Ny studie avslöjar vad svenskarna tycker om vården

Ny studie avslöjar vad svenskarna tycker om vården

2022-06-29 | Nytt på Vården.se

Nya tider ställer nya krav på vården och de senaste åren har intresset för digitala vårdtjänster vuxit. Framför allt är det bekvämlighet och trygghet som gör att många söker hjälp online, men den pågående pandemin har också bidragit till att många undvikit ett fysiskt besök hos sin vårdgivare. Därför har Vården.se tagit fram studien “Vården, svenskarna och samhället”. Den redogör för patienters aktuella attityder och önskemål kring vård. Utan tvekan visar den på förbättringspotential inom området.

Nästan en tredjedel vill lista om sig på en annan vårdcentral

En stor del av svenska befolkningen (32 %) vill byta från sin nuvarande vårdcentral till en annan, men uppger att de inte har den kunskap som krävs. Många vet inte om vilka vårdcentraler som finns i närområdet och vad som skiljer dem åt. När det kommer till valet av vårdcentral är det flera faktorer som spelar in. Det som patienterna anser viktigast är:

1. Rätt kompetens av kunnig vårdpersonal.
  2. En personlig och välkomnande upplevelse.
  3. Att få träffa samma läkare varje gång.
  4. Att det är enkelt att boka tid digitalt.

Många drar sig för att gå till tandläkaren

Så många som 52 % uppger att de går till tandläkaren först när de fått riktigt ont, vid exempelvis tandvärk eller besvärliga visdomständer. En vanlig orsak till att många väntar med tandläkarbesöket är helt enkelt att det är en obehaglig upplevelse. Studien visar även att priset spelar en stor roll, och nästan hälften menar att ekonomin avgör ifall man går till tandläkaren eller inte. Vi drar därför slutsatsen att det är extra viktigt för patienter att kunna jämföra både tjänster, priser och tandläkare innan de bokar en tandläkartid.

Många saknar kunskap om hur vården fungerar

Många svenskar saknar kunskap om hur vården fungerar. Studien visar att endast 27 % vet vilken vård de har rätt till, och många är osäkra på kostnader och vilken vårdgivare de ska kontakta. Det finns flera pålitliga informationskällor på nätet, såsom 1177 Vårdguiden, men undersökningen visar att de inte uppfyller alla önskemål. Till exempel tycker över hälften av alla som tillfrågats att det inte går att jämföra olika vårdgivare ordentligt. Dessutom tycker många att vårdsystemet inte är tillräckligt tydligt förklarat.

Pandemin har påverkat hur vi söker vård

Covid-19-pandemin har varit en bidragande faktor till att allt fler söker efter andra alternativ inom vård. Många har skjutit upp sina vårdbesök och avbokat tandläkartider utan att boka en ny tid. Vår studie visar att 13 % har skjutit upp besök inom specialistvården och 10 % har skjutit upp besök inom psykoterapi.

Digitala lösningar inom vården är vägen framåt

Utifrån vår studie “Vården, svenskarna och samhället” kan vi dra slutsatserna att det finns ett stort behov av smarta, digitala lösningar inom vården. Det finns en stor efterfrågan på tydligare och mer jämförbar information online av både ekonomiska och trygghetsmässiga skäl. Patienterna är villiga att själva söka upp information online för att få den vård som de behöver, men det ska vara smidigt och enkelt. Därför kommer vi på Vården.se att fortsätta vårt arbete med att göra vården mer tillgänglig, genom smarta, digitala lösningar.

Vill du höra Dr Mikael diskutera resultaten från vår studie? Lyssna på senaste avsnittet av vår podcast “Utforska vården med Dr. Mikael” här.

Publicerad: 27 maj 2021 kl 10:59
Uppdaterad: 29 juni 2022 kl 09:08