingenstans och dÄ har man tÀnkt sig: Finns det för andra kramptillstÄnd nÀr man anvÀnder det? Vid spastiska tillstÄnd efter cerebral pares, förlossningsskada till exempel, eller stroke eller andra sjukdomar med en högre muskeltonus och det har gÄtt fantastiskt fint. Det blockerar alltsÄ nervimpulsen.

00:11:06
Staffan: För det har jag förstÄtt , och det nÀmnde du precis lite innan, att man anvÀnder faktiskt för behandla vanliga sjukdomar ocksÄ.

00:11:12
Dr Mikael: Ja verkligen. Det Àr vÀl nu fifty fifty, men den som har kommit pÄ det hÀr i kommersiell skala Àr naturligtvis mÄngmiljardÀr i dollar vid det hÀr laget.

00:11:20
Staffan: Det kan jag tÀnka mig. Och som jag nÀmde sÄ fÄr vi nu vÀldigt mycket frÄgor frÄn vÄra mÀnniskor som Àr inne pÄ vÄr sida om injektionsbehandlingar och det som jag blev vÀldigt nyfiken pÄ ocksÄ. Och det var en frÄga frÄn en person hÀr som undrade vad en sÄ kallad vampyrbehandling Àr. Jag blev jag vÀldigt nyfiken pÄ.

00:11:38
Dr Mikael: Det Àr nÄgonting som hÄller pÄ att segla upp. Man försöker alltid pÄ olika sÀtt fÄ celler att vÀxa till nytt. Det Àr det som Àr problemet. I samma ögonblick som vi föds och blir vÄra celler gamla och rynkor fÄr vi successivt. Vampyrbehandling bygger pÄ att man tar blod frÄn sig sjÀlv och sedan sÄ filtreras det sÄ att det blir bara blodplÀttar och plasma kvar och sen injicerar man det tillbaka.

00:12:04
Staffan: Och vad fÄr man för effekt av det dÄ?

00:12:05
Dr Mikael: En tillvÀxtfaktoreffekt. Dels fÄr du en fyllnadseffekt, för det hÀr blir ju inte som vatten, utan det Àr tjockare. Och dels sÄ stimulerar du nybildning och hur bra det dÀr Àr i lÄnga loppet Àr det ingen som vet, men i det korta perspektivet, sÄ man fÄr alltsÄ en reaktion, och dÄ kommer du naturligtvis fÄ en inflammation och en svullnad ocksÄ att man kan tÀnka sig en viss förbÀttring. LÄngtidsundersökning pÄ det dÀr, det tror inte nÄgon vet. Det har inte finns gjorts. Men i det korta perspektivet, nu pratar vi mÄnader, sÄ har man sett förbÀttring. Och det finns ju andra metoder med. Som mikroinjektioner ocksÄ liknande. AlltsÄ du perforerar huden med hundratals smÄ stick och dÄ Àr det reaktionen som den egna kroppsreaktionen som gör att du fÄr en ökad fri sÀttning av substanser som gör att de svullnar till och vÀxer till lite om man tÀnker sig nya. Man marknadsför det Ätminstone som att man fÄr nya celler.

00:13:05
Staffan: Och nu i det var den hÀr injektionslagen gÄr ut pÄ. Det handlar dÄ om att de som ska fÄ göra den hÀr typen av ingrepp som vi pratat om Àr dÄ legitimerade tandlÀkare, legitimerade lÀkare eller legitimerade sjuksköterskor. Men vad Àr det för skillnad? Man kan vara licensierad, man kan vara diplomerad och man kan vara legitimerad. Vad Àr skillnaden pÄ de hÀr olika klassificeringarna?

00:13:28
Dr Mikael: AlltsÄ diplomerad och licensierade betyder att du har ett diplom och har ju gÄtt med i nÄgon kurs. För det första, det Àr vÀl den lÀgsta graden. SÀger ingenting om hur du har klarat kursen du har varit dÀr. Och sen sÄ har du en licens. DÄ har man genomfört den pÄ nÄgon form av nivÄ, men en legitimation. DÄ finns det ju en kunskapskontroll och en myndighet som kan kontrollera det du utför att det pÄ rÀtt sÀtt att de följer vetenskap och beprövad erfarenhet. SÄ allt annat Àn att utsÀtta sig för nÄgonting annat Àn det som utförs av legitimerad personal tycker jag inte Àr aktuellt.

00:14:04
Staffan: Och det Àr lite sÄ som vi har valt att dra grÀnslinjen för alla som Àr med pÄ vÄrden.se. Oavsett om du jobbar inom psykisk ohÀlsa eller om du jobbar inom skönhetsingrepp och sÄ vidare Àr att alla kliniker som Àr hos oss har legitimerad personal. Av den enkla anledningen som jag förstÄtt det handlar ju ocksÄ med patientsÀkerhetsperspektiv. Omfattas om jag förstÄtt rÀtt av patientlagen bland annat.

00:14:27
Dr Mikael: Och man mĂ„ste ju ha en sĂ€kerhet och en uppföljning. Och nĂ€r en man kan inte sticka nĂ„lar bĂ„de hĂ€r och dĂ€r. Men nĂ€r det gĂ„r snett, nĂ€r det inte blir som man tĂ€nkt sig, vad gör man dĂ„? Vilken kunskap har man? “Det vet jag inte. Jag sticker mest.”

00:15:18
Staffan: Men den hÀr lagen, Àr det bra att den kommer?

00:15:21
Dr Mikael: Ja, jag tycker det Àr ju, men kommer sent. Men den kommer och jag tycker det Àr bra, att det Àr rÀtt person ska göra rÀtt saker.

00:15:27
Staffan: SÄ bÀttre sent Àn aldrig, kan man sÀga. Och sen ser ju faktiskt de som Àr bra nu med det hÀr Àr att de har personer som gör Àr legitimerade, för de lider ju faktiskt under en tillsynsmyndighet.

00:15:37
Dr Mikael: SÄ Àr det.

00:15:38
Staffan: DÀr du som patient. Om du tycker att det Àr att de saker ting inte har gÄtt som du ska eller att de gör en Lex Maria och anmÀler sig sjÀlva, sÄ har vi faktiskt IVO som Àr förkortning för

00:15:47
Dr Mikael: Inspektionen för vÄrd och omsorg

00:15:48
Staffan: Precis. Och de Ă€r vĂ€l Ă€ven den myndighet som kan dĂ„ besluta om att frĂ„nta legitimation och sĂ„ vidare. Även om det Ă€r en ganska lĂ„ng process.

00:15:55
Dr Mikael: Ja det Àr en lÄng process. Men det kan ju alltsÄ ske, och det Àr ganska sÀllsynt fÄr man nog tycka.

00:16:00
Staffan: SĂ„ de fyller? Är det lĂ€nsstyrelsen som gör det, som med körkort, sĂ„ att de har samma funktion?

00:16:05
Dr Mikael: Ja, det Àr precis sÄ fast inom vÄrd.

