Existentiell psykoterapi

Logo ES Psykoterapi

ES Psykoterapi - Vasastan, Stockholm

Existentiell psykoterapi innebär att vi fokuserar på de grundläggande livsfrågorna, som exempelvis vad det innebär att leva i världen, i tiden och under olika grundbetingelser.

I en öppen terapisituation utforskar vi din livssituation, reflekterar kring dina känslor, hur du lever och vem du är samt undersöker vilka för- och nackdelar du får av dina värderingar, dina val och handlingar.

Förståelse för hur ditt liv har varit bakåt, kan ge dig hjälp att komma vidare framåt. Att acceptera och våga möta utvecklingskriser och livets utmaningar kan ge möjlighet att sörja och gå vidare trots upplevelser av livets orättvisor.

Existentiell terapi betraktar krisen som en möjlighet till förändring och syftar ytterst till att inse på vilka sätt du måste förbättra dina redskap för att kunna hantera svåra känslor som exempelvis ångest och leva bättre. Det existentiella synsättet har ett helhetsperspektiv.

Existentiella frågeställningar

De existentiella frågeställningarna kan även vara av glädje för dig som vill satsa på personlig utveckling, ompröva eller ge ditt liv en ny riktning. Det är inte arten av problem eller svårighet som är avgörande för om terapi kan vara till hjälp för dig, utan om du har ett intresse att förstå dig själv bättre och en vilja till förändring.

Informationen uppdaterades 01 december 2014 av Vården.se

Sabbatsbergsvägen 8, Stockholm - Visa på karta

Om ES Psykoterapi

Välkommen till min mottagning i Vallentinhuset vid Vasaparken i Stockholm.

Jag erbjuder ett utrymme för reflektion där målet är större kunskap och djupare insikt om dig själv, hur du lever eller vill leva ditt liv. I samtalen arbetar jag utifrån ett existentiellt synsätt vilket är särskilt lämpligt vid livskriser, utbrändhet, sorg, trauman och när livet är svårt eller inte känns meningsfullt.

Tillsammans ser vi över din situation och vad det är du behöver hjälp med. Ibland räcker några få samtal, i andra fall kan en längre kontakt vara mer gynnsam.

Om Elisabeth Serrander

Jag är legitimerad psykoterapeut, auktoriserad existentiell terapeut samt handledare och lärare i psykoterapi. Jag har en psykodynamisk och relationell bakgrund med påbyggnadsutbildningar i existentiell filosofi, psykologi och psykoterapi.

Intresset för de existensfilosofiska tankegångarna har varit en röd tråd och jag har skrivit ett flertal böcker inom detta område. Under hela mitt yrkesverksamma liv har jag arbetat i eget företag med fokus på människors hälsa, utveckling och välbefinnande.

De senaste 15 åren som psykoterapeut och dessförinnan som friskvårdskonsult, dansterapeut, yoga- och meditationslärare.

Jag arbetar med samtal för enskilda, grupper och par samt handleder på ungdomsmottagningar, psykolog- och psykoterapeututbildningar, på universitet och högskola samt inom näringslivet.

Förtroendeuppdrag

• SEPT, tidigare ordförande numer hedersmedlem

Medlemskap i

• RPC, Riksföreningen Psykoterapicentrum.
  • EXIS, Existentiella terapeuter i Samverkan
  • SFRP, Svenska föreningen för Relationell Psykoterapi.

Övriga behandlingar hos ES Psykoterapi

• Handledning

Stöd i yrkesarbete Jag ger stöd till yrkespersoner som vill utvecklas i sitt arbete och i sitt sätt att möta klienter, samarbetspartners ... Läs mer

• Konsultation och samtal inför IVF/fertilitetsbehandling

Jag samarbetar med Mama Mia Mödravårdscentral samt AVA-klinikerna och erbjuder konsultation samt utlåtande inför behandling med hjälp av tre... Läs mer

• Känslofokuserad psykoterapi

Känslofokuserad terapi syftar till att öka kontakten med dina egna grundläggande känslor. Har du svårt att uppleva känslor, uttrycka dem... Läs mer

• Parsamtal

Jag tar emot er som par när ni fastnat i negativa mönster i ert förhållande eller befinner er i en livskris. Krisen kan betraktas som en grä... Läs mer

Karta - Sabbatsbergsvägen 8, Stockholm

• Fråga ställd 20:37 29 sep 2014

Hej!

Jag undrar vad den existentiella psykoterapin kostar?

Vänligen,
    Kim

ES Psykoterapi svarar:

Hej Kim. Tack för din förfrågan. Samtal hos mig debiteras m 800 kr/50 minuter. Reducerad taxa för studerande/arbetslösa. Du är välkommen att återkoppla m önskemål om dag o tid, så ska jag försöka komma dig till mötes.

Vänligen, Elisabeth Serrander