Stort intresse för coronaviruset under februari

Stort intresse för coronaviruset under februari

2022-03-17 | Covid-19, Nytt på Vården.se, Vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för februari 2020 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.

Det var något färre svenskar som sökte efter vård i februari jämfört med januari, men man kan samtidigt se att februari har präglats av sökningar efter coronaviruset. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största privata söktjänst för vård och hälsa. Vårdbarometern från Vården.se är en månatlig, sökbaserad barometer, som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

”Februari kallas ofta för vabruari, men i år har vi inte sett den ökning av sökningar efter husläkare som vi brukar se i februari. I stället så ligger nivåerna av sökningar efter vård på en stabil nivå. Däremot kan vi se att intresset för information om coronaviruset är stort och ökar lavinartat,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Så sökte vi vård under februari

Under februari månad gjordes över 280 000 besök på Vården.se, vilket är en minskning med 30 000 från januari. Generellt sjönk antalet sökningarna inom alla vårdkategorier. Den enda kategorin av de 20 populäraste som faktiskt ökade antalet sökningar var naprapater, som såg en ökning på 5.8 %.

“Att vi ser en minskning på antalet sökningar i februari jämfört med januari är helt normalt. Som vi tidigare konstaterat så är intresset stort i början på året att ta tag i sin hälsa, sedan brukar det återgå till mer stabila nivåer. Däremot är det intressant att svenskar söker mer efter naprapater i februari. Det får vi analysera mer,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Intresset för coronaviruset har däremot ökat mycket, vilket syns i den artikel som Vården.se publicerade på ämnet i slutet av januari. Artikelns sidvisningar per dag har sedan mitten av februari ökat med ca 300 %.

De fem vanligaste sökningarna i antal sidvisningar var (januari inom parentes):

• Husläkare/vårdcentral 80 000 (94 000)
  • Gynekolog 28 000 (33 700)
  • Tandläkare 20 000 (22 500)
  • Ögonsjukvård 10 000 (11 300)
  • Rehab 9 500 (10 500)

Mest besökta vårdmottagningar efter kategori i februari:

Husläkare/vårdcentraler

4. Jourtandläkare hos Abbas Dental, Helsingborg
  5. Abbas Dental, Helsingborg

För mer information, kontakta:
Staffan Gustavsson, VD Vården.se, staffan.gustavsson@varden.se, 070-569 77 99
Elias Wästberg, Presskontakt, Vården.se, elias.wastberg@varden.se, 073 – 501 50 05

Om Vården.se

Vården.se är en privat söktjänst för vård och hälsa, som samlar och visualiserar all legitimerad vård i Sverige. Vår vision är att alla människor i Sverige ska bli och förbli friska. Därför gör vi det enkelt för patienter att hitta, jämföra och boka den bästa vården. Vi tycker att alla ska ha möjlighet att välja sin vård efter personliga preferenser. Vården.se har cirka 300 000 besök varje månad. www.varden.se

Publicerad: 10 mars 2020 kl 09:19
Uppdaterad: 17 mars 2022 kl 11:30