00:16:15
Staffan: Med oss i dag sÄ har vi Ronnie Pettersson som Àr VD pÄ Art Clinic. Och Art Clinic Àr en av landets ledande kedjor inom specialistvÄrd och estetik. Och Ronnir har lÀnge efterfrÄgat just en striktare kontroll för att skydda patienten inom det hÀr omrÄdet. Och art clinik Àr ju ett ganska unikt namn. Vad var historien bakom det? Vad kommer det frÄn?

00:16:36
Ronnie: Ja, det Àr ju en story som jag ska fatta lite kort. Det var som sÄ nÀr jag startade företaget sÄ ville jag ju hitta ett bra och kort namn. Som var lÀtt att komma ihÄg och dÄ blev det Art Clinic. Art Clinic stÄr egentligen för en förkortning utav Aestetic Reconstructive Treatments. Och det Àr ocksÄ dÄ en förkortning pÄ att forma och skapa. Och det Àr verkligen ett hantverk. Man formar dÄ en kropp med hjÀlp utav plastikkirurgi och sÄ vidare, dÀrav kom namnet upp, och Àven att pÄ min tid nÀr jag startade verksamheten att dÄ var det viktigt ocksÄ att ligga med i Gula Sidorna och dÄ kom ju A före B lÀrde jag mig tidigt i skolan och dÀrför sÄ vart det Art Clinic.

00:17:21
Staffan: Men inom just och estetik, som Àr ett av mÄnga omrÄden som ni som ni specialister inom, Àr det nÄgon viss typ av kunder som söker till er eller en viss typ av ingrepp som ni Àr specialiserade pÄ.

00:17:33
Ronnie: Vi Àr ganska breda. Inom just om vi dÄ pratar plastikkirurgi, dÀr utför vi bÄde den estetiska plastikkirurgin och Àven den rekonstruktiva plastikkirurgin. Art Clinic har ju dÄ i dag avtal med flertalet av vÄra regioner och bistÄr de dÄ med rekonstruktiv plastikkirurgi. Men pÄ den privata marknaden jobbar vi dÄ med estetiskt platstikkirurgi dÀr vi dÄ gör förhÄllandevis mycket ska vi sÀga dÄ bröstkirurgi, Àr vÀl den stora, största biten inom just den estetiska sidan som man gör, men sÄ gör man ju vÀldigt mycket annat ocksÄ. Inom bukplastik och ögonlocksplastik och sÄ vidare. Vi Àr ganska breda inom det hÀr omrÄdet.

00:18:14
Staffan: och en kort frÄga dÀr till alla vÄra lyssnare. Rekonstruktiv kirurgi Àr det till exempel. Jag kan tÀnka mig att man varit med i en trafikolycka eller vad nu kan vara.

00:18:24
Ronnie: Det vi gör framförallt inom den rekonstruktiva delen det Àr att vi gör bröstcancerkirurgi. DÀr vi dÄ tar hand om patienter som till exempel har rÄkat ut för en bröstcancer. Och dÄ bygger vi upp dÄ ett bröst igen dÄ med hjÀlp utav plastikkirurgiska tekniker.

00:18:39
Staffan: Okej, ser du nÄgon viss trend inom estetik just nu, och kanske nÄgonting som förÀndrat sig under Corona pandemin som vi lever i?

00:18:46
Ronnie: Inga större förÀndringar ser jag som sÄ, att det fortfarande Àr bröstkirurgin som kanske Àr mest efterfrÄgad. Det skulle jag sÀga, specialistomrÄdet dÄ inom omrÄdet, inom vÄr bransch. DÀremot ser vi den biten att det Àr mer och mer diskussionen runt kring normaliserande kirurgi vilket vi tycker Àr viktigt inom vÄr koncern. Att vi jobbar just med normaliserande kirurgi.

00:19:05
Staffan: Kan du ge exempel pÄ vad normaliserad kirurgi Àr?

00:19:09
Ronnie: Ja, det Àr framför allt för nÄgot Är sedan, nÄgon har gjort en felaktig ska vi sÀga syn pÄ plastikkirurgi. Det som vi gör inom den estetiska plastikkirurgin det Àr ofta dÄ en man eller kvinna som har blivit Àldre och som har kanske efter en graviditet som ett exempel. Haft en eller tvÄ graviditeter och kÀnner dÄ att kanske magen kÀnns lite slapp eller att bysten inte har sin fyllighet, och det man vill göra det Àr att gÄ tillbaka lite grann till den situation som man hade innan sin graviditet. Och dÄ komma tillbaka till den normaliserande ska vi sÀga kropp man hade tidigare. IstÀller för att göra det hÀr stora som mÄnga tycker dÄ som sÄ att det kanske en del har agg emot nÀr det gÀller plastikkirurgi, att man dÄ har för stor byst eller att man fyller pÄ mycket mer, kanske lÀppar och sÄ vidare. SÄ att man jobbar med normaliserande kirurgi, det tycker vi Àr viktigt.

00:19:59
Staffan: Och om vi nu ska gÄ in pÄ den hÀr nya injektionslagen, vad Àr din Äsikt om att den nu har trÀtt i kraft?

00:20:06
Ronnie: Ja, det Àr ju inte bara en injektionslag. Man har ju en lag som man har nu, ska vi sÀga tittat pÄ under en lÄng tid. Och den hÀr lagen sÀger ocksÄ dÄ ska vi sÀga, sÀtta en viss standarnd pÄ vem som fÄr utföra de olika typerna av ingrepp sÄvÀl som kirurgiska ingrepp sÄvÀl som ska vi sÀga injektionsbehandlingar, och det tycker jag Àr vÀldigt, vÀldigt positivt. Det hÀr Àr nÄgonting som vi har jobbat med under mÄnga Är och vÀntat pÄ, och det hÀr Àr dÄ ett steg i rÀtt riktning sÄ att sÀga.

00:20:39
Staffan: Och det du nÀmnde att de har jobbat under lÄng tid med den hÀr. Varför tror du att nu Àr vi ÀndÄ liksom halvvÀgs in i 2021 och den trÀdde först i kraft nu. Vad Àr det som tror du som har gjort att det tagit sÄ lÄng tid? Att enas kring det hÀr.

00:20:52
Ronnie: Det Àr vÀl som sÄ att det Àr vÀl mÄnga som tycker till alltid i en sÄdan hÀr situation och mÄnga som har synpunkter, och det gör dÄ att man har funnit att det har varit en viss komplexitet i den hÀr biten att finna en bra medelvÀg framÄt. SÄ att det finns ju fortfarande oenigheter naturligvis i vissa punkter hÀr som sÄ sett men jag tycker det hÀr Àr dÄ en vÀldigt vÀldigt viktigt steg för vÄra patienter. SÄ att man liksom kvalitetssÀkrar ska vi sÀga, för patienten dÄ lite grann vem som utför de hÀr typerna av operationer eller behandlingar.

00:21:25
Staffan: och hur har ni? Har ni behövt göra nÄgra anpassningar till den hÀr nya lagen?

