1/3
Öppet, idag till 16:00

Svensk Provtagning Vaxholm

Kapellgatan 2, Vaxholm

Svensk Provtagning Vaxholm

Välkommen till Svensk Provtagning Stockholm Vaxholm!

Svensk Provtagning Stockholm Vaxholm är en digital hälsotjänst. Hos oss kan du boka skräddarsydda hälsokontroller för att snabbt och enkelt få en indikation på dina värden och se om det är något i din livsstil du borde förändra.

Att göra sin hälsokontroll online är ett bra och smidigt alternativ. Allt du behöver göra är att lämna blodprov på vårt provtagningsställe på Kapellgatan i Vaxholm. Bokningen gör du på nätet och dina provsvar och all hälsodata samlas i en digital journal tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Vaxholm. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Därför ska du boka en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Vaxholm?

Genom blodprov kan man tidigt se tecken på avvikande värden som kan göra att du ligger i riskzonen för sjukdomar som hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. När sådana indikatorer upptäcks i ett tidigt stadium finns det större möjligheter till behandling som i sin tur gör att du kan undvika problem med hälsan senare i livet. För dig som vill få ett långt och friskt liv är hälsokontroller kombinerat med bra kost och hälsosamma vanor ett bra sätt att kunna må bra riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Vaxholm

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Vaxholm ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Vaxholm finns på Kapellgatan 2 och drivs av Laboratoriet Vaxholm, Karolinska Universitetslaboratoriet.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Vaxholm!

Informationen uppdaterades 13:33 - 16 nov, 2020

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Vaxholm

Har du ont i dina muskler och leder? Funderar du på vad som kan ligga bakom? Vår hälsokontroll för ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Vaxholm kan hjälpa dig att få svar på dina frågor.

Vad undersöker vi i hälsokontrollen för ledvärk och muskelvärk?

För denna hälsokontroll har vi valt ut sju olika hälsoområden som kan ge dig fördjupade insikter om dina led- och muskelvärk. Vi testar då 14 analyter som är kopplade till:

1. Blodstatus. Om du ofta är trött, yr eller andfådd, undersöker vi om det eventuellt kan vara så att du lider av blodbrist.
  2. Inflammation. Vi undersöker om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  3. Njurfunktion. Om du har sämre njurfunktion märker du det genom symtom som illamående, svullnad och högt blodtryck. Vi tittar på det i denna analys.
  4. Leverfunktion. Leverns uppgift är bland annat att filtrera blodet som kommer från tarmen, denna analys tittar på din leverfunktion.
  5. Enzymer. Vi analyserar dessa speciella proteiner som agerar katalysatorer i många av kroppens inre processer, till exempel omvandlingen av socker till energi.
  6. Sköldkörtel. Sköldkörteln ansvarar för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Vi analyserar för att se om du har en över- eller underaktiv sköldkörtel.
  7. Reumatism. Reumatiska sjukdomar påverkar främst leder, muskler och skelett. Du kan uppleva besvär såsom smärta och svullnad.

Dina provsvar för led- och muskelvärk kompletteras med läkarkommentar

Efter att du lämnat ditt prov hos Svensk Provtagning Vaxholm kan det ta 1-2 dagar innan du får dina resultat i din digitala journal. Ibland kan det ta längre tid. Tillsammans med dina resultat får du också en kommentar av en legitimerad specialistläkare. Då kan du få en tydligare förklaring till dina resultat och förslag på hur du kan förbättra dina värden, om det behövs.

Vad ska jag tänka på när jag lämnar prov?

• Ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Kapellgatan.
  • Ta helst provet innan klockan 10:00.
  • Undvik att träna innan provtagningen.
  • Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och att dricka alkohol dagen innan.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan.

Tänk på att du inte kan göra en provtagning om du:

• Tar medicin med NSAID-preparat.
  • Tar Levaxin/annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • Har/nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Få en förklaring på din ledvärk och muskelvärk redan idag - beställ en hälsokontroll från oss på Svensk Provtagning Vaxholm!

Hälsokontroll premium
hos Svensk Provtagning Vaxholm

Hälsokontroll Premium är den mest omfattande analysen som vi på Svensk Provtagning Vaxholm erbjuder, och den ger en bra bild av hela din häl...

Hälsokontroll kvinna
hos Svensk Provtagning Vaxholm

Vi på Svensk Provtagning Vaxholm erbjuder hälsokontroller som är anpassade efter kvinnor. Hälsokontrollen som är särskilt anpassad för kv...

Hälsokontroll man
hos Svensk Provtagning Vaxholm

Hos Svensk Provtagning Vaxholm kan man göra specifika hälsokontroller för män i alla åldrar. En omfattande hälsokontroll för män Den ...

Allmän hälsokontroll
hos Svensk Provtagning Vaxholm

Vill du enkelt få en överblick av ditt hälsotillstånd? Då kan du göra en allmän hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Vaxholm! Det ...

Graviditetstest
hos Svensk Provtagning Vaxholm

Hos Svensk Provtagning Vaxholm erbjuder vi ett omfattande graviditetstest, för dig som vill bekräfta din graviditet och få en bild av din hä...

Test för vitaminbrist
hos Svensk Provtagning Vaxholm

Misstänker du att du kan lida av någon vitaminbrist? Genom vårt test för vitaminbrist kan vi på Svensk Provtagning Vaxholm hjälpa dig! Vi...

Hälsokontroll sköldkörtel
hos Svensk Provtagning Vaxholm

Sköldkörteln har en mycket viktig funktion i kroppen och när den är ur balans kan den ge många och varierande besvär. Därför är det viktigt ...

Prostatatest
hos Svensk Provtagning Vaxholm

Hos Svensk Provtagning Vaxholm är det möjligt att beställa ett prostatatest, för de som vill undersöka sin prostata. Genom att mäta sitt PSA...

Hälsokontroll kost
hos Svensk Provtagning Vaxholm

Vad vi äter spelar stor roll för hur vi mår, och ibland är det svårt att veta om vi verkligen får i oss allt vi behöver. Med hjälp av en häl...

Måndag - Torsdag : 08:00 - 16:00
Fredag : 08:00 - 12:00