Premiär för vår podcast med Doktor Mikael!

Premiär för vår podcast med Doktor Mikael!

2022-01-18 | Nytt på Vården.se

Håll i er, för nu händer det! Det har blivit dags att presentera vår alldeles egna podcast med ingen mindre än Dr. Mikael Sandström. I första säsongen får ni lära er mer om vilken vård du har rätt till och hur sjukvårdssystemet fungerar. För att hitta rätt vård krävs kunskap, och det ger vi dig i vår podcast som har premiär idag, fredag 9 april.

Utforska vården med Dr. Mikael

För några veckor sedan samlade vi in era frågor om vård och hälsa och nu kan vi stolt presentera resultatet: ”Utforska vården med Dr. Mikael” — en podcast där Dr. Mikael reder ut vad man som patient har rätt till och där han dyker ner i olika delar i sjukvårdssystemet tillsammans med vår VD, Staffan Gustavsson. Detta för att du som patient ska få en tydligare bild av hur systemet fungerar, vilka alternativ du har rätt till och hur du bättre kan ta kontroll över din hälsa. Vi kallar det att bli en aktiv patient.

Här hittar du podcasten

Första avsnittet av podcasten finns nu ute till lyssning, och i det får vi höra om hur Dr. Mikael och hans sambo Lotta Engberg flyttar till Göteborg. Vi frågar honom hur han som nyinflyttad tänker när han ska välja vårdgivare och vad som är viktigt för just honom. Vi lät även Dr. Mikael svara på en del av era frågor som i första avsnittet handlar om Covid-19 och vaccinering.

Du hittar podcasten nedan:

Ställ din fråga till Dr. Mikael

Har du en fråga om vård och hälsa du vill ställa till Dr. Mikael? Läs mer om hur du går tillväga i vårt blogginlägg här.

Mer om Dr. Mikael

Dr. Mikael Sandström är överläkare i intensivvård och anestesi och har jobbat som läkare både i Sverige, Västindien, Kanada och USA. Han blev ett med svenska folket när han deltog i Robinson 2003 och har sedan dess haft en gedigen karriär. Många i Sverige känner igen honom från sin medverkan i TV4:s Nyhetsmorgon, där han upplyst svenskarna om diverse sjukdomar. Under 2020 deltog han i Let’s Dance en kort stund, men valde att hoppa av för att hjälpa till i vården under coronapandemin.

Trevlig lyssning!

Publicerad: 9 april 2021 kl 13:50
Uppdaterad: 18 januari 2022 kl 10:36

2 Kommentarer

2021-04-13

Eva skrev:

Ni behövs verkligen. Att beställa läkartid via 1177.se fungerar inte. Verkar som att min läkare inte går in och tittar där. Telefontid 8:30-9:15. Jag ringde 8:30 ny 2 i kön. 8:31 fick jag meddelande om att tel.tiderna är slut, återkom i morgon. Helt hopplöst system. Behöver som postcovid råd om vaccinering.

2021-04-29

Ida skrev:

Städning är också träning , vardagsmotion 🤦🏻‍♀️ och på tal om träning då borde ju alla elitidrottare bli äldst i världen 🤔