Såhär borstar du tänderna!

Såhär borstar du tänderna!

2022-06-21 | Tandvård

Att borsta tänder kan tyckas enkelt, men tänderna ska hålla livet ut och behöver därför så bra vård som de kan få. Att byta tandborste regelbundet och borsta på rätt sätt är därför en viktig del för en bra tandvård och munhälsa.

Byta tandborste

– Jag brukar säga att man ska byta tandborste var tredje månad, säger tandläkare Angela Stangel. Idag finns det även indikatorer på många tandborstar som tappar färg som visar när det är dags.

Att byta sin tandborste behöver man också göra om den förlorar formen, det vill säga att stråna böjer sig utåt. Om tandborststråna böjer sig redan efter ett par veckor beror det förmodligen på att man borstar för hårt.

Vikten av en tandborste med rätt form

Anledningen till varför det är viktigt att ha rätt form på tandborsten beror på att den inte ska skada tanden och tandköttet, men även för att hjälpa munhålan att ha hålla sig fräsch.

– Jag tycker att tandborsten ska vara mjuk för att inte skada tandhalsen och tandköttet, säger Angela. Borstar man för hårt kan man få blottade tandhalsar och nöta på dem, alltså få tandborstskador. Det är många som vill ha hårda tandborstar för att de tror att de ”tar bättre” men det gör alltid mer skada än nytta.

Borsta tänderna på rätt sätt

Många tror att man ska borsta hårt och med långa rörelser fram och tillbaka, men då kan tandköttet skadas.

– Jag brukar förespråka ”gnuggmetoden”, säger Angela. Den innebär att tandborsten hålls snett mot tandköttsranden medan man med små rörelser gnuggar fram och tillbaka på stället innan man flyttar borsten till nästa parti. Borsten ska hållas snett mot den del av tanden som möter tandköttet så att man rengör både tand och tandkött, för det är där som placken samlas. Har man skadade tandhalsar kan det vara bättre att istället vrida tandborsten från tandköttet mot tanden.

Tandborsten du använder ska vara mjuk och ha ett litet borsthuvud för att komma åt överallt i munnen och inte skada tandköttet. En eltandborste är ett bra alternativ då den har ett litet roterande borsthuvud som kommer åt överallt.

– En eltandborste är effektiv och gör det är lättare att få ett bra resultat, säger Angela.

Tandläkare Angela Stangel hos Vården.se

Tandläkare Angela Stangel

Den nya 3×2-modellen

Tandläkare Angela Stangel rekommenderar att man ska borsta tänderna enligt den nya ”3×2-modellen”. Den innebär att man ska borsta tänderna 2 gånger om dagen med 2 cm fluortandkräm i 2 minuter.

När man borstar tänderna ska man heller inte skölja bort all fluortandkräm med vatten. Därför ska man efter tandborstningen endast ta lite vatten i munnen och sila skummet mellan tänderna och spotta ut.

– Idag ska man inte skölja bort resterna av tandkrämen, bara spotta och låta det vara kvar så att det ger ett skydd. Det är nämligen fluortandkrämen som har gjort att vi har så lite karies idag, säger tandläkare Angela.

Kontrollera att de är rena

För att veta att man har borstat tänderna ordentligt finns det ett trick för att kontrollera tandborstningen. Dra med tungan över tändernas yta och känn efter så att ytan känns glatt, annars behöver man borsta lite till.

Publicerad: 3 mars 2015 kl 13:52
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 11:32

3 Kommentarer

2015-03-03

Kjell Lewin skrev:

sent ska syndaren vakna. 70 år men det är aldrig försent att ändra sina vanor. Tack för bra tips👍😎

2015-03-05

Vården.se skrev:

@Kjell Lewin
Vad kul att du uppskattade vårt inlägg!

2023-05-08

Susanne skrev:

Tacksam för tipsen. Jag kommer att följa upp dessa råd. 👍