Allt du behöver veta om barntandvård

Allt du behöver veta om barntandvård

2022-06-21 | Tandvård

Har du koll på det här med barntandvård? Tillsammans med vår kund Dentalkompaniet ger vi dig information du behöver!

Tandläkare på Dentalkompaniet

Första besöket i tandläkarstolen

Första besöket hos tandläkaren bör ske senast vid tre års ålder för att kontrollera att alla tänder kommer fram som de ska. Då får också föräldrarna viktig information om hur de kan hjälpa barnet på bästa sätt och därigenom förebygga problem i munnen.

Efter det första besöket kallas barnet till regelbundna tandvårdsundersökningar minst vartannat år. En del barn och ungdomar har större behov av tandvård och kallas därför oftare.

– Här på Dentalkompaniet gör vi en individuell bedömning om frekvens och stödbehandling, säger legitimerad tandläkare Hans-Olof Örnerfeldt. De flesta barn hos oss går till tandläkaren varje år för kontroll.

Barn borstar tänderna

Lista ditt barn hos en tandläkare

När barnet har fyllt tre år kan man som förälder själva välja var man vill att sitt barn ska få tandvård. Då listar man sitt barn hos en tandläkarmottagning och barnet kallas då regelbundet för tandvård utan att man behöver hålla koll på det.

Om man inte aktivt väljer en tandläkare blir barnet kallat av den tandläkare som har ansvar för alla patienter i området där man bor. Det går att lista sitt barn hos en tandläkare vid ett senare tillfälle i livet.

Gratis barn- och ungdomstandvård i Sverige

Vanlig barn- och ungdomstandvård är gratis i Sverige fram till den sista december barnet fyller 21 år. Det gäller både hos privata tandläkare och hos Folktandvården, vissa landsting och regioner kan dock ge fri tandvård i ytterligare något år. Efter att den fria tandvården upphör kan man göra en överenskommelse med tandläkaren om att bli kallad regelbundet, men då är besöken inte längre kostnadsfria.

Mjölktänder på barn

Specialisttandvård för barn och ungdomar

Ibland kan barnet behöva specialisttandvård och då kan det kosta att få den. Till specialisttandvård behövs oftast remiss. Ett vanligt exempel på specialisttandvård är tandreglering med hjälp av tandställning.

– Vi kontrollerar fortlöpande barnets bettutveckling och vid 8-års åldern brukar man se om tandreglering kommer att bli aktuellt, säger Hans-Olof. Tandregleringen startas sedan när alla permanenta tänder har brutit fram fullt ut, vilket oftast är vid 14-års ålder.

Här kan du läsa mer om tandreglering.

Gör tandläkarbesöket till en positiv upplevelse för barnet

För att besöket i tandläkarstolen ska bli till en positiv upplevelse är det viktigt att gå till en trevlig klinik som har ett bra bemötande mot barn. Det är också viktigt att det vid eventuella åtgärder i munnen på barnet sker utan stress, smärta och rädsla.

– Vi på Dentalkompaniet försöker att ha direkt kommunikation med barnet så att barnet involveras, känner delaktighet och trygghet, säger Hans-Olof. Vi märker också att den lilla presenten efteråt gör storverk!

Här kan du se tandvårdsmottagningar som erbjuder barntandvård!

Smurf borstar tänderna

Publicerad: 21 april 2017 kl 08:58