Logo Tandhälsan

Tandhälsan - Ystad

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna.

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi på Tandhälsan kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framförallt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person, men efter några månader brukar problemen bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 28 april 2016 av Vården.se

Fabriksgatan 9, Löderup - Visa på karta

• Onsdag - Torsdag 08:00 - 16:00

Om Tandhälsan

Tandhälsan huserar på Fabriksgatan 9 i Löderup, tidigare Folktandvården. Medarbetarna besitter här en bred kunskap och mångårig erfarenhet. Hit är alla välkomna, gammal som ung, oavsett vilka problem du har med dina tänder.

Vi har avtal med en extern specialist på oral kirurgi som vid behov kommer till vår mottagning.

Om medarbetarna

Anders, tandläkare som är nätt på handen och vet precis när det är dags för hans patienter att skölja. Han besitter mångårig erfarenhet och har arbetat med barn, vuxna och åldringstandvård sedan 1985.

Kerstin, tandhygienist som ser till att dina tänder bland annat blir fria från tandsten, poleras och fluorbehandlas.

Åsa, tandsköterska som har arbetat inom tandvården sedan 1985. Hon vet hur du som patient känner dig när du kommer till tandläkaren eller tandhygienisten. Det är oftast Åsa som svarar i telefonen och ser till att du får en tid som passar.

Moderniserad utrustning

Under de senaste åren har vi moderniserat vår utrustning. Vi har bland annat en ny röntgenutrustning som ger mindre strålning. Resultatet av dina röntgenbilder kan du själv ta del av då de visas på en skärm i taket.

Välkommen till Tandhälsan du också!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Tandhälsan