Behandla dina fotbesvär med Pronatos!

Behandla dina fotbesvär med Pronatos!

Innehåll från Pronatos.
2022-07-04 | Rehabilitering

Besväras du av hammartå, hälsporre eller Hallux Valgus? Då kan du troligtvis bli hjälpt av behandlingsmetoden Pronatos! Genom bara några minuters behandling töjs de stela muskler som ligger till grund för problemen ut, och besvären minskar. Vesa Koskela är naprapaten som tog fram metoden och han vill nu sprida sina kunskaper till så många som möjligt, för att fler ska kunna få hjälp.

Varför får man besvär med fötterna?

Stelhet, förhårdnader, hälsporre, Mortons neurom och hammartå är vanliga fotbesvär som drabbar många av oss, särskilt när vi blir äldre. De kan vara frustrerande och i riktigt allvarliga fall leda till operation. Men varför uppstår problemen till att börja med? Enligt Vesa Koskela, naprapat och grundare av Pronatos, har det att göra med stela muskler i underbenet och stortåns rörlighet.

– Om muskulaturen är stel förlorar man funktionen i foten när man går, vilket kan ge en rad olika besvär, berättar Vesa. Stortån ska böjas när vi går, vilket lyfter fotvalvet och gör att vi belastar foten jämnt. Om rörelseförmågan i tån inte fungerar, felbelastar vi. Det kan liknas vid en trebent pall där ett ben plötsligt är borta. Tillståndet kallas för Funktionell Hallux Limitus.

Pronatos töjer ut stela muskler på bara några minuter

Pronatos är en unik behandlingsmetod som syftar till att töja ut de stela muskler som lett till dina besvär och på så sätt få tillbaka normal funktion i foten. Behandlingen utförs med hjälp av en anordning som heter Stretchpower. Den stretchar musklerna i underbenet så att de återfår sin funktion och spänst. Där finns även musklerna till tårna så att stortåns funktion återställs.

– Behandlingen är effektiv, säger Vesa. Du placerar foten i Stretchpower, som har ett stöd bakom vaden. Men hjälp av en spak trycks stödet och vaden framåt, vilket sträcker underbenets muskler. Beroende på vilka besvär du har vinklas foten i olika lägen. Behandlingen är alltid helt smärtfri och det är du som patient som styr trycket, medan terapeuten instruerar.

Bilden visar början av vanliga deformationer som kan behandlas.

Vilka besvär kan behandlas med Pronatos?

Enligt Vesa Koskela ger behandlingen effekt vid i princip alla besvär från fötterna, fotlederna och vaderna, som till exempel Hammartå, Hallux Valgus, Hälsporre, Mortons Neurom, kramper i vader och Gubbvad.

– Behandlingen ger effekt på alla de tillstånd som orsakas av inskränkt rörlighet i stortån, säger Vesa Koskela. Den kan också påverka besvär upp till knän och höfter. Tack vare Pronatos är det många som slipper att genomgå en operation för sina besvär.

Här kan du få behandling med Pronatos

Än så länge finns det bara fyra licensierade kliniker som utför behandlingen Pronatos, men Vesa arbetar på att utbilda fler. Vill du boka en tid för behandling? Här hittar du en lista på alla kliniker som arbetar med metoden: http://stretchpower.se/boka/

Publicerad: 21 februari 2020 kl 09:20
Uppdaterad: 4 juli 2022 kl 09:32