00:21:29
Ronnie: FrÄn vÄr sida har vi inte gjort nÄgra anpassningar faktiskt, det har vi inte gjort. Utan att det finns ju som sagt en rad olika enheter dÀr ute som jobbar vÀldigt professionellt. MÄnga duktiga kliniker och utövare dÄ som utför injektionsbehandlingar och plastikkirurgiska behandlingar. Sedan finns det ju dÄ en del som kanske dÄ sÄhÀr lite grann pÄ ytterkanten om man sÀger som sÄ. DÀr man skulle vilja ha en bÀttre kontroll och en högre ska vi sÀga kvalitetsuppföljning. och det man kan se hÀr lite grann, det Àr dÄ att förslaget i sig hÀr dÄ, visar till att man ska ha en legitimation och att det ska vara dÄ sjukvÄrdspersonal, hÀlso- och sjukvÄrdspersonal ska vara kompetent och som krÀvs för att utföra de hÀr behandlingarna som ska göra behandlingarna. DÄ Àr det en legitimation som ligger till grund för detta och det Àr dÄ ett positivt steg framÄt. Men det man ocksÄ behöver titta pÄ tycker jag det Àr att komma med ytterligare restriktioner. Jag tycker att den kunde ha varit kanske lite skarpare skriven faktiskt Àn vad den Àr.

00:22:27
Staffan: okej, om jag har förstÄtt saker och ting rÀtt sÄ Àr en av följderna av den hÀr lagen Àr att man ska vara legitimerad tandlÀkare, lÀkare eller sjuksköterska

00:22:40
Ronnie: Det Àr korrekt

00:22:42
Staffan: Och men hur skulle du gÀrna se att man skulle kunna ta den ett steg till?

00:22:45
Ronnie: Det jag syftar framförallt pÄ det Àr ju den biten pÄ den kirurgiska specialistomrÄdena dÀr man fortfarande inte reglerar riktitg dÄ. Dels dÄ vem som fÄr utföra plastikkirurgiska operationer. En annan bit som jag skulle vilja fÄ med dÄ egentligen i en reglering. Det Àr den hÀr biten med att bÄde var man utför den hÀr typen av kirurgi det vill sÀga lokalen ocksÄ ska kvalitetssÀkras och man Àven kvalitetssÀkrar patientsÀkerheten runt omkring vilka som finns i en operationssal och att man ocksÄ har dÄ patientsÀkerheten dÄ verkligen i fokus. Det vill sÀga att det finns dÄ man gör plastikkirurgi att det finns dÄ kompetent, legitimerad personal pÄ sal. Det vill sÀga att man inte har en operatör som stÄr dÀr och opererar. Den som opererar skulle helst fÄ vara plastikkirurg med en gedigen utbildning inom just estetisk och rekonstruktiv plastikkirurgi, och att man pÄ toppen av detta Àven dÄ har bÄde operationssköterskor pÄ plats narkossköterskor pÄ plats och Àven narkoslÀkare och att man har ett team runt patienten.

00:23:50
Staffan: DÄ kanske det hÀr blev en ledande frÄga. För jag hade en frÄga hÀr. Vad kan man förvÀnta sig som kund nÀr man kommer till Art Clinic? Hur har ni ert sÀtt att pÄ personal. Men det lÄter nÀstan som du nÀstan har svarat pÄ det tidigare i svaret, att no jobbar i team.

00:23:55
Ronnie: Den personal bemanning vi har alltid pÄ en operationssal, det Àr ju den biten att vi har ju en standard. Det har ju dÄ, kommer du till oss och ska göra ett plastikkirurgiskt ingrepp dÄ trÀffar du ju vÄr plastikkirurg. DÄ gör man först en noggrann utvÀrdering och har en konsultation dÀr man gÄr igenom fördelar och nackdelar inför operationen. HÀr gör man ocksÄ en bedömning om patienten Àmnar sig för kirurgi, alternativt att man avrÄder patienten, och det mÄste man verkligen ocksÄ kunna göra. Sedan har vi inte bara vÄr plastikkirurg som gör den hÀr bedömningen om patienten Àr Àmnad för den hÀr operationen, utan vi har ocksÄ dÄ narkoslÀkare hos oss. NarkoslÀkaren Àr ett filter mellan plastikkirurgen och patienten och gör ocksÄ en medicinsk bedömning som Àr oerhört viktig. Och sÄ tittar man pÄ patientens hÀlsotillstÄnd och sÄ vidare och Àven filtrera bort patienter och Àven kompletterar med mera prover och mera utredningar som behöver göras innan patienter blir uppsatta för en operation. Och sedan pÄ operationsdagen sÄ har vi narkossköterskor pÄ plats, vi har operationssköterskor pÄ plats, vi har en undersköterska pÄ plats. Och det gör ju dÄ att vi har ett vÀl inarbetat team som innehar dÄ skall vi sÀga rutin pÄ hur vÄra rutiner fungerar pÄ operationen. Vi gör ju stora volymer, vi gör frekvent de hÀr operationerna och dÄ blir man ocksÄ duktig pÄ en sak. NÀr du sedan kommer ut ifrÄn en operationssal sÄ Àr det otroligt viktigt att ocksÄ kompetent personal tar hand om dig pÄ UVA? Uva Àr en uppvakningsavdelning, och dÀr ska du ocksÄ ha monitorering sÄ har dem dig som patient. Du ska ha dÄ personal som Àr kunnig pÄ UVA och tar hand om dig. Som till exempel som vi har, dÄ Àr det intensivvÄrdsutbildad personal, UVA personal Àven pÄ UVA, och sedan sÄ har vi pÄ toppen av det ytterligare en avdelning som kallas för vÄrdavdelning. DÀr kan vi dÄ ta hand om patienterna efter operationen och dÄ kan man övernatta pÄ kliniken ett eller tvÄ dygn dÄ som behövs. DÀr finns det personal 24 timmar om dygnet som tar hand om patienterna. Det Àr ju jÀtteviktigt.

00:26:09
Staffan: Och innan vi har varit inne lite pÄ Àmnet, men innan den hÀr lagen trÀdde i kraft sÄ har ju olika utövare kallat sig licensierade, diplomerad och sjÀlvklart legitimerade, men kan du bara kort försöka reda ut lite skillnaden för det Àr mÄnga lyssnare som inte vet skillnaden vad det innebÀr i praktiken.

