Hur arbetar olika vårdgivare under coronatiden?

Hur arbetar olika vårdgivare under coronatiden?

2022-04-20 | Covid-19

Nu när det är coronatider är det mycket som är osäkert och många undrar hur det står till med deras vanliga vårdgivare som de går till. Är det öppet? Vad händer om man känner sig snuvig, kan man fortfarande gå? Vi har pratat med två olika vårdgivare inom kategorierna tandläkare och naprapat.

De flesta vårdgivare har öppet och du som har en bokad tid kan gå som vanligt, såvida inte det har kommunicerats specifikt av vårdgivaren att de har stängt eller skjuter fram behandlingar/besök. Detta ska de då meddela dig.

Däremot får du inte gå till någon vårdgivare om du för tillfället känner av några av följande symtom:

• Feber
  • Hosta
  • Andningsbesvär
  • Snuva
  • Halsont
  • Illamående
  • Huvudvärk
  • Muskel- eller ledvärk

Även om du tror att det bara är en vanlig förkylning rekommenderas det att du då bokar om din tid och stannar hemma för att kurera dig. När du är symtomfri kan du besöka vårdgivaren. Vill du boka om din tid är det oftast snabbast att kontakta vårdgivaren på telefon.

TANDLÄKARE. Oral Care: “Du kan känna dig helt trygg att besöka oss”

Oral Care är en av Sveriges största privata vårdgivare inom tandvård, med tolv kliniker i Sverige. Vi har pratat med Tannaz Jalilian, Leg. Tandläkare och Kvalitetsansvarig Oral Care kliniker, och Thomas Eller, Marknadsansvarig Oral Care kliniker, för att ta reda på hur Oral Care arbetar under coronatiden.

Öppet som vanligt, men utökade tjänster för dig som tillhör en riskgrupp
Alla mottagningar har öppet som vanligt, och om du som patient är helt frisk och symtomfri går det bra att besöka klinikerna. Du får däremot inte gå om du känner symtom som stämmer in på influensa/förkylning, om du nyligen kommit hem från ett riskområde, eller om du nyligen varit i kontakt med en individ som är smittad. “Generellt rekommenderar vi att du bokar om din tid om du tillhör en riskgrupp, eller är över 70 år, om du inte har akuta besvär,” säger Thomas Eller. “Men eftersom tandtrollen inte går att sätta i karantän, vill vi göra vad vi kan för att bidra i den svåra situation vi står inför. Därför erbjuder vi tandvård på dedikerade tider för äldre och personer som tillhör riskgrupper. Då skjutsar vi patienten i fråga till och från mottagningen, vilket vi hoppas underlättar för de som annars inte kan ta sig till tandläkaren.”

Detta gäller från tisdag 7 april och man kan då boka en dedikerad tid hos Oral Care där det ingår hämtning och lämning med bil. Till att börja med kommer det att erbjudas i Stockholmsområdet, veckan därpå kommer samma sak erbjudas i Göteborg och Malmö. Mer information om detta på: https://www.oralcare.se/tandvardforriskgrupper

Det går att boka om via telefon eller mejl
“Det går utmärkt att kontakta våra mottagningar via telefon eller mejl om man vill boka om till en tid längre fram, eller om man är osäker på vad man ska göra. Enklast är att man ringer. Just nu tar det lite tid för oss att besvara alla mejl vi får, men vi ser till att svara så fort vi kan,” säger Tannaz Jalilian.

Strikta rutiner kring hygien gör det säkert på klinikerna
“Du som patient kan känna dig helt trygg med att besöka en av våra kliniker,” säger Tannaz Jalilian. “Vi jobbar alltid enligt gällande riktlinjer, både när det gäller basala hygienrutiner och skyddsutrustning från Socialstyrelsen och andra berörda myndigheter. Vi även egna, strikta rutiner kring hygien och skyddsutrustning.”

Det rekommenderas att man kommer ensam till kliniken, så att man minskar risken för eventuell smittspridning i väntrummet. Naturligtvis stannar Oral Cares egen personal hemma, om de känner av minsta symtom.

NAPRAPAT. Agilokliniken: “Vi erbjuder även videokonsultationer”

enter image description here

Agilokliniken är en naprapatklinik i Stockholm som funnits sedan 1991 och driver fem mottagningar. För att ta reda på hur naprapater jobbar nu under coronatiden har vi intervjuat Patrik Sundström, Leg. Naprapat och delägare av Agilokliniken.

