Dr. Mikael om podcasten Utforska Vården: Tillsammans ökar vi kunskapen om vårdsystemet

2022-06-29 | Nytt på Vården.se

Vi på Vården.se gör en storsatning med podcasten “Utforska vården med Dr. Mikael”. I podcasten, som du hittar där poddar finns, diskuterar vi vilken vård man har rätt till och hur det svenska sjukvårdssystemet fungerar. Vi ställde några frågor till Dr. Mikael för att ta reda på hur det ser ut bakom kulisserna till podcasten.

Hej Dr. Mikael! Berätta lite mer om varför du har valt att samarbeta med Vården.se?

Det finns brister inom vården som jag ser att vi tillsammans kan överbrygga genom att öka kunskapen om vårdsystemet. Det stora problemet idag är att vården inte räcker till, och om vi kan hjälpa till att göra vården mer effektiv så kommer den räcka till fler.

Vad hoppas du att ni ska uppnå med podden?

Min ambition är att podden ska ha en folkbildande effekt. Vi vill förklara hur vårdsystemet fungerar, så att människor snabbare ska få rätt vård. Det blir en win-win situation. Vi vill öka kunskapen och på så sätt göra vårdsystemet mer effektivt och tillgängligt för den enskilda patienten. Folk ska inte behöva sitta 12 timmar på akuten helt i onödan. Det blir helt enkelt mer vård för pengarna.

Är det något speciellt inom sjukvårdssystemet som du vill upplysa människor om?

Jag värnar om rätt vård på rätt nivå. En viktigt del som jag vill reda ut är hur det fungerar med olika specialiteter. På vårdcentralen finns det specialister och därmed är det inte bättre att få en remiss till specialist – det är ineffektivt och tar tid både för patienten och för vården.

Lyssna på podcasten redan idag! Du hittar den nedan eller där poddar finns.

Publicerad: 9 april 2021 kl 16:04
Uppdaterad: 29 juni 2022 kl 16:45

1 Kommentar

2021-09-07

Eva skrev:

Såg morgonprogrammet 7/9, där du nämnde immunterapi och cancervaccin. Har precis blivit diagnosticerad för aggressiv bröstcancer, är kritisk mot den traditionella vården, där man sätter in cellgift mot hela kroppen. Önskar behandling av enbart de sjuka cellerna. Hur långt har man kommit betr. cancervaccin?