00:26:25
Ronnie: Ja, det hÀr Àr ju lite olika naturligtvis om man sÀger dÄ licensierad eller certifierad, diplomerad eller att man innehar en legitimation. Det Àr faktiskt ganska stor skillnad. DÀr tittar vi pÄ sköterskorna som som gör, framförallt Àr det dem som gör injektionsbehandlingar som har olika typer av ska vi sÀga titlar som man anvÀnder sig av. Det finns olika titlar Àven inom den kirurgiska delen .Om vi börjar dÄ med den hÀr biten med licensierad, det Àr dÄ nÄgon som har genomgÄtt ett behörighetstest kan man sÀga för att fÄ en licens. DÄ kan man alltid frÄga sig hur mycket kunskap har runt omkring de hÀr bitarna och hur mycket har man dÄ praktiserat de hÀr bitarna och vem utför de hÀr testen? SÄ licenserad Àr en person som har genomgÄtt ett behörighetsstest. En certifierad person, det Àr nÄgon som har gÄtt en viss utbildning och klarat ett test och visat att man har uppnÄtt en viss kompetensnivÄ inom det hÀr omrÄdet. Diplomerad dÄ har man ju fÄtt och genomgÄtt en kort utbildning dÀr man fÄr ett diplom. Det kan man ju fÄ var som helst. Ett diplom det sÀger inte sÄ mycket egentligen. DÀremot om du har en legitimation, det Àr verkligen en kvalitetsstÀmpel pÄ att personen har en utbildning och den praktiska erfarenheten som krÀvs för att fÄ ha den hÀr yrkeslegitimationen. Men sedan Àr det ocksÄ vÀldigt viktigt att den personen som har den legitimationen ocksÄ gör de hÀr behandlingarna och utför dem med en kontinuitet, för att man ska bli duktig pÄ nÄgonting. Sedan har vi Àven dÄ inom den kirurgiska biten sÄ finns det mÄnga som kallar sig för, att man dÄ Àr doktor med en speciell inriktning pÄ plastikkirurgi och sÄ vidare. En del kallar sig för estetisk kirurg. Det finns mÄnga olika bitar men det Àr dÄ att man ska vara specialist i plastikkirurgin som Àr vÀldigt viktigt. DÄ har vi vÄr estetiska förening plastikkirurgiska förening som finns i Svergie som Àr med och kontrollerar de hÀr bitarna. Det hÀr Àr vÀldigt viktigt tycker jag att man vÀnder sig dÄ till en specialistplastikkirurgi och dÀr bör man ocksÄ frÄga doktorn hur frekvent och hur ofta gör man de hÀr operationerna. Jag rekommenderar ocksÄ oftast inte bara trÀffa en utan kanske minst tvÄ plastikkirurger. För att fÄ en bedöming runt omkring dina tankar och funderingar runt ett eventuellt ingrepp.

00:28:56
Staffan: Och hur Àr, dÄ kommer jag osökt in pÄ den hÀr frÄgan, och det Àr dÄ och hur man som patient kan veta att den som ska utföra nÄgonting pÄ, Àr just legitimerad. Du nÀmnde lite att det finns en förening och sÄ vidare. Hur och vad skulle du ge för tips till en person?

00:29:10
Ronnie: Ja, men det Ă€r ju mĂ„nga bitar. Det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt. Jag var ju sjĂ€lv en gĂ„ng i tiden patient innan jag började dĂ„ med den hĂ€r verksamheten och har ju en egen erfarenhet. Det jag tyckte var vĂ€ldigt viktigt sjĂ€lv och jag rekommenderar mĂ„nga att göra, det för det första ta reda pĂ„ lite grann om kliniken som man gĂ„r till, Ă€r det en större enhet eller en mindre enhet. Ta reda pĂ„ vem som Ă€ger kliniken. Hur frekvent de gör de hĂ€r operationerna? Vilka doktorer jobbar dĂ€r? Är det flera doktorer som jobbar dĂ€r, har det funnits lĂ€nge. SĂ„dana bitar Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt viktiga och sĂ„ mĂ„ste man titta pĂ„ den biten att doktorn i sig Ă€r specialist i plastikkirurgin. DĂ„ kan man Ă€ven begĂ€ra att gĂ„ in och titta pĂ„ IVO. Vi har IVO som kan göra en bedömning och se att du har den specialistutbildningen som du ska ha för att utföra ingreppet. Sedan fĂ„r man ju frĂ„ga doktorn. StĂ€lla frĂ„gor, hur ofta gör dem de hĂ€r operationen? Hur frekvent utför du just det hĂ€r ingreppet som jag funderar pĂ„. Som jag sade tidigare ocksĂ„ att ju mera du gör en operation, ju mer frekvent du gör den, ju duktigare blir du ocksĂ„ pĂ„ att kunna utföra ingreppet. Volym Ă€r ju vĂ€ldigt viktigt och att du har rĂ€tt basutbildning och att du har en utbildning som plastikkirurg Ă€r ju oerhört viktigt.

00:30:30
Staffan: FÄr man frÄga bara hur mÄnga ingrepp gör ni pÄ ett Är vid era kliniker?

00:30:35
Ronnie: Vi gör i dag 6750 operationer ungefÀr pÄ vÄra enheter och vi Àr en större enhet idag. Vi omsÀtter nÀrmare 300 miljoner, sÄ vi Àr en vÀldigt stor enhet. Och vi bedriver ocksÄ dÄ inte bara privat vÄrd utan vi har ju ocksÄ dÄ avtal med regionerna dÀr vi gör bÄde dÄ ryggkirurgi och Àven plastikkirurgi, dÀr vi dÄ Àr en underleverantör till regionen.

00:31:04
Ronnie: NÀr man tittar pÄ de hÀr bitarna som du pratar om hÀr, licensierad, certifierad, diplomerad sÄ kan du börja med den som Àr lÀgst i rang som Àr lÀttast att fÄ. DÄ Àr det ett diplom, dÄ fÄr man nÄgonting som kallar för att man Àr diplomerad. Och det Àr ett diplom som man fÄr nÀr man genomgÄr dÄ kanske en kurs eller en kort utbildning. NÀr man tittar sedan pÄ en licensierad person, de har ofta gjort ett behörighetsstest. DÄ kan man ocksÄ frÄga sig vem som utför de hÀr testen och dÄ kanske man ÀndÄ har en nÄgon uppföljning runt omkring detta. Men certifierad person, de har oftast dÄ, genomfört dÄ en utbildning och klarat ett test och visar till en viss kompetensnivÄ. Men den som har högst skall vi sÀga utav de personer som utför en behandling och som har en legitimation. Den har ju dÄ en högre ska vi sÀga kvalitetsstÀmpel. Det vill sÀga att legitimation Àr i sig en kvalitetsstÀmpel pÄ att personen har en utbildning och har den praktiska erfarenhet som krÀvs för att fÄ den hÀr yrkeslegitimationen att utföra den hÀr typen utav tjÀnst, det vill sÀga som exempelvis sjuksköterska.

00:32:11
Staffan: Tack för en bra och tydlig förklaring.

00:32:19
Staffan: Om man tĂ€nker att man ska titta lite framĂ„t dĂ„ runt nĂ€sta hörn, vi pratade lite om trender tidigare. Ser du nĂ„gra trender som börjar vĂ€xa fram inom just liksom estetik omrĂ„det? Är det nĂ„gonting vi gĂ„r ifrĂ„n eller nĂ„gonting vi börjar göra mera av?

