Lägg förväntningarna åt sidan i sommar!

Lägg förväntningarna åt sidan i sommar!

2022-06-21 | Psykisk hälsa

Under sommarens ledighet vill de flesta koppla av och låta själen vila, men hur undviker man semesternormen och de stora förväntningarna man har på ledigheten? Vi har träffat Vården.se:s kund Elisabeth Serrander, legitimerad psykoterapeut som jobbar utifrån ett existentiellt perspektiv, för att få frågan besvarad.

Semesternormen

I dagens samhälle är människor nästan ständigt uppkopplade och har höga aktivitetsnivåer, något som idag anses vara det normativa beteendet. Vad ordet ”semester” är laddat med är olika från person till person, men även här finns en outtalad norm som består av massor med ”borden” och ”måsten”.

– Det är lätt att man bara gör det man måste och borde även på semestern, säger psykoterapeuten Elisabeth Serrander. Jag tycker att man ska göra precis tvärtom.

Elisabeth Serrander - Legitimerad existentiell psykoterapeut

Elisabeth Serrander, legitimerad existentiell psykoterapeut

Det är viktigt att man gör aktivt medvetna val och inte lever efter de många idéer som finns om hur en lyckad semester är. Vissa ”måste” och ”borden” finns det, men man måste reflektera över vilka som är viktigast och välj bort de andra. En semester är nämligen en möjlighet att ägna sig åt sådant man mår bra av och ger vila. För att ta reda på vad det är behöver man reflektera kring hur ens vardagliga liv ser ut, var man befinner sig i livet och vilka behov som finns just nu.

Undvik förväntningarna

En semester innebär ofta förväntningar, något som man bör undvika i största möjliga utsträckning. Det kan vara bra att inte ha för mycket planerat under sommarledigheten utan ta det mesta som det kommer.

– Förväntningar kan vara livsfarliga, säger Elisabeth. Då har man en bild av hur man vill att saker ska vara och då är det som bäddat för att man ska bli besviken. Försök att vara mer nyfiken och utforskande istället för att vara så förväntande.

Nyckelordet i tänkandet kring semester är att vara öppen för det som är och uppskatta det som är i nuet, inte hur man önskade att det kunde vara.

– Livet är magiskt i sig, säger Elisabeth.

Ofta kan förväntningarna under en semester vara väldigt höga och det kan ställa till problem. Då är det viktigt att synliggöra för sig själv vad man har för bild av semestern. Elisabeth Serrander tipsar om att man ska titta på vad det finns för förväntningar och sedan lägga dem åt sidan.

Eget ansvar

Det är viktigt att ta eget ansvar för vad man anser är bra för en själv under semestertiden eftersom att det skiljer sig åt från person till person. I en parrelation är det extra viktigt att var och en ansvarar för sin egen hälsa och vilka möjligheter man har till att ”bara vara”. Om man är i en relation behöver man inte tillbringa hela semestern tillsammans, utan det är viktigt att man tar hänsyn till varandras intressen och behov.

– Var och en får ta sitt ansvar för de egna behoven och det bygger på en ömsesidig respekt, säger Elisabeth. Vad vill jag, vad vill du och vad kan vi göra tillsammans? Det kan vara en idé att kommunicera med varandra om vad man förväntar sig av den kommande ledigheten, vad var och en ser fram emot eller längtar till.

Synliggör förväntningar och behov för varandra i relationen.

Att varva ner

Man kan behöva tid för att varva ner när ledigheten äntligen kommer, bland annat för en del praktiska saker som behöver tas itu med. Har man haft hög aktivitet innan ledigheten skapar det vissa stressnivåer, som när man går ner i varv och gör ingenting, kan komma upp som man kanske inte har tagit tag i tidigare.

– Det kan upplevas som ångest eller oro, men egentligen handla om känslor förknippade med saker som man inte har tagit på allvar eller haft tid att lyssna till i den hektiska vardagen, säger Elisabeth.

Ladda batterierna

Under en ledighet är det viktigt att sjunka ner i ”varandet” och ladda upp batterierna. För att ta reda på det måste man fundera på vad som ger en energi och känns meningsfullt att göra.

– Det handlar om att kunna reflektera kring sitt liv såväl som vad man ska använda ledigheten till, säger Elisabeth. Den svenska semestern är en fantastisk möjlighet som vi har tillgång till, något jag tycker att man ska fundera kring vad man väljer att fylla den med och vad man har för behov.

Det kan finnas ”måsten” och ”borden” som inte går att undvika, men då måste man fundera på hur mycket man orkar med och hur mycket lust man har, men även vilka möjligheter och begränsningar som finns i de situationerna. Det är viktigt att man är medveten om vilket pris man betalar för de medvetna valen man gör.

Koppla av på en solstol vid stranden i sommar.

Omställning från ledighet till arbete

När semestern är slut och det är dags att gå tillbaka till vardagen igen kan det kännas lite tungt. Det är mänskligt att känna ett visst motstånd att gå från vila till aktivitet, att varva upp igen efter sommarledigheten och ställa om kroppen till arbete. Om man som person har svårt att komma tillbaka till jobbet och kanske känner ångest eller oro, då kan det vara värt att reflektera kring om det är arbetet i sig som skapar motståndet eller vad det handlar om.

Att bli besviken

Om man är besviken efter semesterns slut beror det förmodligen på att något av det man förväntade sig inte har förverkligats. Därför är det bra att fundera på vad som egentligen är viktigt i livet såväl som på semestern, och att ta reda på vilka värderingar man har, för ur värderingarna kommer ens känslor. Lever man också utifrån vad som är viktigt för en så blir man väldigt nöjd med sig själv.

Om Elisabeth Serrander

Elisabeth Serrander driver ES Psykoterapi i Vallentinhuset vid Vasaparken i Stockholm. Hon är legitimerad existentiell psykoterapeut, auktoriserad existentiell terapeut samt handledare och lärare i psykoterapi. Hon har även en psykodynamisk och relationell bakgrund med påbyggnadsutbildningar i existentiell filosofi, psykologi och psykoterapi.

Besök Elisabeth Serranders sida hos oss på Vården.se!

Existentiell psykoterapi

Existentiell psykoterapi går ut på att man lyfter upp funderingar och problem på ett allmänmänskligt plan och utökar den egna reflekteringsförmågan. Eftersom att livet går ganska fort är den stora frågan hur man ska använda sin tid på bästa sätt genom att vara nyfiket utforskande och lägga förväntningarna ifrån sig. I det existentiella perspektivet ingår friheten, ansvaret, omsorgen, de medvetna valen, reflektion och kontemplation.

Den existentiella psykoterapins tre grundfrågor är:

• Hur vill jag leva?
  • Vad tycker jag är viktigt?
  • Vart är jag på väg?

Hitta en psykoterapeut

Vill du få hjälp med frågor kring förväntningar, parrelationer eller liknande i din hemstad? Hos oss på Vården.se kan du hitta en psykoterapeut som kan hjälpa dig!

Publicerad: 3 juli 2015 kl 08:49
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 11:40