Svenskarna tog paus från vårdsökandet på julafton

Svenskarna tog paus från vårdsökandet på julafton

2022-03-17 | Nytt på Vården.se, Vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för december 2019 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.

Under december tog svenskarna julledigt från sökandet efter vård. Julafton var den enskilda dag under 2019 då svenskarna sökte minst aktivt efter vård på nätet. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vårdbarometern för december är den tredje månatliga sammanfattningen som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

“Vi vet sedan tidigare år att vårdsökandet brukar ta uppehåll under julafton och andra stora högtider. Under 2019 går det att se att julafton sticker ut som den enskilda dagen då vi bryr oss mer om annat än att söka efter vård på nätet. Familj, Kalle Anka och annat sysselsatte oss i stället”, säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Så sökte vi vård under december

Under december månad gjordes 230 000 besök på Vården.se. Överlag sökte svenskarna mindre än föregående månad och vaccinationer, som var en av de mest sökta vårdformerna under november, åkte ur listan i december. De fem vanligaste sökningarna i antal sidvisningar var (november inom parentes):

• Husläkare/vårdcentral 75 585 (99 500)
  • Gynekolog 22 550 (28 800)
  • Tandläkare 16 000 (17 700)
  • Rehab 7 600 (9 700)
  • Ögonsjukvård 7 000 (8 155)

“Antalet sökningar gick ner i december jämfört med november, vilket kan bero på att vaccinationssökningarna i november hade en tydligt säsongsrelaterad topp. Både influensavaccinering och resevaccin inför långhelgerna kan ha drivit upp antalet sökande. Decembers spridning av sökningar speglar året i stort, med undantaget av att det var låga nivåer”, säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Mest visade vårdgivare i december per region:

Stockholm

5. Privatläkarna Helsingborg

För mer information, kontakta:

Staffan Gustavsson, VD Vården.se, staffan.gustavsson@varden.se, 070-569 77 99

Om Vården.se

Vården.se är en privat söktjänst för vård och hälsa, som samlar och visualiserar all legitimerad vård i Sverige. Vår vision är att alla människor i Sverige ska bli och förbli friska. Därför gör vi det enkelt för patienter att hitta, jämföra och boka den bästa vården. Vi tycker att alla ska ha möjlighet att välja sin vård efter personliga preferenser. Vården.se har cirka 300 000 besök varje månad.
www.varden.se

Publicerad: 14 januari 2020 kl 15:08