Fem vanliga frågor om tandvård

Fem vanliga frågor om tandvård

Innehåll från Oral Care.
2022-06-23 | Tandvård

Om vi vill att våra tänder ska hålla hela livet krävs det att vi tar väl hand om dem, och en viktig del av det är att vi går till tandläkaren och tandhygienisten. Tillsammans med Oral Care svarar vi på några vanliga frågor kring tandvård.

Varför ska jag gå på regelbundna tandläkarundersökningar?

Att gå på regelbundna undersökningar hos tandläkaren är något av det bästa du kan göra för att ta hand om dina tänder. Undersökningarna hjälper tandläkaren att upptäcka eventuella besvär tidigt och att förebygga framtida problem. På så sätt slipper du stora ingrepp och kostnader. Hos Oral Care kan du boka in en tid för undersökning redan idag!

Tandläkare pratar med ett barn i tandläkarstolen

När ska man söka akut tandvård?

Tar man väl hand om sina tänder och går till tandläkaren regelbundet kan man undvika många besvär. Men om du drabbas av plötslig smärta som inte går över eller svullnad i munnen bör du söka akut hjälp, särskilt om du också har feber. Oral Care erbjuder akuttider inom 24 timmar, så du slipper gå runt och ha ont!

En familj som ler mot varandra

Vad gör man om man inte kan ta sig till tandläkaren?

För de flesta av oss är det en självklarhet att gå till tandläkaren. Men många människor, framför allt äldre, har inte alltid möjlighet att ta sig till en tandvårdsklinik. Som tur är finns det mobil hemtandvård – där tandläkaren kommer ut till den som behöver hjälp. Oral Care är störst i Sverige inom mobil hemtandvård och kan behandla dig precis där du befinner dig – kanske i rullstolen eller liggandes i sängen!

Två leende tandläkare

Varför är det viktigt att ta bort tandsten?

Tandsten är ett vanligt problem och vissa personer har lättare för att få det än andra. Tandsten kan se fult ut på tänderna, men kan också ge allvarliga problem om den inte tas bort. Till exempel riskerar du att drabbas av tandlossning om tandstenen får fäste. Hos Oral Care kan du träffa skickliga tandhygienister som hjälper dig att hålla tänderna rena och ta bort tandstenen.

En leende tandhygienist

Är det farligt att bleka tänderna?

Tandblekning är en populär metod för att ge tänderna en ljusare nyans när de missfärgats av mat och dryck. Tandblekning har inga skadliga effekter på varken tänder eller tandkött, även om man ibland kan bli känsligare för ilningar precis efter behandlingen. På Oral Care rekommenderas i första hand hemmablekning med individuellt utformade skenor, för ett långsiktigt och hållbart resultat.

En leende tandsköterska

Om Oral Care

Oral Care är en av Sveriges största privata tandläkarkedjor och har bedrivit tandvård i över 25 år. Med lång erfarenhet och fokus på kvalitet hjälper Oral Care hela familjen. Tandläkarkedjan är idag störst i Sverige inom hemtandvård och har utvecklat den mobila hemtandvården sedan 1995. Hos Oral Care får du den tandvård du behöver, oavsett hur just dina behov ser ut!

Hitta din Oral Care Klinik:

Gärdet