Rädda någon med plötsligt hjärtstopp

I Sverige drabbas ungefär 10 000 personer av plötsligt hjärtstopp varje år. Det gör det till den vanligaste dödsorsaken idag då bara cirka fem procent överlever. Tack vare den forskning som pågår lär vi oss mer om vad vi ska göra för att rädda fler liv.

hjärtundersökning-hjärtstopp

Vad innebär plötsligt hjärtstopp?

Ett plötsligt hjärtstopp innebär att hjärtats pumpförmåga upphör helt oväntat och den som drabbas förlorar snabbt medvetandet. Hjärtats elektriska signaler fungerar inte som vanligt utan hjärtat darrar eller ”flimrar” istället för att slå normalt vilket leder till att hjärtats pumpförmåga slutar fungera. Eftersom hjärnan är beroende av syresatt blod för att kunna fungera så måste hjärtrytmen återställas inom ett par minuter för att den drabbade ska överleva.

Vid en hjärtinfarkt drabbas däremot inte hela hjärtmuskeln av akut syrebrist, utan endast en del av den. Det kan leda till svår smärta, nedsatt pumpförmåga och i värsta fall även till ett plötsligt hjärtstopp.

Orsaker till hjärtstopp

Ett plötsligt hjärtstopp kan drabba människor i alla åldersgrupper, men risken stiger med åldern. Orsaken kan bero på en hjärtinfarkt, ett medfött hjärtfel eller förändringar i hjärtmuskeln till exempel efter en hjärtmuskelinflammation. Vissa kan vara i riskzonen att drabbas utan att veta om det. Även plötsligt och kraftigt våld eller slag mot bröstkorgen kan ibland orsaka ett hjärtstopp.

hjärta-hjärtstopp

Hur kan jag rädda den som drabbas?

Chansen att överleva ett hjärtstopp minskar med tio procent för varje minut som går. Därför är det väldigt viktigt att veta vad du ska göra så att du kan hjälpa den drabbade så fort som möjligt.

Hjärt-Lungräddning (HLR) – Bör du påbörja så snart som möjligt fram tills att ambulans finns på plats. HLR består av två olika moment: Hjärtkompressioner som ges med händerna och som hjälper det syresatta blodet att cirkulera i kroppen, samt mun mot mun-metoden då du blåser in luft i lungorna på den som är medvetslös. Varva 30 bröstkompressioner med två inblåsningar. Detta startar inte hjärtat igen, men det gör att blodet syresätts och att cirkulationen i kroppen upprätthålls i väntan på en hjärtstartare.

Hjärtstartare – En hjärtstartare (defibrillering) är en elchock som gör att hjärtat kan återfå sin normala rytm igen. Hjärtstartare brukar alltid finnas i ambulanser, men även på vissa allmänna platser som tågstationer, flygplatser, idrottsarenor och i stora varuhus. De startare som finns ute i samhället är halvautomatiska och därför kan även de som inte har några medicinska kunskaper använda dem. Apparaten kan läsa av om den medvetslösa personen har hjärtstopp och ger sedan tydliga röstinstruktioner hur du ska göra.

hjärtstartare-powerheartg5

Vart kan jag köpa en hjärtstartare?

En hjärtstartare finns bland annat att köpa hos vår kund Stockholm Medical Office som är återförsäljare av den kända hjärtstartaren Powerheart G5 från Cardiac Science.

– Det som är speciellt bra med vår hjärtstartare är att den är en helautomatisk modell utan knapptryckningar, säger Filip Lind som är delägare i Stockholm Medical Office. Det gör att den är mycket enkel och snabb att använda.

Hjärtstartaren Powerheart G5 har en automatisk eskalerande energi vilket gör att chocken anpassas efter den specifika patienten och omständigheterna. Den signalerar också i god tid när det är dags att byta batteri, elektroder eller andra viktiga serviceåtgärder. Garantin är på åtta år och det ingår ett nytt batteri inom fyra år.

– Jag rekommenderar framför allt att alla arbetsplatser och bostadsrättsföreningar bör köpa en hjärtstartare, säger Filip. Placera den gärna på en plats där den är lättåtkomlig och synlig, till exempel i trapphuset. Sedan är det såklart väldigt bra att gå en kurs i hjärt-lungräddning för att maximera chanserna att kunna rädda någon vid ett plötsligt hjärtstopp.

Text: Lisa Sjögren

09:03 - 14 feb, 2017

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!