Hjärnskakning – symtom och behandling

Hjärnskakning – symtom och behandling

Innehåll från Friskvårdspoolen.
2022-06-23 | Allmän hälsa

En hjärnskakning kan ge olika typer av symtom, som till exempel huvudvärk eller problem med balans och motorik. Men hur känner man igen en hjärnskakning? När ska man söka vård, och finns det någon effektiv behandling? Tillsammans med Friskvårdspoolen svarar vi på några av de vanligaste frågorna kring hjärnskakning.

Vad är hjärnskakning?

Hjärnskakning uppstår när hjärnan hamnar i rörelse, ofta genom direkt våld mot huvudet, men ibland också genom indirekt våld. Det kan till exempel handla om att man slår i huvudet i något, eller att man får ett slag mot kroppen eller nacken, så huvudet hamnar i rörelse.

– Det är vanligt inom hockey, till exempel vid tacklingar, eller vid bilolyckor, berättar Niklas Borgenäs, legitimerad naprapat och grundare av Friskvårdspoolen.

Vanliga symtom vid hjärnskakning

Vid en hjärnskakning förlorar du medvetandet, tappar minnet eller känner dig omtöcknad en kort stund. Efter det kan du uppleva en mängd olika symtom.

– Huvudvärk, illamående, yrsel, ljud- eller ljuskänslighet och försämrad syn är vanliga, primära symtom vid hjärnskakning, säger Niklas. Sekundära symtom kan vara koncentrationssvårigheter, kognitiva problem och humörsvängningar.

Det som händer i kroppen när man får en hjärnskakning är att nerverna i hjärnan får en utsträckning, vilket leder till både fysiologiska och neurologiska symtom. Du kan alltså både få ont i huvudet och få problem med balansen till följd av hjärnskakningen.

När ska man söka vård?

Om du misstänker att du drabbats av en hjärnskakning är det viktigt att du söker vård. I första hand ska du vända dig till din vårdcentral, men du kan också gå till en läkare med god neurologisk kompetens. Där kan man göra en undersökning och ge dig råd kring vad du ska göra härnäst. Vid en hjärnskakning är det viktigt att man inte överanstränger hjärnan, utan låter den vila.

– Ofta får man rådet att vänta och se, berättar Niklas Borgenäs. Gör man det brukar de vanligaste symtomen försvinna av sig själva efter ett tag, men för många finns de funktionella problemen fortfarande kvar. Då bör du söka vidare hjälp.

Friskvårdspoolens behandlingsmetod

Det finns alltså inte någon generell behandling av hjärnskakning, utan det handlar ofta om att låta hjärnan vila tills symtomen försvinner. Men hos Friskvårdspoolen använder man en unik behandlingsmetod som kan hjälpa den som har kvar neurologiska symtom, som till exempel besvär med balansen eller motoriken.

– Först gör vi en noggrann, neurologisk undersökning för att se var problemen kommer ifrån, säger Niklas. Efter det lägger vi upp en behandlingsplan där vi med hjälp av tryck direkt mot kraniet och korrigeringar i nacken nacken försöker komma tillrätta med besvären.

Genom denna metod har Niklas kunnat hjälpa många patienter som haft bestående besvär med motorik, koordination och balans efter en hjärnskakning. Än så länge är det bara tre personer i Europa som använder behandlingsmetoden, så den är inte särskilt välkänd.

– Har man frågor om metoden går det bra att kontakta oss, säger Niklas Borgenäs på Friskvårdspoolen. Vi kan guida dig och förklara hur behandlingen går till.

Publicerad: 22 november 2019 kl 14:43
Uppdaterad: 23 juni 2022 kl 09:33

1 Kommentar

2021-03-23

Cassandra skrev:

Om jag har slagit i huvudet två gånger en dag inan. Dena semlor och i dag