Må bra med medicinsk fotvård

Må bra med medicinsk fotvård

2022-06-21 | Allmän hälsa

Fötterna är den kroppsdel som tar dig fram i livet. Dina fötter behöver omtanke oavsett årstid. Ju mer kärlek du ger dem desto bättre kommer de må i takt med att de åldras.

Fotterapeut Marina Häll

Med hjälp av regelbunden fotvård och rätt skoval så minskar du riskerna för smärta och besvär. Men hur ska du veta var du ska vända dig, och vad är egentligen skillnaden mellan pedikyr och medicinsk fotvård?

Marina Häll driver kliniken Härliga fötter sedan fem år tillbaka, som ligger i centrala Stockholm. Hon är utbildad medicinsk fotterapeut på Axelsons Gymnastiska institut. Vi fick chansen att ställa frågor till den kunniga och engagerade terapeuten, för att reda på allt om medicinsk fotvård och hur du behandlar dina fötter på bästa sätt.

Skillnaden mellan pedikyr och medicinsk fotvård

– Pedikyr är en form av estetisk behandling som utförs av hudterapeuter och pedikyrister där man fokuserar på det fina, säger fotterapeuten Marina Häll. Här finns inte kunskapen om hur du förebygger och håller dina fötter friska. Medan medicinsk fotvård är en momsfri fotvårdsbehandling, där jobbar man förebyggande, underhållande och med akuta fall. En fotterapeut behandlar bland annat vårtor, svamp och förhårdnader.

Vid medicinsk fotvård kan du också få hjälp med avlastning med hjälp av sulor och preparat för dina fötter. Många fotterapeuter jobbar även med artikulering som handlar om töjning av stela tår, fotleder samt fot – och underbensmassage.

Marina understryker att fötter kan vara friska eller sjuka, men oavsett är du välkommen på medicinsk fotvård. Men den typen av behandling ingår inte inom friskvård.

Härliga fötter skelett

Vanligaste orsakerna till att patienter söker medicinsk fotvård hos Marina Häll

– Det vanligaste är att patienter har problem med nageltrång, svamp, vårtor och liktorn, säger Marina. Men jag jobbar även mycket med aktiva fötter såsom hälsporre, hälsenebesvär, samt knä och höftbesvär.

Generellt när du ska göra en medicinsk fotvårdsbehandling görs en konsultation av dina fötter innan själva behandlingen kan påbörjas. Därefter utförs en behandling utefter dina behov och de besvär som ska lindras. Fotterapeuten avslutar med fotmassage och ger dig sedan tips och skoråd för att motverka framtida sjukdomar eller besvär.

Verktyg medicinsk fotvård
Verktyg som används inom medicinsk fotvård

Hur ofta bör jag gå på medicinsk fotvårdsbehandling?

Det är många människor som inte är medvetna om besvär och de problem som kan uppstå. Därför är det bra att göra en behandling för att upptäcka eventuella problem. Medicinsk fotvårdsbehandling kan göras redan vid tio – års åldern, det är alltså inget som bara görs på äldre människor.

– I förebyggande syfte rekommenderar jag att du går cirka fyra gånger per år medan de som är äldre och inte längre kan ta hand om sina fötter på egen hand bör gå var sjätte vecka, säger Marina. Hur du behandlar dina fötter när du är ung är viktigt, då det påverkar hur dina fötter kommer må när du blir äldre.

Viktigt att ta hand om sina fötter året runt

Det är viktigt att ta hand om sina fötter året om, och det är extra viktigt att ta hand om fötterna under vinterhalvåret då vi stänger in de i skor. Kyla på vintern drar ut fukt från kroppen, därför blir vi oftast torrare i hyn under vintern, vilket kan leda till sprickor som i sin tur lättare som ökar risken för svamp och vårtor.

– Nageltrång och liktorn är vanliga fotbesvär som kommer när vi tränger in fötterna i skor, säger Marina. Med hjälp av behandling kan vi förebygga och underhålla dina fötter.

Marinas tips på hur du får mjuka och lena fötter på egen hand

– Undvik att fila dina fötter men om du måste fila bör det max göras en gång varannan vecka, säger Marina. När du filar fötterna ska antingen foten eller filen vara fuktig, inte både och. Du bör smörja dina fötter dagligen för att hålla dem mjuka och lena.

Marina tipsar också om att du ska använda en fotkräm som är anpassad för just dig. Personer som har fuktiga fötter och lider av fotsvett ska använda en kräm som fungerar som en deodorant. Det för att undvika doft och hålla fötterna fräscha. Om du däremot har torr hy ska du använda andra produkter som fuktar. Detsamma gäller dig som har förhårdnader, svamp, vårtor och andra fotbesvär.

Det är inte nödvändigt att använda strumpor på natten efter att du har smörjt med fotkräm eftersom krämen ska gå in i huden på samma sätt som handkräm fungerar.

Härliga fötter behandlingsrum
Behandlingsrum på Härliga fötter

Kontakta Marina häll på Fotiakliniken för medicinsk fotvård

Eller boka tid hos någon av våra andra vårdgivare som erbjuder medicinsk fotvård

Fotvårdslexikon

Fotvårtor:
Fotvårtor orsakas av virus som påverkar cellerna i huden. Viruset kan ta sig in om du har sprickor eller sår. Vårtorna är oftast små och fasta, och består till största del av döda hårda hudceller.
Fotvårtor kan smittas på många olika sätt exempelvis genom att gå barfota i badhus, omklädningsrum, eller om du delar handduk med någon som har viruset.

Nageltrång:
Om dina tånaglar växer in i huden kan du få nageltrång. Oftast blir nageltrång infekterat och bildar var. Om du har går i för små skor eller strumpor kan nageltrång uppkomma men besväret kan även vara medfött.

Liktorn:
Liktorn är tjock hy som liknar vårtor utan svarta prickar i mitten, de kan vara vita/gråa eller gul/bruna. Liktornar kan uppstå om du går i för trånga skor, är fuktig eller utsätter foten mot tryck.

Fotsvamp:
Fotsvamp är en svampinfektion i huden och är en av de vanligaste infektionssjukdomarna som människor drabbas av. Så undviker du att få fotsvamp:

• Använd tofflor på allmänna platser såsom i omklädningsrum, gym, badhus, spa mm.
  • Använd luftiga strumpor och skor som andas
  • Byt strumpor varje dag och tvätta de i 60°
  • Tvätta dina fötter och tår varje dag

Källor

Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 11:44

4 Kommentarer

2016-11-18

Linda skrev:

Kul! Bra att få lite allmänna tips och kunskap om skillnaden mellan pedikyr och medicinsk fotvård!

2016-12-02

Marie skrev:

Bra och intressant! Och även att få upp ögonen för vikten av vård som förebyggande. Inte bara när det har blivit problem.

2020-05-30

Marita skrev:

Momsbefriat medicinsk fotvård vad menas med det? Vad är skillnad med medicinskt eller medicinsk fotvård?

2023-03-10

Carmen skrev: