Coronaviruset gör att fler söker efter vård

Coronaviruset gör att fler söker efter vård

2022-03-17 | Covid-19, Nytt på Vården.se, Vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för mars 2020 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.

I mars månad var det betydligt fler svenskar som sökte efter vård på Vården.se jämfört med februari. Man sökte mest efter husläkare/vårdcentral, men även blogginläggen med information om coronaviruset (covid-19) var mycket välbesökta. Vårdbarometern från Vården.se är en månatlig, sökbaserad barometer, som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

”Utbrottet av coronaviruset ser ut att ha ändrat hur vi söker efter vård. Vi kan se ett tydligt ökat intresse för vård i allmänhet, där husläkare och vårdcentraler står för den största delen av ökningarna. Det känns naturligt i och med att människor är mer oroliga över sin hälsa och kanske undrar ifall deras symtom kan vara coronaviruset,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Så sökte svenskarna vård under mars

I mars gjordes över 290 000 besök på Vården.se, vilket är något fler än i februari. Dessutom var måndagen den 30 mars den enskilda dag med flest sökningar efter vård någonsin på Vården.se. Jämfört med februari var det flera vårdkategorier som ökade i antalet sökningar under mars, till exempel husläkare/vårdcentral (+ 5,7 %), tandläkare (+ 7,5 %) och rehab (+ 8,3 %). Den kategori som såg störst ökning var dock astma/kol, med hela 26 %. Detta samtidigt som att de mest lästa artiklar på Vården.se var de blogginlägg som är relaterade till coronaviruset.

“Vi kan dra slutsatsen att folk är mer angelägna om att söka vård nu, och det är intressant att astma/kol har ökat så pass mycket. Det kan bero på att människor med astma är oroliga över de symtom som coronaviruset kan orsaka. Därför är det också naturligt att söktrycket har ökat på husläkare och vårdcentraler. Att det även är fler som söker efter tandläkare kan delvis bero på att Folktandvården har tillfälligt begränsat sin verksamhet på flera håll i landet,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

De fem vanligaste sökningarna i antal sidvisningar var (februari inom parentes):

• Husläkare/vårdcentral 84 300 (80 000)
  • Gynekolog 24 000 (28 000)
  • Tandläkare 21 300 (20 000)
  • Rehab 10 100 (9 500)
  • Ögonsjukvård 9 400 (10 000)

Mest besökta vårdmottagningar efter kategori i mars:

Husläkare/vårdcentraler

4. Tandläkarteamet Göta Lejon, Stockholm
  5. Wisby Tandvård, Gotland

För mer information, kontakta:
Staffan Gustavsson, VD Vården.se, staffan.gustavsson@varden.se, 070-569 77 99
Elias Wästberg, Presskontakt Vården.se, elias.wastberg@varden.se, 073 – 501 50 05

Om Vården.se

Vården.se är en privat söktjänst för vård och hälsa, som samlar och visualiserar all legitimerad vård i Sverige. Vår vision är att alla människor i Sverige ska bli och förbli friska. Därför gör vi det enkelt för patienter att hitta, jämföra och boka den bästa vården. Vi tycker att alla ska ha möjlighet att välja sin vård efter personliga preferenser. Vården.se har cirka 300 000 besök varje månad. www.varden.se

Publicerad: 7 april 2020 kl 10:03
Uppdaterad: 17 mars 2022 kl 11:29