Nöjd med din vårdgivare? Lämna ett omdöme!

Nöjd med din vårdgivare? Lämna ett omdöme!

2022-04-13 | Nytt på Vården.se

Har du besökt en vårdgivare senaste tiden som du kände dig särskilt nöjd med? Då kan du gå in och lämna ett omdöme hos dem på Vården.se! På så sätt hjälper du både vårdgivaren och andra patienter som söker vård.

Varför är omdömen så viktiga?

Vi har idag en stor mängd valmöjligheter när det gäller allt från hotell till långivare, och vården är inget undantag. Det är inte alltid så enkelt att vi bara går till den vårdcentral eller tandläkare som ligger närmast. Tillgänglighet, språkkunskaper, priser och bemötande är bara några saker som kan påverka hur nöjd man är med sin vårdgivare. Att se vad andra patienter har för erfarenheter är ett mycket bra sätt att bedöma om en vårdgivare är rätt för just dig!

Hur går det till att lämna ett omdöme på Vården.se?

Inne på Vården.se kan du enkelt lämna omdömen och berätta vad du tycker om olika vårdgivare. På alla vårdgivare finns en knapp som heter ”Lämna omdöme”. Om du klickar på den kan du utvärdera ditt besök och betygsätta utifrån olika kriterier och skriva en kommentar om det är något särskilt du vill berätta om dina upplevelser.

När du har skickat in ditt omdöme publiceras det inte med en gång, utan granskas först av någon på Vården.se. Detta görs för att vi ska kunna fånga upp spam eller omdömen som på något sätt inte följer vår policy. Så fort vi har godkänt ditt omdöme dyker det upp på sidan, så andra besökare kan se det.

Någon lämnar ett omdöme på en surfplatta

Vilka omdömen publiceras?

För att kunna guida våra besökare till den bästa tänkbara vården är det viktigt att de omdömen som publiceras har relevant innehåll. Till exempel är det viktigt att du har besökt vårdgivaren den senaste tiden, att omdömet endast handlar om den mottagning som du besökt och att du undviker att kommentera enskild personal. Vi publicerar inte omdömen som innehåller grovt språk eller personlig information, som till exempel personnummer eller fullständiga namn.

Vi får ibland frågan om vi bara publicerar positiva omdömen, men så är det inte riktigt. Konstruktiv kritik som du tror kan förbättra saker hos en vårdgivare är naturligtvis välkommen. Men i många fall rör det sig om brister när det gäller diagnoser eller medicinering, något som måste bedömas av utbildad vårdpersonal.

Om du inte är nöjd med din vård

Alla har rätt att få den vård de behöver, att bli bemött med respekt och att få tydlig information om sin hälsa. Om vården på något sätt brister i detta är det viktigt att du anmäler det, så att bristerna kan åtgärdas. Vården.se är en söktjänst som hjälper dig att hitta, jämföra och boka vård och har inte har någon direkt koppling till enskilda vårdgivare eller regionerna. Därför ska du inte vända dig till oss om du inte är nöjd med din vård.

Om du har upplevt allvarliga brister i vården ska du i första hand kontakta vårdgivaren som du har besökt, så att de kan bemöta din kritik. Om du behöver hjälp med detta kan du vända dig till Patientnämnden, som fungerar som en länk till vårdgivaren. Vårdgivaren är skyldig att svara på alla klagomål och ge dig en förklaring till det som hänt.

Om du inte är nöjd med det svar du får från vårdgivaren kan Inspektionen för vård och omsorg (IVO) i vissa fall utreda ärendet vidare. Du kan läsa mer om klagomål och synpunkter kring vården på Socialstyrelsens hemsida.

Lämna ett omdöme redan idag!

Vill du också hjälpa till att förbättra vården och guida andra till rätt vårdgivare? Gå in och lämna ett omdöme, så kan vi tillsammans se till att alla får den bästa tänkbara vården!

Publicerad: 16 augusti 2019 kl 10:25

Capio Kungsbacka Närakut 2020-07-29
Ingen väntetid; kompetent vård;

2020-09-10

Stella skrev:

Ortopedspecialisten SH en läkare som hade väldigt dålig attityd mot patienten…som blev utskälld av läkare…

2020-12-11

Sandra skrev:

Vill bara skriva några ord om min fantastiska läkare Dr Erika Landström på Liljeholmens vårdcentral. Jag har aldrig förr träffat en sån hängiven och otroligt snäll läkare. Hon lyssnar, tar en på allvar och skapar en trygg miljö. En person är som är gjord för sitt jobb och genuint bryr sig. Kan varmt rekommendera.

2021-03-25

Jan skrev:

Sävedalens VC – Katastrof, dom är skojare som bara vill tjäna pengar

2021-05-14

Sara skrev:

Capio Landskrona ,tyvärr några av uns/ssk och en av läkare väldig otrevliga
Det var inte mitt första besöks bedömning , under flera besök märkte jag en och samma människa otrevligt,

2021-09-10

Lena skrev:

Capio Årsta vårdcentral uruselt och oprofessionellt bemött vid senast(första gg) läk.besök med Dr. Said.
Blev upprepat tillsagd ”att jag tagit all hans energi och jag var hans första patient på dagen och det var dåligt av mig”- jag ifrågasatte honom men oavsett så får en läkare inte säga så!
Samt att ny läkare varje gg.
Skriver journalanteckningar som ej informerats och missar att anteckna saker som gjorts, hänt från flera läkare!
Dåligt bemött när de ringer upp!
Spela in alla besök eller gå inte dit – BYT!

