Stressa ner och sänk kraven i jul

Stressa ner och sänk kraven i jul

2022-06-23 | Psykisk hälsa

Julen kan vara mysig och alldeles underbar. Men för många handlar julen lika mycket om stress, konsumtion och ångestframkallande måsten. I år befinner vi oss dessutom mitt i en pandemi som skapar oro över hur vi kommer att få fira jul. Hur ska vi då göra för att komma ner i varv, njuta av våra lediga dagar och sänka kraven?

Julen kan vara en underbar tid, men det är också många måsten som ska hinnas med. Vi ska hinna julhandla, baka och planera firandet. Efter det här utmanande året, så känner många dessutom oro och ångest över att inte veta hur vi kommer få fira julen. Så vad kan vi göra för att stressa ner under dessa speciella omständigheter?

Stanna upp och prioritera

Försök ta lärdom av hur det sett ut och hur du känt tidigare jular. Var finns de största energitjuvarna? Behövs verkligen tio sorters sillar, julkort till hela bekantskapskretsen och paket för tusentals kronor? Fördela istället ansvaret över maten och bestäm en julklappssumma, lägg pengarna på en gemensam upplevelse eller skänk till välgörande ändamål. Ge dig själv tid att ta en promenad, läsa en bok, träna eller kolla på film – sådant just du mår bra av.

Alkohol och ensamhet

För många (både barn och vuxna) förknippas julen med ett ökat intag av alkohol. Det behöver inte röra sig om missbruk, men speciellt barn kan tycka det är obehagligt när vuxna blir berusade och beter sig annorlunda. Hur gör ni i er familj? Fundera över om alkohol verkligen är nödvändigt för att hålla julstämningen uppe, eller om det helt enkelt är dags att förändra vissa mönster så att alla i sällskapet ska kunna slappna av och känna sig trygga.

Det finns även de som av olika anledningar är ensamma under julhelgen. För en del beror det på pandemin och för vissa är det självvalt. Oavsett så kan ensamheten skapa känslor av ångest och oro. Om du vill bryta ensamheten kan du till exempel delta i digitala julaktiviteter som anordnas lokalt där du bor, eller skriva upp dig på volontäruppdrag i området.

Testa mindfulness för en skönare jul

Mindfulness (medveten närvaro) är en metod som används för att lindra stress och ångest. Uppmärksamheten riktas mot på nuet, och du får lära dig att acceptera tillvaron, dig själv och andra i din närhet. Genom att bli mer medveten om dig själv kommer du lättare kunna förändra det som påverkar dig negativt.

Öva hemma under julen
Stanna upp i jul och ge dig själv tid att reflektera över tankar och känslor – du kan egentligen öva närsomhelst.

• Sätt dig på en stol eller på en kudde på golvet. Tänk på att sitta
    stadigt och med rak rygg.
  • Fokusera på andningen och lyssna. Om det känns bra kan du blunda.
  • Känn var du har andningen, magen eller bröstet? Följ den naturliga
    andningen hela vägen in, och hela vägen ut.
  • Du kommer att upptäcka många tankar. Observera dem, acceptera dem och släpp dem. Kom sedan tillbaka till andningen.

Om du upplever stark ångest, eller är orolig för din eller en närståendes psykiska hälsa ska du alltid söka hjälp. Det finns stöd att få, även under jul.

Publicerad: 12 december 2019 kl 08:31
Uppdaterad: 23 juni 2022 kl 09:35