00:32:32
Ronnie: Fortfarande kan vi sÀga den biten att merparten av det vi gör inom det privata delen av plastikkirurgin Àr ju fortfarande bröstkirurgin. Det vi ser som kommer mer och mer det Àr vÀl lite granna den biten med fettransplantationer. Att man anvÀnder mer och mer sitt eget fett till att kanske anvÀnde det dÄ vid en utfyllnaden av kinder eller bröstförstoring och sÄ vidare. Men som jag sade, merparten Àr vÀl den biten att man gÄr mer och mer till den hÀr normaliserade kirurgin och att man gör pricken över i. NÀr det gÀller dÄ en behandling man ska se piggare, man ska se frÀschare ut, men det ska inte synas riktigt att man har gjort en plastikoperation.

00:33:08
Staffan: Och avslutningsvis dÄ, om vi har nu personer som gÄr dÀr och funderar pÄ att göra ett ingrepp eller nÄgon form av behandling. Vad tycker du? Vad skulle rÄda dem att ta nÀsta steg? Nu har jag gÄtt och funderat pÄ den hÀr saken? Vad skulle du rÄda den personen att göra dÄ?

00:33:24
Ronnie: Men jag tycker sÄ hÀr. För det första lÀs pÄ vÀl mycket. TÀnk igenom saker och ting vÀldigt noggrant. Gör ingenting förhastat. Ta reda pÄ vÀldigt mycket fakta runt omkring den hÀr operationen som du har tÀnkt dig att göra. LÀs pÄ om den biten, ta med dig fördelar och nackdelar finns det oerhört mycket information pÄ i dag, inte minst pÄ nÀtet. GÄ till kanske tvÄ, tre stycken kliniker, trÀffa nÄgra flera doktorer. Gör en riktig bedömning pÄ vad doktorn sÀger, hur doktorn kommunicerar med dig och hur mycket han gör de hÀr operationerna. Det vill sÀga att den specialistlÀkare dÄ i plastikkirurgin som du gÄr till. Att han ocksÄ gör de hÀr operationerna frekvent. Och att man ocksÄ ser till att du har en back up runtomkring dig. Det vill sÀga att det finns personal pÄ plats 24 timmar om dygnet om nÄgonting hÀnder. Att man ocksÄ kan ha en möjlighet att vara kvar pÄ kliniken efter operationen, och att du Àr övervakad och att du har möjlighet att Àven övernatta pÄ kliniken. Om du sÄ skulle vilja det inför din operation. Men framför allt se till att du gÄr till kliniker som har funnits lÀnge. Som har en god och lÄng erfarenhet, och att du ocksÄ fÄr avtal, kontrakt och bra information och att du ocksÄ liksom vad har du för rÀttigheter och vad har du för skyldigheter runt omkring det hÀr ingreppet nÀr du gÄr till den hÀr kliniken.

00:34:42
Staffan: Tack för bra tips och nyttig information.

00:34:48
Staffan: Art Clinic Àr en av Sveriges ledande specialistkliniker inom plastikkirurgi, ryggkirurgi och ortopedi. De har kliniker bÄde i Göteborg, Stockholm, Uppsala och Jönköping. Stort tack Ronny, vd pÄ Art Clinic för den hÀr pratstunden och jag hoppas att ni alla som lyssnar har fÄtt matnyttig inspiration och vÀgledning.

00:35:11
Ronnie: Stort tack för att jag fick medverka!

00:35:47
Staffan: Och det hÀr kan bara vara lite kul kuriosa dÄ för alla er lyssnare hur den hÀr lagen kom till, och det Àr faktiskt sÄ att pÄ relativt kort tid, redan i december 2020, sÄ lÀmnade regeringen in en proposition till riksdagen, alltsÄ ett förslag som dÄ skickades ut pÄ beredning och eller pÄ remiss och sedan debatterades och klubbades nu för inte alltför lÄngt sedan. Och det hÀr förslaget skickades dÄ in av Stefan Löfvén och Lena Hallengren frÄn socialdepartementet. Och under debatten dÄ har ju alla partier fÄtt sÀga sitt och bland annat diskuterades det vem som skulle fÄ utföra den hÀr typen av behandlingar och sÀrskilt dÄ om tandlÀkare skulle vara inkluderade i det hÀr, vilket ocksÄ blev utfallet. Och den femte maj sÄ togs det beslut och redan första juli sÄ trÀdde den i kraft. Och om man Àr lite nyfiken pÄ hur partierna röstade i riksdagen pÄ det hÀr sÄ har vi dÄ att det var 39 ledamöter som röstade ja. Det var tio som röstade nej, det var sju som avstod och det var 293 som var frÄnvarande. Sug pÄ den du!

00:36:53
Dr Mikael: Det var mÀrkligt. Jag vet inte om de har nÄgon överenskommelse, hur man röstar nÀr man inte Àr dÀr. Men det var 293 var frÄnvarande, vad gör vÄra riksdagsmÀn?

00:37:04
Staffan: Ja, det blev jag vÀldigt nyfiken pÄ, men det kanske man kan ha. Det kanske lÀmpar sig mer för en annan podd, men det Àr ÀndÄ lite anmÀrkningsvÀrt. PÄ vÄrden.se kan du som besöker vara trygg med att all estetik utförs av legitimerad personal. Det Àr egentligen ganska mÀrkvÀrdigt att vi mÄste kalla det legitimerad estetik, men under lÄng tid sÄ har den hÀr delen av vÄrden varit oreglerad. Det har funnits mÄnga aktörer som kanske har tummat lite pÄ det hÀr och erbjudit sina tjÀnster dÄ till ganska lÄga priser. Nu tÀnkte jag att vi skulle prata lite om sommarplÄgor. Eller hur?

00:37:40
Dr Mikael: Ja precis. Det finns mÄnga sÄdana av lindrig karaktÀr.

00:37:45
Staffan: Och det Àr inte bara musik vi talar nu.

00:37:50
Dr Mikael: NĂ€ precis!

00:37:51
Staffan: Men du, och det gÄr. Det passerar inte en sommar utan att vi har sommarplÄgor. Vilka Àr vÄra stora sommarplÄgor skulle du sÀga?

00:37:58
Dr Mikael: AlltsÄ de som Àr plÄgade, det beror pÄ var man befinner sig och vem man Àr. Mygg Àr ju ett vÀldigt litet medicinskt bekymmer. Det Àr ju en en obehags problematik och lite obekvÀmt och sÄnt dÀr. Det Àr vissa mÀnniskor belastas inte alls och det verkar som om myggorna inte gillar dem, och det finns ganska lite vetenskapligt stöd för det personlighetstryper och sÄnt dÀr. Det man vet att myggor gillar, Àr ju vÀrme och fuktighet, inte och ogillar skarpt solljus sÄ att en svettig varm person som sitter med bar hud drar till sig mygg. Vad kan man sÀga principiellt sett. Sen luktar vi alla olika och vi Àr ju inte speciellt doftkÀnsliga jÀmfört med mÄnga andra varelser för vÄran, vi har ju en lukt blindhet som i sÀkerhet myggorna inte har, för att deras urval baseras pÄ nÄgonting som vi inte riktigt förstÄr.

