Vad är skillnaden mellan en tandläkare och en tandhygienist?

Vad är skillnaden mellan en tandläkare och en tandhygienist?

2022-06-21 | Så funkar vården, Tandvård

Många undrar nog vad skillnaden egentligen är mellan en tandläkare och en tandhygienist. Vi har pratat med vår första tandläkarkund – tandläkare Helena Gustavsson, för att få klarhet i frågan. Vad gör tandläkaren? Och vad gör en tandhygienist?

Tandläkare Helena Gustavsson

På en tandvårdsmottagning finns det olika yrkesgrupper som har olika typer av utbildning. Det är upp till varje mottagning vilken service de erbjuder sina patienter, men det är vanligt att en tandläkare och tandhygienist arbetar tillsammans.

– På vår mottagning har vi både och, säger tandläkare Helena Gustavsson. Jag tycker det behövs för god service.

Vad är skillnaden mellan en tandläkare och tandhygienist?

En tandläkare och tandhygienist har gått olika utbildningar, men båda har efter godkända studier fått yrkeslegitimation utfärdad av Socialstyrelsen. Hårdraget är den stora skillnaden mellan yrkena att tandläkaren kan jobba i tänderna och tandhygienisten jobbar utanpå tänderna. Vem ska man då gå till: tandläkare eller tandhygienist?

– En tandläkare har gått en längre utbildning och har ansvar för den kompletta vården, säger Helena. En tandhygienist jobbar mer förebyggande och med rengöring när det kommer till tandlossningssjukdomar och att ställa diagnos på karies.

Att en tandläkarmottagning har både tandläkare och tandhygienist gör att de kan effektivisera tandvården. Tandhygienisten kan arbeta med sitt kompetensområde och på så sätt frigöra tid för tandläkaren att genomföra mer avancerade behandlingar.

Vad gör en tandläkare?

En tandläkare förebygger, behandlar och ställer diagnoser på skador och sjukdomar i tänderna, munhålan och käken. Det kan till exempel vara tandlagningar och kirurgiska behandlingar. Sveriges tandläkare har rätt att skriva ut recept på vissa läkemedel som används i behandlingssyfte som till exempel antibiotika och smärtstillande.

– Vi gör ingrepp i tänderna, vi lagar hål, gör rotfyllningar och vi kan göra tandreglering, säger Helena.

Det finns dock ingrepp som en tandläkare inte får utföra utan som en specialisttandläkare måste göra. En specialisttandläkare har valt att specialisera sig inom ett av åtta möjliga områden som till exempel inom ortodonti (tandreglering) eller oral protetik (tandproteser).

På en större tandläkarmottagning är det vanligt att det arbetar specialister några dagar i veckan. För att få gå hos en specialist måste man oftast först gå till en allmäntandläkare som sedan skickar en vidare till en kirurg eller en specialist.

Vad gör en tandhygienist?

Till skillnad från en tandläkare arbetar en tandhygienist främst förebyggande genom att utvärdera och ge råd om munhygien, så kallad egenvård. De utför inga större ingrepp utan arbetar främst förebyggande genom att avlägsna tandsten, putsa och polera tänderna samt ta bort plack. En tandhygienist får diagnostisera och behandla karies, inflammation och tandlossning (paradondit).

– En tandhygienist är väldigt duktig och specialiserad på att lära folk om egenvård, säger Helena. De kan lägga tid på patienten och lära dem att ”så här gör du hemma för att få ett bättre resultat”.

Behandlingsrum hos tandläkare Helena Gustavsson
Behandlingsrum hos Tandläkare Helena Gustavsson.

Annan personal på en tandläkarmottagning

Oftast brukar tandläkaren, och i vissa fall även tandhygienisten, ha en tandsköterska. Tandsköterskan kan arbeta med en eller flera tandläkare på en tandvårdsmottagning. Vilka uppgifter som tandsköterskan har kan variera från mottagning till mottagning, men de brukar assistera vid behandlingar och se till att hygienen på mottagningen uppfyller de krav som ställs. De kan även utföra vissa patientbehandlingar som till exempel göra provisoriska fyllningar och ge vissa bedövningar.

Tandtekniker

En tandtekniker arbetar med att tillverka ersättningar för skadade eller förlorade tänder med hjälp av konstgjorda material som till exempel porslin, titan och plast. De framställer bland annat kronor, broar och tandställningar utifrån de avtryck som tandläkaren tar.

Valet för dig som patient

Som patient kan du välja själv om du vill gå till en tandläkare eller tandhygienist. Men kommer du som ny patient till en klinik är det vanligast att först gå till en allmäntandläkare.

– Normalt sett när man får en ny patient till en klinik brukar man gå till tandläkaren först för en komplett undersökning, säger Helena.

Efter undersökningen kan tandläkaren rekommendera om patienten endast ska gå till en tandhygienist eller inte. Har man som patient inga större problem med tänderna brukar det räcka att gå till en tandhygienist kontinuerligt. På mottagningar där man har både tandläkare och tandhygienist brukar de samarbeta och gemensamt bestämma patientens vård.

Hitta tandläkare och tandhygienist

Vill du hitta en tandläkare? Här kan du hitta en tandläkare hos Vården.se.

Söker du en tandhygienist? Här kan du hitta en tandhygienist!

Publicerad: 25 maj 2015 kl 08:24
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 11:37

9 Kommentarer

2017-03-03

Linda skrev:

Bra artikel! Hade ingen jättekoll på vad den största skillnaden är men nu vet jag! 🙂

2017-04-19

Viktor skrev:

Tack för tydlig info om skillnaden!

2020-09-05

Robert skrev:

Tack för artikeln jag har undrat länge över vad en Tandhygienist har för syfte egentligen. Men nu vet jag att mer eller mindre en USKa med en treveckors påbyggnadskurs skulle kunna fylla i stort sätt alla Tandhygienistens sysslor med att kunna bistå en Tandläkare med alla sysslor som inte kräver någon större medicinskt kompetens.

2020-09-08

Hej Robert!

Tack för din kommentar! Det du skriver stämmer dock inte – en tandhygienist har en två- eller treårig högskoleutbildning och en legitimation från Socialstyrelsen. Du kan läsa mer om tandhygienistyrket här: https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/tandhygienist/.

2020-12-29

Ana skrev:

Får en tandhygienist utföra rotfyllning på en patient?

2021-01-05

Hej Ana!

Tack för din fråga! Det är tandläkaren som ansvarar för rotfyllning och inte tandhygienisten.

2021-03-16

Lubna skrev:

Hej
Får en tandteknik en legitimation?

2021-03-17

Hej Lubna!

Tack för din fråga! Nej, yrket som tandtekniker kräver inte en legitimation. Du kan läsa mer hos Socialstyrelsen här: https://legitimation.socialstyrelsen.se/legitimation/halso-och-sjukvardsyrken-utan-legitimation/

2023-03-23

Peter skrev:

Hej måste jag gå via en tandhygenist har gått på samma klinik i flera o alltid gått direkt till tandläkaren