Tandläkarskräck – En av våra vanligaste fobier

Tandläkarskräck – En av våra vanligaste fobier

Innehåll från Glada Tänder.
2022-06-22 | Tandvård

Tandläkarskräck är ett problem som många känner igen och det kan få allvarliga konsekvenser om du undviker att gå till tandläkaren.

Tandläkare Christin Fischer

Tillsammans med Christin Fischer och resten av teamet på Glada Tänder Stockholm AB går vi igenom vad man ska tänka på när man har tandläkarskräck.

Vad innebär tandläkarskräck?

Tandläkarskräck, odontofobi eller tandvårdsrädsla, betyder att du får obehagskänslor och ångest inför att gå till tandläkaren. Det kan vara att du oroar dig för att något ska gå fel eller göra ont, eller att du känner dig utsatt i en situation som du inte själv kontrollerar. Tandläkarskräck är en av de vanligaste fobierna.

– Varannan vuxen har ångest inför att gå till tandläkaren och hela fem till tio procent av dem lider av en svår fobi för tandvården, berättar Christin Fischer, tandläkare på Glada Tänder Stockholm AB. Det innebär att många helt enkelt struntar i att gå till tandläkaren.

Riskerna med tandläkarskräck

Tandläkarskräck kan vara hämmande och göra att du inte går till tandläkaren alls. Det kan i sin tur leda till stora problem och smärta.

– Du riskerar att få stora infektioner och allvarliga tandsjukdomar som inte upptäcks i tid, säger Christin. Det kan vara dåligt för allmänhälsan också, då tandinfektioner kan spridas i kroppen, och det kan dessutom vara socialt begränsande.

Hjälp för dig med tandläkarskräck

Om du har tandläkarskräck är det viktigt att du söker hjälp. Om du hittar en tandläkare som du känner förtroende för och är tydlig med att kommunicera din rädsla till dem så har du kommit långt på väg.

– Man behöver absolut inte skämmas för sin rädsla, säger Christin på Glada Tänder Stockholm AB. Man kan fråga sin tandläkare vilken hjälp man kan få och vart man ska vända sig om tandläkaren själv inte kan erbjuda den vård man behöver.

När tandläkaren är medveten om din rädsla kan hen också göra mycket för att hjälpa dig. Där är ömsesidigt förtroende och en lugn, trygg miljö grundläggande, tycker Christin.

– Sedan är det oerhört viktigt att det är rejält bedövat – under själva arbetet ska det inte göra ont, säger hon. Det är också viktigt att man som tandläkare respekterar patientens tandvårdsrädsla och lyssnar på vad de tycker är obehagligt. Sedan brukar jag hela tiden förklara vad jag ska göra och vad som kommer att hända, för att förhindra överraskningar.

Vid allvarlig tandläkarskräck finns även möjlighet att få ytterligare hjälp, som till exempel lugnande medel eller narkos vid större behandlingar.

Publicerad: 22 februari 2019 kl 08:24
Uppdaterad: 22 juni 2022 kl 16:30

2 Kommentarer

2021-12-04

Katarina skrev:

Hej!
Jag lyssnade på podden med Dr Mikael och Staffan Gustavsson om huvudvärk och en bettfysiolog som slipade till bettet och värken försvann. Jag skulle vilja veta vem och var den tandläkaren är?

2021-12-07

Vården.se skrev:

Hej Katarina,

Staffan var hos duktiga Anna på Mälarkliniken i Stockholm:

Du hittar deras Vården-sida här: https://www.varden.se/vardgivare/s%C3%B6dermalm/23376/m%C3%A4larkliniken

Vänligen,
Vården.se