00:38:51
Staffan: Jag fattar. Nu kommer vi pÄ rent spontant hÀr lite sommarplÄgor. Getingar ser jag som en sommarplÄga ocksÄ. Och hur ska man tÀnka pÄ som förÀlder eller vuxen att inte överföra sin rÀdsla till barnen för jag tÀnkte. Mina barn till exempel, var inte alls rÀdda för getingar i början. Jag har en svÀrmor. Jag tycker om henne vÀldigt, vÀldigt mycket, men hon Àr hysterisk nÀr det gÀller getingar. Och vad tror du min dotter tycker om getingar nu?

00:39:15
Dr Mikael: Ja hon Àr rÀdd för dem ocksÄ för att det. Och det sÀger ju en hel del om, om man brukar ju bete sig som ens förebilder gör. Och Àr det sÄ att pappa Àr alltid i Lund sÄ Àr det bra. Och Àr det sÄ att farfar eller svÀrmor alltid hysteriskt? DÄ Àr ju en risk att det dÀr, och dÄ mÄste man ju bemöta det liksom pÄ nÄgot sÀtt, beroende pÄ hur gammalt barnet Àr.

00:39:36
Staffan: Man kan ju skoja om det, men jag tror det kan vara viktigt att tÀnka pÄ sÄ att man inte för över sina rÀdslor som vi pratade om tidigare.

00:39:42
Dr Mikael: Och sen mĂ„ste man ha klart för sig vad, att man förstĂ„r vad Ă€r jag rĂ€dd för? Är jag rĂ€dd för getingar? Nej, det jag inte. Är jag rĂ€dd för nĂ„gra situationer med getingar, ja typ tvĂ„ stycken. Den ena Ă€r en kĂ€nd allergi och dĂ„ ska man ju ha med sig sin epi pen var man Ă€n befinner sig.

00:40:01
Staffan: Vad Àr det?

00:40:02
Dr Mikael: Det Àr en förinstÀlld spruta med en viss mÀngd adrenalin

00:40:08
Staffan: Nu fÄr jag lite Pulp Fiction association hÀr.

00:40:11
Dr Mikael: Jaha, men det dÀr Àr nÄgonting man kan smÀlla i rakt igenom byxorna. Eller var du vill, att om det skulle vara en allergisk reaktion sÄ Àr det dÄ stÀvjar man den. Nummer tvÄ Àr ju förstÄs en öppnad burk med öl eller lÀsk som stÄr pÄ ett bord. Man ser inte ytan, man vet inte vad som Àr dÀr i. Utan Àr det dÄ en geting som har sökts sig till den söta drycken och du tar den och dricker den, dÄ svÀljer du den och sÄ biter den dig i luftstrupen nÀstan, i svalget. Och dÄ kan en vanlig icke allergisk reaktion bli sÄ besvÀrlig att man fÄr svÄrt att andas.

00:40:48
Staffan: Kan man fÄ göre en sÄn hÀr, vad heter det, intubera eller vad heter det?

00:40:49
Dr Mikael: Ja precis.

00:40:52
Staffan: Men det Àr ingen lek. Det Àr ingenting man gör sjÀlv?

00:40:54
Dr Mikael: Nej absolut inte!

00:40:56
Staffan: Skulle bara kolla hÀr. Men nu har vi nÀmnt myggor. Vad har du för? Vad ser du för andra stora sommarplÄga?

00:41:02
Dr Mikael: AlltsÄ, jag Àr ju pÄ vÀstkusten sÄ att det blir ju en hel del med maneter som Àr problematik.

00:41:07
Staffan: Inte sÄdana som man Àter?

00:41:08
Dr Mikael: Nej, inte som Àter utan andra maneter, och de hÀr maneterna behandlar man med kontokort.

00:41:13
Staffan: Jaha, hur dÄ?

Dr Mikael: Ja precis!

00:41:17
Staffan: Nu blev jag jÀttenyfiken.

00:41:17
Dr Mikael: Ja, man har ett vÀlfyllt kontokort eller en rakhyvel, och man skrapar bort det man alltsÄ.

00:41:23
Staffan: Jaha, tentacklerna ligger pÄ huden?

00:41:24
Dr Mikael: Det finns kvar nÄgra nÀsselceller, nematozyster heter de. Och de finns kvar pÄ huden och dÄ skrapar man bort det. Det gÄr ju att raka bort ocksÄ, men det Àr vanligtvis har man ju mer kontokort med sig Àn rakattiraljer och dÄ tar man och hÀller vanligt vatten, och det spelar ingen roll om det Àr varmt eller kallt eller sött eller salt eller om det Àr urin, behöver det inte vara.

00:41:46
Staffan: Det var det jag tÀnkte frÄga för det har man hört att det ska fungera?

00:41:49
Dr Mikael: Nej, det gör det inte.

00:41:51
Staffan: Ingen golden shower.

00:41:51
Dr Mikael: Nej, det gör det inte, men det Àr ju. Det ska ju folk veta att det Àr ju sterilt, sÄ urin Àr fullstÀndigt ofarligt. Det Àr Àckligt men fullstÀndigt ofarligt. SÄ att men man tar vanligt vatten och skrapar bort det hÀr och dÄ kan man. Och sen dÀrefter sÄ kan man köra med till exempel fylking salva eller salva som eller möjligen kortison, hydrokortison sen.

00:42:14
Staffan: Och sen sÄ kan vi vara ganska trygga med för nu Àr det mÄnga som kommer göra hemester hÀr i sommar att det finns egentligen ingenting som Àr speciellt giftigt i Sverige.

00:42:21
Dr Mikael: Ja, det finns en sak. Det finns nÄgonting som Àr fruktansvÀrt giftig. Orm, och huggormen Àr ju bland de giftigaste som finns. SÄ den har man respekt för, och det.

00:42:35
Staffan: Men bra, dÄ kanske jag Àr invaggad i en falsk trygghet att det Àr bara i Australien man dör av djur.

00:42:40
Dr Mikael: Nej precis, nej o nej. VÀrldens farligaste djur det ju Àr ju en mygga,som sprider malaria dÄ. Men huggormen ska man ha mycket stor respekt för att det Àr inte bara de leder, kan leda till mycket svÄra, efterföljningar, nervskador. Jag har haft nÄgra sÄdana patienter som exempel blev biten i armen. Armen blir lika stor som resten av kroppen och nevrotoxiskt och jag har andra hemska historier. Vi har en historia som var att vi hade en liten pojke som kommer in och har Àven cyklat omkull och blivit, brutit foten, och han blev opererad och gipsad och var i chock. Oerhört dÄlig och ingen kunde begripa vad det var för fel pÄ honom. SÄ han var, och vi hade honom pÄ intensiven dÀr. Han var riktigt risig av gipset igen och dÄ hittar man tvÄ mÀrken och sen behandlar vi dÄ han blivit biten i det hÀr diket som han körde ner i.