2021-10-20

Diana skrev:

Björkhagens husläkarmottagning- mycket tråkig attityd hos läkare, under all kritik. Avråder från denna VC.

2021-11-12

Elizabeth skrev:

Björkhagen husläkarmottagning- Fick uselt bemötande från läkaren jag träffade, han lyssnade inte på min fråga, trodde och fortsatte att utgå ifrån en helt annan frågeställning än den jag hade och kränkte mig djupt då han kom med påståenden som inte stämmer för mig alls vilket jag gjorde honom varse om utan gehör.
Jag har aldrig fått så dåligt bemötande inom vården tidigare. Jag sa till honom att han var otrevlig och han skrattade. Den här personen borde inte praktisera medicin han var imbicil. Avråder folk att gå hit.

2021-11-12

ines skrev:

Har fått en väldigt dåligt bemötande hos björkhagen husläkarmottagning, en läkare som varken lyssnade eller besvarade min fråga. Han var rent av ofin i sitt kundbemötande och jag kommer byta husläkare till annan vårdcentral för detta var inte OK.

2021-12-14

BB skrev:

Fristad Vårdcentral i Borås. Överläkare uppvisar allvarliga bristande kunskaper, empati samt förhållningssätt i mötet med patienten med postcovid följdsjukdomar samt smärtproblematik. Mycket tråkigt attityd hos läkare.

2021-12-14

Åsa skrev:

Olaus Petri vårdcentral i Örebro.
Är mycket nöjd med både min läkare o h min sjukgymnast, känner mig alltid sedd och bra bemött.

2022-01-29

Carolina skrev:

Så himla nöjd med min läkare Agmall Sarwari, liljeholmens vårdcentral. Han lyssnade på mig, ställde följdfrågor utan någon stress och med ett mycket trevligt bemötande. Haft uppföljning där han återigen tar kvalité framför kvantitet. Får alltid känslan att jag får ta tid och plats. Tack Agmall, fler läkare som du!

2022-03-31

Kristina skrev:

Beroendemottagningen Hisingen värsta mottagning gen över 2 år och står fortfarande i kö för få hjälp. Får aldrig träffa samma läkare utan alltid nya läkare vilket skapar en väldig otrygghet. Fast vårdkontakt byta ut hela tiden så känns som ett hån kalla de för fast kontakt. Stället borde stängas ner

2022-04-12

Anita skrev:

Doktor Fredrik Turesson med personal vid Kiruna sjukhus akut. Jag kom in med bruten handled och fick ett mycket vänligt bemötande av alla. Trots att de hade fullt upp hela kvällen fick jag hjälp och blev gipsad så snart som möjligt

2022-08-23

Christian skrev:

SöS Stockholm
Blodpropp, ambulanshelikoper och akuten, D modulen. Läkare Soliman Hoshmand !
Wow, så professionell, organiserad, vänlig och omtänksam. Dessutom, med glimten i ögat.
Tack för att du finns Soliman !

2023-01-13

Christer skrev:

Smedby hälsocentral:
Läkare Ellen Brorson är så professionell, lyssnar och vill verkligen gå till botten med mina problem. En läkare som jag varmt kan rekommendera.

2023-03-07

ahmed skrev:

Är mycket nöjd med min läkare, Abdi Faraj på Telgeakutens Vårdcentral i Södertälje. Jag känner mig alltid lyssnad till och ett bra bemötande. Ärlig i det han säger. Kan varmt rekommenderas!

2023-10-24

Ann-Marie skrev:

Jag vill ge en stor stjärna i kanten till fysioterapeut John Sandborg på Vårdcetralen Bräcke i Falköping! Jag kom till honom med en axel som varit väldigt besvärande i många år och hade väl lite gett upp eftersom jag sökt hjälp för den så många gånger. Jag möttes då av en man med oerhört stor kompetens, grundlighet, ödmjukhet och ett helt otroligt fint engagemang! Världen behöver fler människor med hans fantastiska inställning! Jag är i dag smärtfri och kan inte beskriva i ord hur tacksam jag är för den hjälp jag fått! ❤️ / Ann-Marie

2023-11-09

Eva skrev:

Tensta Vårdcentral!
Nonchalanta, lovar ringa upp prel tid, ringer inte! Ringer igen
Upprepas två ggr till!
Inbokad telefontid 9/11! Inget besked t ex via sms! Fick veta när jag ringde och efterfrågade utlovat samtal!
Idag, 9/11, INGEN RINGER!
Så dålig service! Tänk om jag gjorde detsamma mot VC!
Det skulle kosta skjortan!
Skärpning Tensta (regionens VC)

2024-01-20

Annonym skrev:

Barn och ungdoms habiliteringen i Oskarshamn har noll kunskap i arbetsterapi.

2024-02-15

Caroll Brown skrev:

Mycket dåligt med vårdcentralen nu för tiden visa läkare kan inte ens svenska lyssnar inte , har ingen empati , bryr sig inte om människor .
Gå aldrig till Capio vårdcentral i Vårberg sämsta som jag har varit med om