Fritt vårdval – lista dig!

Fritt vårdval – lista dig!

2022-06-21 | Så funkar vården

I Sverige har vi idag fritt vårdval som ger dig som patient möjlighet att lista dig hos vilken vårdcentral eller husläkarmottagning som du vill i Sverige.

Vad är Vårdval?

I Sverige kan du idag själv välja primärvård, det vill säga vilken vårdcentral eller husläkarmottagning du ska tillhöra. Det spelar ingen roll vart i Sverige du är folkbokförd utan du väljer själv vart du vill ha din vård. Vårdvalet omfattar både privata och landstingets egna vårdcentraler eller läkarmottagningar. Och om det är en privat mottagning du vill lista dig hos ska den ha ett avtal med landstinget/regionen för att ingå i vårdvalet.

Vad innebär det att lista sig?

Att lista dig hos en vårdcentral innebär att du valt vilken vårdcentral du vill få din primärvård hos. Du kan även välja att ha en fast läkarkontakt som innebär att du får träffa samma läkare vid varje besök i den mån det är möjligt. Även om du är listad på en vårdcentral har du möjlighet att söka vård på en annan.

I vissa landsting väljs automatiskt din närmsta vårdcentral om du inte aktivt väljer något annat. Du kan alltid byta vårdcentral om du vill, men om du listar dig hos en ny vårdcentral försvinner alltid din listning hos den gamla.

Om det inte finns plats för fler patienter på den läkarmottagning eller vårdcentral du har valt kan landstinget hjälpa till att ordna köplats. Det går också att göra om ditt val om du av någon anledning har ändrat dig.

Varför ska man lista sig?

Fördelarna med att lista dig är att du lättare kan få hjälp när du behöver sjukvård eller har frågor om din hälsa. Du får också bättre vård eftersom din listning gör att den vårdcentral du listar dig på får pengar för vård till dig. Valet av vårdcentral är personligt och därför behöver varje familjemedlem lista sig.

Det kan finnas olika skäl till varför du själv väljer din vårdcentral, läkarmottagning eller husläkare. Det kan vara att du vill gå till en som ligger nära jobbet, har dokumenterad god kvalitet, bättre öppettider eller har specialiserat utbud som exempelvis vård för diabetiker.

Hur vet man om man kan lista sig hos en vårdcentral på Vården.se?

Hos oss på Vården.se har vi gjort det enkelt för våra besökare. Redan i sökresultatet kan du se om det är en vårdgivare som du kan lista dig hos. Den blå ikonen till höger visar nämligen om vårdgivaren ingår i vårdval.

Vården.se-Fritt-vårdval-Lista-dig-sökresultat!

Om du kommer direkt in till en vårdgivare kan du även där se om det går att lista dig. Då finns en stor blå knapp med texten ”LISTA DIG” under bokningsknappen. Klickar du på den hänvisas du lite längre ner på vårdgivarens profil där du kan läsa dig till hur du kan lista dig hos dem.

Vårdval LISTA DIG

Lista dig idag!

Att du själv är med och gör ett aktivt val och bestämmer hur och var du vill ha din vård gör att du ökar din förutsättningar för att få den vård som du vill – så lista dig idag!

Klickar du här kommer du direkt till vårdcentraler och husläkare som finns hos oss på Vården.se, så att du kan hitta den som du vill lista dig hos!

I vårt tidigare inlägg Nu kan du välja vård från hela Sverige kan du läsa om den nya patientlagen som infördes vid årsskiftet.

Och här kan du läsa mer om Valfrihet i vården och vad det innebär samt vilka valmöjligheter du som patient har.

Publicerad: 20 april 2015 kl 10:56
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 11:35

12 Kommentarer

2017-08-07

Kurt Sundqvist skrev:

Jag vill lista mig på cedekliniken piteå

2017-08-07

Vården.se skrev:

Hej Kurt! Här kan du läsa mer om hur du gör för att lista dig på Cederkliniken: https://www.varden.se/vardgivare/pite%C3%A5/2882/husl%C3%A4kare-v%C3%A5rdcentral-cederkliniken-pite%C3%A5-centrum
MVH Vården.se

2018-05-03

Marcus Larsson skrev:

Jag vill lista mig på Axelsbergs vårdcentral Hägersten

2018-05-07

Vården.se skrev:

Hej Marcus! Här kan du läsa mer om hur du gör för att lista dig på Axelsbergs Vårdcentral: https://www.varden.se/vardgivare/h%C3%A4gersten-liljeholmen/11268/husl%C3%A4kare-v%C3%A5rdcentral-axelsbergs-v%C3%A5rdcentral

2020-09-12

Matti skrev:

Flyttar till Blekinge Salebodavägen i Holmsjö. Närmaste vårdcentral ligger i Kalmar län. Kan vi välja den som tillhör annan region?

2020-09-14

Hej Matti!

Tack för din fråga! I Sverige kan du välja precis den vårdcentral du vill. Den behöver inte ligga i den region du är folkbokförd.

2020-11-13

Birgitta skrev:

Jag är listad hos Täbycentrumdoktorn. Hur gör jag för att välja/önska mig en speciell läkare?

2020-11-16

Hej Birgitta!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och har ingen direkt koppling till enskilda vårdgivare. Därför rekommenderar vi att du kontaktar Täby Centrum Doktorn direkt för att välja en specifik husläkare. Lycka till!

2021-03-17

Daniel skrev:

Hur vet man vilken vårdcentral man tillhör. Den jag var på senast existerar inte längre. Har ej Bank-id.

2021-04-11

Hej Daniel!

Tack för din fråga! Det enklaste sättet att veta var du är listad är att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster, men då du inte har Bank ID rekommenderar vi att du ringer till 1177 sjukvårdsrådgivning istället, så får de hjälpa dig vidare.

2021-05-27

Marie-Louise skrev:

Hur mycket pengar för en vårdcentral för att jag listat mig där, och när börjar de få pengarna? Uppdateras listningslistorna månadsvis, eller mindre ofta?

2021-07-05

Patrick skrev:

Hej Jag vill i nuläget inte vara listad hos någon vårdgivare, jag är inte nöjd med någon av de som finns i mitt närområde och vill vara olistad tills jag hittar en vårdgivare som jag känner förtroende för, hur gör jag ?