Boka här

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Vaxholm

Kapellgatan 2, Vaxholm - Visa på karta

• Lunchstängt kl 12-13.

Hälsokontroll kvinna

Hälsokontrollen som är särskilt anpassad för kvinnor

Just den här hälsokontrollen är bra för de som vill undersöka det som oftast kopplas till kvinnan, nämligen blodkroppar, kolesterol, blodsocker och sköldkörteln. Mer specifikt så ingår detta i hälsokontrollen:

• Din blodstatus - är du ofta yr, trött eller andfådd? Det kan bero på en potentiell blodbrist, vilket är det vi tittar på i detta område.
  • Ditt hjärta/kärl - få en indikation på om du ligger i riskzonen för hjärt- och kärlsjukdomar genom att mäta fett- eller sockernivåerna i ditt blod.
  • Din njurfunktion - vi undersöker hur väl dina njurar fungerar.
  • Din leverfunktion - vi undersöker hur väl din lever fungerar.
  • Dina B-celler - vi kan få en indikation på funktionen och statuset på ditt immunsförsvar genom att analysera de vita blodkropparna.
  • Din sköldkörtel - om du lider av en sköldkörtelrubbning kan det orsaka olika typer av besvär, till exempel att man pendlar i vikt eller har svårt att sova. Vi undersöker din sköldkörtel för att se om det finns några avvikelser. .
  • Dina vitaminer/mineraler - dessa är viktiga för vissa funktioner i din kropp, därför är det bra att analysera vitaminer och mineraler hos dig.
  • Ditt blodsocker - vi mäter nivån på ditt blodsocker, så att du tidigt kan se tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.
  • Inflammation - vi undersöker för att se om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.

Få en tydlig bild av dina provsvar

Du får fylla i en webbenkät innan du lämnar proverna för din hälsokontroll för kvinnor hos Svensk Provtagning Vaxholm. Den kommer att användas som ett grunddokument om din uppfattade hälsa. Efter att du lämnat ditt blodprov på Kapellgatan så kan det ta några dagar innan du får dina provsvar. När provsvaren är klara får du ett meddelande av oss via SMS och mejl, och så kan du se dem i din digitala journal. Dessutom kompletteras dina provsvar med en kommentar från en legitimerad specialistläkare, så att du bättre förstår vad dina resultat innebär och vad du kan göra ifall du behöver förbättra dem.

Praktisk information när du ska lämna prover för hälsokontroll kvinna

Innan du ska lämna dina blodprover hos Svensk Provtagning Vaxholm på Kapellgatan så är det bra att tänka på följande:

• du måste uppvisa giltig legitimation på provtagningsenheten.
  • försök att lämna provet innan kl 10:00.
  • undvik träning precis innan du ska lämna provet.
  • ät inte något 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe eller te utan tillsatser av mjölk eller socker funkar.

Att tänka på dagen innan:

• undvik fet mat och alkohol.
  • ta inte järnmedicin.
  • ta inte Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (alltså antiinflammatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol).
  • har eller nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Beställ vår anpassade hälsokontroll för kvinnor hos Svensk Provtagning Vaxholm för att få svar på frågor om just din hälsa!

Informationen uppdaterades 08 september 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Vaxholm

Välkommen till Svensk Provtagning Stockholm Vaxholm!

Svensk Provtagning Stockholm Vaxholm är en digital hälsotjänst. Hos oss kan du boka skräddarsydda hälsokontroller för att snabbt och enkelt få en indikation på dina värden och se om det är något i din livsstil du borde förändra.

Att göra sin hälsokontroll online är ett bra och smidigt alternativ. Allt du behöver göra är att lämna blodprov på vårt provtagningsställe på Kapellgatan i Vaxholm. Bokningen gör du på nätet och dina provsvar och all hälsodata samlas i en digital journal tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Vaxholm. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Därför ska du boka en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Vaxholm?

Genom blodprov kan man tidigt se tecken på avvikande värden som kan göra att du ligger i riskzonen för sjukdomar som hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. När sådana indikatorer upptäcks i ett tidigt stadium finns det större möjligheter till behandling som i sin tur gör att du kan undvika problem med hälsan senare i livet. För dig som vill få ett långt och friskt liv är hälsokontroller kombinerat med bra kost och hälsosamma vanor ett bra sätt att kunna må bra riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Vaxholm

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Vaxholm ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Vaxholm finns på Kapellgatan 2 och drivs av Laboratoriet Vaxholm, Karolinska Universitetslaboratoriet.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Vaxholm!

Informationen uppdaterades 08 september 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Vaxholm

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Vaxholm

Hälsokontroll Premium är den mest omfattande analysen som vi på Svensk Provtagning Vaxholm erbjuder, och den ger en bra bild av hela din häl...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Vaxholm

Vi på Svensk Provtagning Vaxholm erbjuder hälsokontroller som är anpassade efter kvinnor. Hälsokontrollen som är särskilt anpassad för kv...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Vaxholm

Hos Svensk Provtagning Vaxholm kan man göra specifika hälsokontroller för män i alla åldrar. En omfattande hälsokontroll för män Den ...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Vaxholm

Vill du enkelt få en överblick av ditt hälsotillstånd? Då kan du göra en allmän hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Vaxholm! Det ...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Vaxholm

Hos Svensk Provtagning Vaxholm erbjuder vi ett omfattande graviditetstest, för dig som vill bekräfta din graviditet och få en bild av din hä...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Vaxholm

Misstänker du att du kan lida av någon vitaminbrist? Genom vårt test för vitaminbrist kan vi på Svensk Provtagning Vaxholm hjälpa dig! Vi...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Vaxholm

Sköldkörteln har en mycket viktig funktion i kroppen och när den är ur balans kan den ge många och varierande besvär. Därför är det viktigt ...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Vaxholm

Hos Svensk Provtagning Vaxholm är det möjligt att beställa ett prostatatest, för de som vill undersöka sin prostata. Genom att mäta sitt PSA...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Vaxholm

Har du ont i dina muskler och leder? Funderar du på vad som kan ligga bakom? Vår hälsokontroll för ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtag...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Vaxholm

Vad vi äter spelar stor roll för hur vi mår, och ibland är det svårt att veta om vi verkligen får i oss allt vi behöver. Med hjälp av en häl...

Karta - Kapellgatan 2, Vaxholm