00:43:37
Staffan: Dubbel otur.

00:43:39
Dr Mikael: Och han höll pÄ att dö. Men han, och sen sÄg vi svullna hela benet upp. Hela hela benet frÄn ljumsken och nerÄt blev blÄsvart och sÄ dÀr, men det hÀmtade sig faktiskt. Men man kan fÄ svÄra nervskador till följd av det ökade trycket alltsÄ. SÄ att nÀ men just huggormar ska man inte klappa och dem ska man lÄta vara.

00:43:58
Staffan: Och Àr det nÄgon skillnad pÄ de smÄ alltsÄ, espingarna eller fullvuxna?

00:44:03
Dr Mikael: Ja, det Àr det skillnad i giftet, espingen Àr inte giftigare. Det har ju sagts att den skulle sagts att den skulle ha ett mer kraftigare gifter, det har dem inte med. Men det borde bli en mindre dos, sÄ att det Àr en dosfrÄga det Àr inte en allergisk frÄga.

00:44:17
Staffan: Och vad gör man dÄ nÀr olyckan Àr framme i det som i film, att man ska dit och liksom försöka suga ut ur bettet eller vad gör man?

00:44:23
Dr Mikael: Nej det gör man inte, man hÄller det still och hÄller benet högt och söker sjukvÄrd. DÀrför att man inte vill bli utsatt för att det hÀr ska svullna, och dÄ och dÄ fÄr man se dem. Vi Àr mycket mer liberala och ger ser mer nu Àn vad gjorde kanske för tio tjugo Är sedan. Av just de hÀr skÀlen att man ska begrÀnsa efterverkningarna. Man kanske inte dör. Men man slipper ocksÄ en hel del biverkningar eller effekter av det hÀr giftet.

00:44:48
Staffan: Tack för att du tog upp det, för jag var ju helt nonchalant iför det dÀr. Hade ingen aning om det.

00:44:52
Dr Mikael: Nej men du ser.

00:44:57
Staffan: Jag har en lista till dig hÀr. Om du skulle kunna svara hÀr, om det hÀr Àr en sommarplÄga eller inte. DÄ kör vi, myggor?

Staffan: Bin?

00:45:05
Staffan: Fyra Bugg en Coca Cola?

00:45:06
Dr Mikael: Nej, det Àr skitbra. Jag Àlskar dansband, mer Àn Lotta eller han. Hon gillar inte dansband.

00:45:14
Staffan: Hon gillar inte det Lotta, dÄ Àr det alltsÄ inte en sommarplÄga. En solblekt piké?

00:45:20
Dr Mikael: Det Àr en ynnest att fÄ bÀra den sÄ.

00:45:22
Staffan: Sand i gymnastikskorna

00:45:24
Dr Mikael: Det Àr en plÄga.

00:45:24
Staffan: Sommartider?

00:45:25
Dr Mikael: Det Àr en plÄga.

00:45:27
Staffan: Macarena?

00:45:28
Dr Mikael: Ja, det, nÀ men jag tycker om sÄnt dÀr.

00:45:32
Staffan: Aperol spritz?

00:45:34
Dr Mikael: Nej tack sÀger jag dÄ. Men det har jag förstÄtt att det har blivit jÀttepopulÀrt. Det har ju sin poÀng det dÀr med. Om man fÄr alkoholsvagare vin Àn snittet, sÄ att sÀga utspÀtt.

00:45:44
Staffan: Men du om vi tittar tio Är framÄt dÄ, kommer vi ha samma plÄgor nu som dÄ. Eller Àr det nÄgot. Har vi nÄgra mörka moln pÄ horisonten?

00:45:53
Dr Mikael: Nja, sĂ„ dĂ€r. Man kan vĂ€l tĂ€nka sig att jag. Jag fĂ„r verkligen hoppas, det har ju med klimatet att göra egentligen den frĂ„gan du stĂ€ller. För vi vill ju ha samma plĂ„ga för de hĂ€r ju avhĂ€ngigt att vi har ett fungerande ekosystem och sĂ„dant. Det jag kan tĂ€nka mig skulle förĂ€ndra sig. Det Ă€r ju innehĂ„llet i fĂ€stingarna. Vi Ă€r ju vĂ€ldigt med TBE, till exempel. Det Ă€r vĂ€ldigt hög förekomst TBE virus, tick borne encephalitis. Som i , runt Östersjön kan man sĂ€ga. Och det började ju sprida sig lĂ€ngre, mer och mer. Och det Ă€r och det kan ju. Det finns ju andra saker i som, i fĂ€stingarna som kan spridas vidare sĂ„ att om det blir sommarplĂ„ga eller mer plĂ„gor generellt. Det vet jag inte, men jag hoppas egentligen att vi har samma som nu.

00:46:41
Staffan: Och dÄ kanske vi vet lite hur vi ska mota bort de dÀr ocksÄ. SÄ inte de hÀr ryska superfÀstingar. Som Aftonbladet skrev om förra Äret.

00:46:48
Dr Mikael: De finns.

00:46:50
Staffan: Jag har plockat tre fÀstingar pÄ ungarna redan nu.

00:46:52
Dr Mikael: Nu ska man ju veta att det gÀller vad gÀller fÀstingar sÄ Àr ju inte alla. Det Àr tre, fyra elller fem procent som har nÄgot skit i sig Àr principiell, men det Àr ÀndÄ en rejÀl risk.

00:47:03
Staffan: Och sen var det vĂ€l sĂ„ för vi har pratat om det hĂ€r förut. Är man osĂ€ker pĂ„ nĂ€r man tog sin senaste TBE spruta sĂ„ kör den igen bara. Eller hur?

00:47:12
Dr Mikael: Ja sÄ Àr det, vÀnta inte och vrid inte till höger och till vÀnster med fÀstingen. Utan tag bort, hÀll sprit pÄ efterÄt blir nÄgonting kvar titta, lÄter vara och som tar bort den med mandel. Det gör man pÄ en gÄng.

00:47:22
Staffan: Och speciellt de som bor hÀr pÄ östra delen av landet

00:47:25
Dr Mikael: Ja verkligen, sÄ att det kan man sÀga. Har man barn som Àr ute och springer, det ju inget farligt. DÀr Àr en fÀstning, ja ta bort den dÄ och det blir inte vÀrre Àn sÄ. Men man kan ju titta pÄ sina barn, kropparna nÀr de gÄr och lÀgger sig en gÄng om dagen sÄ att det inte blir, och dÄ Àr det minst att inte lÄta dem vara kvar sÄ lÀnge sÄ att bort med dem.

00:47:43
Staffan: Men du Àr ett Àmne som ligger dig varmt om hjÀrtat, som blivit lite beroende pÄ hur man ser pÄ. Det kan ju faktiskt ocksÄ klassas som en sommarplÄga. Och det Àr ju den hÀr solbrÀnnan.

