Aldrig förr har så många sökt efter vård på nätet

Aldrig förr har så många sökt efter vård på nätet

2022-03-17 | Nytt på Vården.se, Vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för april 2020 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.

April var den månad med flest sökningar någonsin på Vården.se, sedan sajten startades för åtta år sedan. Över 1,6 miljoner sidor visades, vilket är tre gånger så många jämfört med föregående månad. Vårdbarometern från Vården.se är en månatlig, sökbaserad barometer, som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande vård.

”Under april månad har trafiken in till vår sida ökat explosionsartat. Det kan till stor del bero på coronaviruset och att fler personer söker efter olika typer av vård på nätet,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Så sökte svenskarna vård under april

I april hade Vården.se över 840 000 unika sidvisningar, vilket är nästan dubbelt så många som i mars. Dessutom var tisdagen den 14 april den enskilda dag med flest sökningar efter vård någonsin på Vården.se, sedan starten 2012. Det som svenskarna främst söker efter är kontaktuppgifter såsom telefonnummer för olika vårdgivare. Sökningar inom alla vårdkategorier ökade under april. Den största ökningen stod Rehab för, med över 230 procent.

De fem vanligaste sökningarna var (siffror för mars inom parentes):

• Husläkare/vårdcentral 138 500 sidvisningar (84 300)
  • Gynekolog 53 800 sidvisningar (24 000)
  • Rehab 34 400 sidvisningar (10 100)
  • Tandläkare 33 800 sidvisningar (21 300)
  • Ortoped 24 600 sidvisningar (8 200)

“I vår statistik kan vi se att svenskarna sökt efter vård inom alla vårdkategorier under april. Vanligtvis brukar kliniker i Stockholm hamna högst upp på listorna, men nu ser vi att det söks mer i hela landet. Samtidigt kan vi se att tandläkare, som vanligtvis ligger på tredjeplats i toppsökningarna, nu sjunkit till fjärde plats. Det kan bero på att många tror att tandläkare inte har öppet som vanligt under coronatiden,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Mest besökta vårdmottagningar efter kategori i april:

Husläkare/vårdcentraler

4. AGAKlinken, Karlshamn
  5. Wisby Tandvård, Gotland

För mer information, kontakta:
Staffan Gustavsson, VD Vården.se, staffan.gustavsson@varden.se, 070 – 569 77 99
Elias Wästberg, Presskontakt Vården.se, elias.wastberg@varden.se, 073 – 501 50 05

Om Vården.se

Vården.se är en privat söktjänst för vård och hälsa, som samlar och visualiserar all legitimerad vård i Sverige. Vår vision är att alla människor i Sverige ska bli och förbli friska. Därför gör vi det enkelt för patienter att hitta, jämföra och boka den bästa vården. Vi tycker att alla ska ha möjlighet att välja sin vård efter personliga preferenser. Vården.se har cirka 300 000 besök varje månad. www.varden.se

Publicerad: 11 maj 2020 kl 08:03
Uppdaterad: 17 mars 2022 kl 11:18