Tandreglering, specialist

Folktandvården Eastmaninstitutet Ortodonti - Vasastan, Stockholm

Ortodonti (tandreglering) betyder raka tänder.

Med olika former av tandställningar kan olika bettfel behandlas utan att dina tänder påverkas negativt. Tänderna kommer att ställas i en jämn tandbåge för att ge ett vackert leende med en optimal bitning.

Barn och vuxna som har någon form av felställning i tänder eller käkar kan genomgå en tandregleringsbehandling.

Steg 1 - konsultation

Det finns möjlighet att komma på konsultation hos en specialist för information om olika behandlingsmöjligheter. Där får du ett preliminärt terapi- och kostnadsförslag. För det definitiva terapiförslaget görs en inregistrering.

Steg 2 - inregistrering

Vid första besöket gör vi en noggrann klinisk undersökning (förälder bör delta vid första besöket gällande barn och ungdomar), röntgenbilder, fotografering och vid behov tas även avtryck av tänder och käkar.

Steg 3 - behandlingsplanering

Behandlingsplaneringen sker utifrån undersökning, röntgenbilder, modeller samt fotografering och presenteras sedan i terapiinformation där du får utförlig information kring behandling, tid, munhygien, risker samt olika moment i din behandling.

Steg 4 - fastsättning av tandställning

Efter noggrann genomgång av behandlingsplan och dess olika moment med patienten (för barn och ungdomar tillsammans med förälder) startas behandlingen.

Specialistbesök

Du besöker oss inledningsvis var 8-12 vecka och sedan kan besöksintervallerna variera mellan 4-6 veckor

Välkommen att kontakta Folktandvården Eastmaninstitutet Ortodonti om du har några frågor!

Informationen uppdaterades 08 mars 2017 av Vården.se

08-123 165 10
Visa telefonnummer

Dalagatan 11, Stockholm - visa på karta

Om Folktandvården Eastmaninstitutet Ortodonti

Vi på Folktandvården Eastmaninstitutet Ortodonti har lång erfarenhet av att hjälpa barn, ungdomar och vuxna med tandreglering

En tandreglering kan vara aktuell för dig som tycker att dina tänder är oregelbundna, sneda, sticker ut eller att du har svårt att bita av eller tugga.

Osynlig tandställning

Vi på Folktandvården Eastmaninstitutet Ortodonti behandlar alla typer av bettfel. Exempelvis erbjuder vi den så kallade "osynliga tandställningen" Incognito med fästen på insidan av tänderna.

Tandreglering betald av landstinget

Om barn eller ungdomar är i behov av tandreglering kan de få den betalad av landstinget. Er vanliga tandläkare ser till att barnet vid behov får träffa en tandregleringsspecialist som bedömer om ditt barn bör ha tandreglering. I de fall ett behov fastställs får ni en lista på specialistkliniker inom tandreglering som ni kan välja emellan.

Skulle ditt barn inte få erbjudande om tandreglering på landstingets bekostnad är du självklart välkommen att kontakta oss och få hjälp med tandreglering som du själv bekostar. Samma sak gäller även för dig som är vuxen.

Välkommen att kontakta oss på Eastmaninstitutet så får ni en tid för utredning!

Eastmaninstitutets historia

George Eastman, uppfinnare av rullfilmen och kodakkameran samt grundare av Eastman Kodak Company, visade 1909 sitt intresse för tandvård genom att donera pengar till en tandläkarförening i USA.

1917 öppnades Eastman Dental Center i Eastmans hemstad Rochester, USA. Snart långt där efter öppnas liknande centrum i London, Rom, Bryssel, Paris och i Stockholm 1936, alla med bidrag från George Eastman.

Eastmaninstitutet i Stockholm ligger precis intill Vasaparken. Funkishuset som är ritat av arkitekten Waldemar Johansson började byggas 1932. Byggnaden har nyligen genomgått en varsam renovering är nu som nytt både invändigt och utvändigt.

Varmt välkommen till oss!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Folktandvården Eastmaninstitutet Ortodonti

• Osynlig tandställning - Incognito

Hos oss på Folktandvården Ortodonti Eastmaninstitutet erbjuder vi tandställningen Incognito, en sorts "osynlig" lingual tandreglering som si... Läs mer

Vägbeskrivning

Buss: 4, 50, 61, 67 och 73 hållplats Dalagatan
T-bana: station Odenplan

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• Solna Ortopedmottagning Jag kom hit med smärta och gick härifrån smärtfri. Mycket trevligt bemötande av både bokningspersonal och läkare. - Margit A
    • Husläkaren Kungsladugård Roland Arvidsson Mycket kompetent behandling både från sjuksköterskan till läkaren.Har fått rätt medicinsk behandling plus relevant information, vilket resul... - Margareta Sturemyr
    • Protandvården - Tandläkare Dena Kunnig, säker och trevlig tandläkare. Ärlig och hjäpsam människa.. En tandläkare att lita på.. Jag tycker att beskrivningen professionellt s... - Sundus
    • Jourcentralen Norrköping Fantastisk personal. 👍 - Cai "Armbågen" Öjring
    • Sant Elias Klinik Har vart en stamkund hos dem flera år! Underbar och kunnig läkare, rekommenderas till alla: unga som gamla - J. A.