Fler kvinnor än män sökte efter vård på nätet under 2019

Fler kvinnor än män sökte efter vård på nätet under 2019

2022-03-17 | Nytt på Vården.se, Vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för hela 2019 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet under året.

Det är fortsatt stort intresse att söka efter vård på nätet. Vårdbarometern för 2019 visar att svenskarna under det gångna året gjorde 2,2 miljoner sökningar efter vård på Vården.se och totalt visades närmare 5 miljoner sidor. Kvinnor sökte i mycket högre utsträckning efter vård på nätet än män, och nästan 40 procent av de som sökte var 55 år och äldre.

“Vi ser hur intresset för att söka efter vård på nätet är fortsatt högt och att det växer bland de som är äldre än 55 år”, säger Staffan Gustavsson, VD på Vården.se. “Kvinnor är mer aktiva i att söka efter vårdgivare än vad män är. Jag är övertygad om att trenden kommer att fortsätta och att allt fler kommer att börja jämföra vård för att hitta den vårdgivare som passar just dem bäst.”

Vården.se hjälper sina besökare att enkelt hitta och boka vård hos fler än 18 000 vårdgivare. På sidan kan besökarna söka utifrån sina egna preferenser och betygsätta sin upplevelse av olika vårdgivare.

Stockholm skiljer ut sig med fler sökningar efter gynekologer

Under 2019 var husläkare/vårdcentral den mest sökta vårdgivarkategorin och stod för närmare 835 000 av sökningarna under året. På andra plats med drygt 360 000 sökningar kom gynekologer. Denna fördelning var tydlig hos alla tre storstadsregionerna. Däremot är det jämförelsevis en större andel i Stockholm som söker efter gynekologer. Tandläkare kommer på tredje plats i Stockholm och Skåne, medan rehab-kategorin kniper tredjeplatsen i Västra Götaland. I alla tre storstadsregioner var det fler kvinnor än män som sökte efter vård, cirka 70 procent kvinnor och 30 procent män.

“Vårdcentraler och husläkare är första instansen i primärvård och därför är det inte så konstigt att det också är den vanligaste sökningen på Vården.se”, säger Staffan Gustavsson. “Att 70 procent av de som söker efter vård är kvinnor kan också förklara varför gynekologer hamnar så högt på listan.”

Stora säsongsvariationer i antalet sökningar

Antalet sökningar låg i topp under hösten, men det var maj som knep första platsen med flest besök under 2019 – över 260 000 besök gjordes. Däremot avtog sökningarna kraftigt under högtiderna. Det går också att se tydliga säsongsvariationer. Till exempel låg kategorin vaccinationer endast i topp i november, medan astma/kol söktes på betydligt mer under våren jämfört med resten av året.

“Under stora högtider går antalet sökningar ner. Det är särskilt tydligt under julafton, där vi ser en uppenbar Kalle Anka-effekt. Även på midsommarafton såg vi en tydlig dipp. Under november verkade många svenskar uppleva kräksjuka och influensa, vilket drog upp sökfrekvensen, samtidigt som många sökte efter vaccin,” säger Staffan Gustavsson.

Vårdbarometern mäter svenskarnas sökbeteende

Vårdbarometern lanserades av Vården.se i november 2019 och visar svenskarnas sökvanor när det gäller sjukvård. Den bygger på data från Vården.se:s användare.

“Vårdbarometern är ett sätt att ta tempen på hur svenskarna söker efter vård. Vi kan visa på variationer och vad som står högt på svenskarnas agenda. Jag är helt övertygad om att vi skulle få ett friskare Sverige om fler valde att bli mer aktiva patienter och leta efter den vårdgivare som passar dem bäst utifrån tillgänglighet och information”, säger Staffan Gustavsson.

För mer information, kontakta:

Staffan Gustavsson, VD, Vården.se, staffan.gustavsson@varden.se, 070-569 77 99
Elias Wästberg, Kommunikation, elias.wastberg@varden.se, 073-501 50 05

Om Vården.se

Vården.se är en privat söktjänst för vård och hälsa, som samlar och visualiserar all legitimerad vård i Sverige. Vår vision är att alla människor i Sverige ska bli och förbli friska. Därför gör vi det enkelt för patienter att hitta, jämföra och boka den bästa vården. Vi tycker att alla ska ha möjlighet att välja sin vård efter personliga preferenser. Vården.se har cirka 300 000 besök varje månad. www.varden.se

Tabeller Vårdbarometern 2019

Alla vårdkategorier i procent