Terapeuternas tips för att hantera oron kring coronaviruset

Terapeuternas tips för att hantera oron kring coronaviruset

2022-10-24 | Covid-19, Psykisk hälsa

Den coronapandemi som nu sprider sig över världen påverkar oss alla på olika sätt och många känner sig oroade över situationen. Tillsammans med leg. psykoterapeut Elisabet Heigard och KBT- och schematerapeut Christer Lundmark från Åsö Psykoterapi har vi därför sammanställt en lista på handfasta råd som kan hjälpa dig att hantera din oro.

Vi befinner oss just nu i en osäker period, där en del tvingas arbeta hemifrån eller stanna hemma från skolan, medan andra rentav sitter i karantän eller har blivit av med jobbet. Den ovisshet som situationen för med sig har också skapat en stor oro hos många människor. Oron gäller ofta den egna eller nära och käras hälsa, och många oroar sig också för sin ekonomi eller sitt arbete. Terapeuterna på Åsö Psykoterapi ger oss följande råd:

Följ Folkhälsomyndighetens råd

När du väljer att följa myndigheternas rekommendationer inskränks visserligen din frihet, men samtidigt ökar din kontroll eftersom du då minskar risken att bli smittad. Om du skulle få faktiska symtom på sjukdomen är det minst lika viktigt att följa Folkhälsomyndighetens råd, eftersom det både ökar dina möjligheter att bli symtomfri och förhindrar att fler i din omgivning blir smittade.

Begränsa ditt nyhetsintag

Undvik att överkonsumera nyheter, det kan lätt bli som ett ältande som i sin tur skapar oro och ångest. Välj istället ut en pålitlig informationskälla som du följer, förslagsvis P1-sändningen klockan 14.00, alternativt Rapport eller Aktuellt på kvällen.

Undvik nyhetsflödet i sociala medier

Informationen som florerar i sociala medier har ofta osäkert värde och blir, i likhet med ett konstant nyhetsintag, ofta ett ältande som leder till onödig oro och ångest.

Utnyttja tekniken för socialt umgänge

Många upplever att bristen på socialt umgänge är en av de jobbigaste sakerna med den rådande situationen. Om du saknar det sociala umgänget – använd telefonen, Skype, Facetime och liknande för sällskap och stöd, eller för att visa omtanke till dina nära och kära.

Försök sätta situationen i ett längre perspektiv

Prata gärna med släktingar och vänner som varit med om kriser och epidemier tidigare, som till exempel Asiaten 1957, Hongkong-influensan 1968 eller svininfluensan 2009. Att sätta situationen i ett längre perspektiv kan hjälpa till att lugna oss och det kan de personer som varit med förr också göra.

Fokusera på det du fortfarande kan göra

I en sådan här situation är det lätt att fokusera på begränsningarna och på allt man inte kan göra just nu. Skriv därför gärna en lista med sådant du har tyckt varit roligt att göra tidigare och försök använda tiden till att göra de lustfyllda saker som situationen fortfarande tillåter.

Ta hand om varandra under denna tid och dela gärna med dig av tipsen till någon som du vet är väldigt orolig över coronaviruset. Tillsammans hjälper vi varandra!

Publicerad: 30 mars 2020 kl 07:23
Uppdaterad: 24 oktober 2022 kl 11:13

Faktagranskad av:

Elisabet Heigard, Leg. Psykoterapeut & Christer Lundmark, KBT- och schematerapeut på Åsö Psykoterapi

2 Kommentarer

2020-04-07

Bert L skrev:

Hej! Kan man göra hörsel test nu inom nuvarande restriktioner?

2020-04-07

Vården.se skrev:

Hej Bert! De flesta vårdgivare har öppet som vanligt. Är du osäker på vad som gäller för din mottagning kan du kolla deras hemsida för mer information eller ringa direkt till dem. Du ska dock inte gå till någon vårdgivare om du uppvisar symtom såsom hosta, feber, snuva eller halsont. Vänligen, Vården.se