00:47:53
Dr Mikael: JassĂ„, brĂ€nnan, nu förstĂ„r jag inte. Ja, det Ă€r klart till det. Är det nĂ„gonting man ska undvika sĂ„ Ă€r det att brĂ€nna sig, utan det Ă€r ett litet UV behov har vi ju för att fĂ„ D-vitaminen. SĂ„ Ă€r det och det gĂ„r ju pĂ„ en 15-20 minuter pĂ„ en kropp som har en t.shirt pĂ„ sig till exempel. Men man ska naturligtvis, att vistas i solen Ă€r sĂ„ fantastiskt bra för oss, bĂ„de psykiskt och fysiskt. Det Ă€r ju för mycket av saker som inte Ă€r bra, för att man ska lĂ„ta bli att brĂ€nna sig och i synnerhet barn. Och det Ă€r jag den första att tillstĂ„ att den bĂ€sta solskyddsfaktorn Ă€r klĂ€der. Andra, det var ju nyligen en genomgĂ„ng av olika solskyddsfaktorer sĂ„g jag, och de lever ju inte upp till vad de lovar, utan det Ă€r vĂ€ldigt individuellt vilken solskyddsfaktor man har fĂ„tt tag i. Men sĂ„ att man fĂ„r vĂ€l testa sig fram. De ska vara svettĂ„liga och man kan bada med och sĂ„nt dĂ€r. Ja, det kanske man kan, men Ă€r man orolig eller har man hudtyp 1 och 2 sĂ„ ska man vara mycket frikostig.

00:49:02
Dr Mikael: Kan inte du bara köra repetitionerna pÄ olika hudtyper. Du har nÀmnt det nÄn gÄng, men det kan vara alltid bra med lite repetition.

00:49:09
Dr Mikael: Javisst, vi har. Det finns ju sex olika som man delar in, och kan man sÀga

00:49:13
Staffan: Du och jag har ju ungefÀr samma hudtyp.

00:49:15
Dr Mikael: Jaa det skulle jag tro. Ja, precis. 1 Àr ju rödhÄriga, blÄ eller grönögda personer med vÀldigt lite pigment som aldrig blir bruna, alltid blir röda. DÀr finns det liksom ingen vinst.

00:49:29
Staffan: finns ingen förutsÀttningar dÀr.

00:49:30
Dr Mikael: Nej, livet Àr orÀttvist. Sen har vi 2 som oftast blir röda, sÀllan bruna, ofta ocksÄ ljushÄriga och blÄögda brukar man vara. Sen sÄ har man grupp 3 som Àr oftast blir bruna, sÀllan röda. Sedan har vi grupp 4 nu kommer ner mot Medelhavet som alltid blir bruna, aldrig röda. Sen har vi grupp 5 som Àr fÀrgad norr om Sahara och fÀrgad söder om Sahara.

00:50:01
Staffan: Men dÄ skulle jag med lite med om man skulle kolla mig sjÀlv i spegeln sÄ jag en typ tvÄ?

00:50:07
Dr Mikael: Ja precis, och nu Àr det hÀr indelade skalor av mÀnniskan sÄ att verkligheten ser inte, det Àr en biologisk skala. Jag skulle sÀga att sett ut 2,3 sÄ nÀra 5,7 kanske och sÄnt dÀr. Men de ska vara samma sak dÄ Àr det ju att vi har mycket lÀttare att bilda D-vitamin. En fÀrgad person kan ha 10 gÄnger svÄrare att bilda D-vitamin i huden. Sen vill jag ocksÄ sÀga det att nÀr effekten av uv strÄlar blir att huden blir mörkare, det Àr ju ett skydd att bilda det hÀr melaninet sÄ att det inte Àr fel. Naturen har ju tÀnkt till.

00:50:44
Staffan: Kan man trÀna upp pigmentet?

00:50:46
Dr Mikael: Det kan man till viss del.

00:50:47
Staffan: Jag upplever pÄ mig sjÀlv att jag blir brunare och det brunare ju Àldre jag blir. Finns det nÄgon sanning i det, eller jag bara har dÄligt minne

00:50:54
Dr Mikael: nej det stÀmmer nog. För de flesta i frÄn hudtyp 2 till 4, eller 2 till 5 i alla fall sÄ Àr det sÄ.

00:51:03
Staffan: Jaha intressant .En annan frÄga som jag har. Det Àr att ungarna, pÄ morgnarna sÄ smörjer jag dem, sÄ ska de till skolan eller snart ska de pÄ lÀger sÄ vidare. Men hur ofta ska man smörja dem? RÀcker med att köra en ordentlig genomkörare pÄ morgonen och sen sÄ lever de rövare hela dagen?

00:51:15
Dr Mikael: Jag skulle inte, man kan ju göra sÄ förstÄs. Men det Àr inte rÀtt som man brukar sÀga. Nej att om nÄgon ska ivÀg nÄgonstans. De avtar efter ett par timmar sÄ att om vi smörjer in dem klockan 9. Att man har ett skydd skulle jag skulle nog göra det i samband med. Det Àr nog det bÀsta. I alla fall om man ska spela en fotbollsmatch klockan 12 pÄ dagen. Att man smörjer in kanske huvudet eller pannan i ansikte, eller armarna dÄ, i stÀllet, för en gÄng om dagen pÄ morgonen kommer inte att rÀcka.

00:51:48
Staffan: SÄ det Àr ungefÀr som mÄltidsklockan vid frukost vid lunch och sen sÄ kanske vid mellanmÄlet?

00:51:52
Dr Mikael: Ja typ sÄ, och beroende ocksÄ pÄ barnets hudtyp förstÄs.

00:51:57
Staffan: HÀrligt, min mamma sa till mig jag, fick jag absolut inte bada direkt efter att jag hade Àtit. Det dÀr har man hört, det Àr vÀl en sÀgen? Men det finns ingen klinisk forskning som bevisar att det Àr dÄligt?

00:52:08
Dr Mikael: Ingen som helst.

00:52:09
Staffan: Var kommer det ifrĂ„n tror du? Är det bara att man vill att ungarna skulle vara lugna och Ă€ta klart

00:52:12
Dr Mikael: Ja ungar Àter fortare Àn vuxna och sÄ vill de vuxna Àta klart och för att barnen ska gÄ och bada sÄ mÄste man kolla dem och dÄ mÄste man lÀmna.

00:52:20
Staffan: SÄ Àr det inte större sannolikhet att fÄ kramp och drunkna dÄ?

00:52:23
Dr Mikael: Absolut inte.

00:52:24
Staffan: HÀrligt Tack! Tack alla ni legitimerade vÄrdgivare, tjÀnstemÀn och politiker som har fÄtt igenom den hÀr lagen. Tillsammans sÄ fortsÀtter vi att utveckla vÄrdsystemet. Och ni, visst hÀnger ni med. Och sedan sÄ skulle jag vilja önska för alla oss pÄ vÄrden till alla ni som troget lyssnar pÄ den hÀr podden. En riktigt hÀrlig sommar! Hej pÄ er!

Publicerad: 14 april 2022 kl 16:24
Uppdaterad: 24 oktober 2022 kl 09:48