Svenskarna tar tag i sin hälsa i början på året

Svenskarna tar tag i sin hälsa i början på året

2022-07-04 | Nytt på Vården.se, Vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för januari 2020 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.

Under årets första månad i 2020 kom sökandet efter vård igång igen efter en lugn december. Den absolut mest sökta vårdmottagningen var en gynekologmottagning i Stockholms innerstad. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vårdbarometern från Vården.se är en månatlig, sökbaserad barometer, som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

”Sökningen efter vård i januari är åter tillbaka på en mer normal nivå, efter att vi sett ett lägre söktryck i december. Detta är helt normalt eftersom alla har kommit tillbaka från julledigheten. Vi väntar fortfarande på att trycket ska öka i samband med typiska vinteråkommor som kräksjuka och influensa”, säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Så sökte vi vård under januari

Under januari månad gjordes över 310 000 besök på Vården.se, en ökning med 35 procent sedan december. Jämfört med december har följande vårdkategorier ökat mest i sökningarna: ögonsjukvård (+59 %), audionomer (+52 %), gynekolog (+51 %) och ortoped (+50 %). I hela Sverige var Gynekologmottagningen Hötorgscity i Stockholm den mest sökta vårdmottagningen i januari.

“Vi kan se att alla kategorier återgått till normala söknivåer. Det som är intressant är ökningen i kategorierna för ögonsjukvård och audionomer. Kanske är det nyårslöften om att man äntligen ska ta tag i sin syn och hörsel under det nya året som ligger bakom ökningen,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

De fem vanligaste sökningarna i antal sidvisningar var (december inom parentes):
Husläkare/vårdcentral 94 000 (76 000)
Gynekolog 33 700 (22 500)
Tandläkare 22 500 (16 000)
Ögonsjukvård 11 300 (7 000)
Rehab 10 500 (7 500)

Mest besökta vårdmottagningar efter kategori i januari:

Husläkare/vårdcentraler

Abbas Dental, Helsingborg
Tandläkarteamet Göta Lejon, Stockholm

För mer information, kontakta:

Staffan Gustavsson, VD Vården.se, staffan.gustavsson@varden.se, 070-569 77 99
Elias Wästberg, Presskontakt, Vården.se, elias.wastberg@varden.se, 073 – 501 50 05

Om Vården.se

Vården.se är en privat söktjänst för vård och hälsa, som samlar och visualiserar all legitimerad vård i Sverige. Vår vision är att alla människor i Sverige ska bli och förbli friska. Därför gör vi det enkelt för patienter att hitta, jämföra och boka den bästa vården. Vi tycker att alla ska ha möjlighet att välja sin vård efter personliga preferenser. Vården.se har cirka 300 000 besök varje månad. www.varden.se

Publicerad: 21 februari 2020 kl 11:41
Uppdaterad: 4 juli 2022 kl 09:32