Det går bra att boka besök om du inte har symtom på covid-19
Agilokliniken har öppet som vanligt, med öppettider från 07:00-18:00. Detta gäller både fysiska besök och även videokonsultationer. Självklart kan man gå och få behandling om man har besvär som gör att man behöver gå till naprapat, till exempel ont i ryggen, nackspärr eller kanske ont och stel i axlar. Dock ska man inte gå om man har något av symtomen för covid-19.

“Det går även bra att boka en videokonsultation med oss om man inte kan eller vill komma till kliniken. Då kan vi inte göra en fullgod undersökning, men vi kan ge dig råd och ställa en preliminär diagnos utifrån de besvär och sjukdomshistoria du beskriver,” berättar Patrik Sundström. “I en sådan videokonsultation har patienten möjlighet att ladda ner vår app och få individuella rehabövningar därigenom.”

Enkelt att boka om på olika sätt
Om man känner av några symtom eller vill boka om sin tid av andra anledningar, går det bra att göra det via:

• Hemsidan
  • Telefon
  • Mejl

Utförlig information om säkerhet på kliniken och på hemsidan
“Vi har kommunicerat ut information om hur vi hanterar covid-19 på vår hemsida, och du som patient hittar också information i våra väntrum och vid toaletterna. Alla våra rutiner kring detta finns på vår hemsida. Känner man av symtomen av covid-19 ska man antingen boka om sin tid eller boka videokonsultation. Vår personal är också hemma om de känner av det minska tecken på sjukdom.” Dessutom har Agilokliniken fått kursintyg från Socialstyrelsens e-utbildning om covid-19.

AUDIONOM. Audionova: “Vi säkerställer säkerheten inför varje besök”

enter image description here

Audionova är en av de största privata audionomkedjorna i Sverige med 27 kliniker. För att veta mer om hur audionommottagningarna gör under coronatiden har vi pratat med Boris Jurisic som är sälj- och operationsdirektör på Audionova.

Mottagningarna öppna som vanligt
Alla Audionovas mottagningar är öppna som vanligt och man kan fortsätta gå på sin bokade tid. Vissa mottagningar kan dock ha ändrat sina öppettider, det kan vara bra att kolla upp detta innan.

Fråga om ditt besök eller boka telefonkonsultation
Vid frågor om ditt besök eller dina hörapparater, du kan ringa din mottagning direkt eller kontakta oss centralt på numret 010-331 96 00.

“Om du känner att du vill stanna hemma och har frågor om hörsel, nya hörapparater eller dina nuvarande hörapparater kan du boka en telefonkonsultation med en audionom. De avsätter gott om tid så att du ska få svar på alla dina frågor,” berättar Boris Jurisic. För att boka en telefonkonsultation ringer du 010-585 21 93.

Audionova fokuserar på hygien och fysiskt avstånd
“Vi är medvetna om att en stor del av våra kunder tillhör riskgrupper för coronaviruset. Av den anledningen har vi utökat våra hygienrutiner och vidtagit ännu fler försiktighetsåtgärder för våra mottagningar,” berättar Boris Jurisic. De riktlinjer som gäller är dessa:

• Mottagningarna tar endast emot bokade besök. Om det är låst får
    kunden knacka på.
  • Audionova ringer alla kunder innan besöket och ställer kontrollfrågor
    om resor och eventuella symptom.
  • Mellan varje besök är tid avsatt så utrustningen rengörs noga.
  • Audionova försöker se till att man inte möter andra kunder på
    mottagningen.
  • Som besökare möter man så få av personalen som möjligt
  • Alla, besökare och personal, håller avstånd till varandra.

Riktlinjerna gäller alla kunder. Du som tillhör en riskgrupp och har frågor om ditt besök kan kontakta Audionova, så ska de göra ditt besök så säkert som möjligt.

De flesta vårdgivare tar fortfarande emot patienter

Under coronatiden vidtar alla vårdgivare fler åtgärder än vanligt för att se till att säkerheten står i centrum för både personal och patienter. Så länge du inte uppvisar några förkylningssymtom kan du fortfarande gå till vårdgivaren om du behöver få behandling. Är du osäker på vad som gäller kan du alltid stämma av med din vårdgivare, och det kan vara bra att hålla koll på deras hemsida, för att veta mer om avvikande öppettider eller ombokningsmöjligheter.

Publicerad: 9 april 2020 kl 08:58
Uppdaterad: 20 april 2022 kl 17:02

Faktagranskad av:

Tannaz Jalilian, Leg. Tandläkare och Kvalitetsansvarig Oral Care kliniker, och Thomas Eller, Marknadsansvarig Oral Care kliniker, Patrik Sundström, Leg. Naprapat och delägare av Agilokliniken samt Boris Jurisic, sälj- och operationsdirektör på Audionova.