• 08-236500

Radiovågsbehandling hos Smärtkliniken Eques Indolor i Vallentuna

STOLP-EKEBY 24 - Visa på karta

Radiovågsbehandling

En radiovågsbehandling är en teknik för att skapa en långvarig nervblockad.

Med hjälp av radiovågor hettas en nålspets upp till ca 85 grader under en minut. Om nålen placerats parallellt med en nerv kan man på detta sätt orsaka en temporär nervskada. Alla nerver som skadas kommer vilja växa ut igen. Detta sker inom ca 10 – 12 månader.

Har man skadat en nerv med en skalpell är risken stor att nerven när den växer ut kopplar fel och man skapar då ett nytt och mycket svårbehandlat smärttillstånd. Vid radiovågsbehandling påverkas enbart själva kärnan i nerven medan strukturen runt nerven blir kvar oförändrad.

Detta gör att när nerven växer ut igen kommer den hitta rätt. Det innebär att efter 10-12 månader kan ibland smärtan återkomma även om den vanligtvis inte gör detta. Om smärtan kommer tillbaka kan man testa igen och i så fall upprepa behandlingen. Detta kan göras upprepade gånger utan risk för ytterligare biverkningar.

Innan radiovågsbehandlingen kan inledas

Innan radiovågsbehandling kan bli aktuell måste de upprepade diagnostiska testerna visat att smärtan minskar kraftigt eller försvinner under tiden bedövningen sitter i.

Ibland talas om s.k. pulserad RF. Detta är en teknik som ännu inte visat någon effekt vid de vetenskapliga studier som genomförts. Pulserad RF är därför att betrakta som experimentell verksamhet och ingenting vi använder för behandling av patienter.

Informationen uppdaterades 11 februari 2019 av Vården.se

Om Smärtkliniken Eques Indolor

Vid Smärtkliniken i Vallentuna jobbar vi med interventionell smärtdiagnostik, s.k. precisionsdiagnostik.

Vi jobbar i enlighet med rekommendationerna från ISIS, International Spinal Intervention Society, vilket är en internationell sammanslutning för diagnostik och behandling av långvarig smärta.

Varifrån kommer smärtan?

Det innebär att vi med hjälp av exakta blockader, anlagda under röntgenkontroll, testar struktur för struktur med syfte att kunna lokalisera varifrån smärtan kommer. Först när vi med upprepade blockader kan konstatera varifrån smärtan kommer går vi vidare och behandlar.

Vanligt förekommande utanför Sverige

Detta arbetssätt är en standardmodell som tillämpas i de flesta västländer, såsom USA, England, Frankrike, Tyskland, Belgien, Schweiz mm.

Samarbete med andra läkare

Parallellt med att man försöker lokalisera och eventuellt behandla ett smärtfokus kan man behöva hjälp med såväl att kunna fungera så bra som möjligt med den smärta man har som att få hjälp med de psykiska besvär som förekommer samtidigt – och ofta sekundärt till - smärtan.

För dessa delar samarbetar vi gärna med patientens ordinarie primärvårdsläkare eftersom dessa delar bäst behandlas och sköts i primärvården nära hemorten.

Informationen uppdaterades 11 februari 2019 av Vården.se

Behandlingar hos Smärtkliniken Eques Indolor

Whiplashskador hos Smärtkliniken Eques Indolor i Vallentuna

Whiplash eller WAD (whiplash associated disease, dvs sjukdom associerad till whiplash) är egentligen ingen diagnos utan ett sätt att göra il...

Smärtanalys hos Smärtkliniken Eques Indolor i Vallentuna

Vid en smärtanalys går man systematiskt igenom patientens smärtupplevelse. Man tar reda på var smärtan upplevs, hur den startat, hur den utv...

Radiovågsbehandling hos Smärtkliniken Eques Indolor i Vallentuna

En radiovågsbehandling är en teknik för att skapa en långvarig nervblockad. Med hjälp av radiovågor hettas en nålspets upp till ca 85 gr...

Smärtor efter operationsärr hos Smärtkliniken Eques Indolor i Vallentuna

Ibland kan man få en smärta i anslutning till ett operationsärr. Detta orsakas av att de små nerver som skurits av vid operationen inte hitt...

Blockader av sympatiska nervsystemet hos Smärtkliniken Eques Indolor i Vallentuna

(Ganglion sfeno-palatinum, stellatum, impar eller lumbalt) Många gånger aktiveras det autonoma nervsystemet om man går med smärta länge. ...

Johan Hambræus

Specialist i allmänmedicin, anestesi och intensivvård samt smärtlindring.
Dr Hambræus har jobbat på kliniken sedan 2003 och är den som ansvarar för verksamheten sedan 2008.

Karta - STOLP-EKEBY 24

14:41 - 14 feb, 2019 skrev:

Den absolut bästa klinik jag varit på. Man blir sedd, hörd och förstådd , stor känsla av närvarande läkare och sjuksköterska. Miljön de har sin klinik i bara den är också helt underbar, finns inte ngn som helst sjukhuskänsla dock med de resurser som där finns. Samt finns en bedårande vårdhud Nelly också där som är väldigt lyhörd och uppmärksam på allt.

21:47 - 03 okt, 2018 skrev:

Jag är otroligt tacksam för den vård och hjälp man får hos Smärtkliniken!

05:36 - 28 sep, 2017 skrev:

Nothing better!! 🇺🇸🙏

03:19 - 14 okt, 2016 skrev:

Fantastisk klinik! Underbart bemötande, vård och omvårdnad och trygghet! Fantastisk personal Dr. Johan och Ssk Kjerstin är ett super bra team med total fokus på patienten! Rekommenderar starkt och av Hela Mitt Hjärta Smärtkliniken Eques Indolor! Som smärtpatient får du på kliniken proffesionellt bemötande, hjälp och stöd av hög kvalité på många nivåer!
Tack för att ni finns och för det ni gör! Ni är Guldvärda i mina ögon!
Tusen Tack!

17:52 - 04 okt, 2016 skrev:

Fick en mycket lyckad behandling för 5år sen och är på väg dit igen..

13:36 - 12 aug, 2016

13:27 - 02 aug, 2016 skrev:

Efter besök på vårdcentral och lasarett var det äntligen här hjälp kunde erhållas mot svår värk i nacke.

21:59 - 07 apr, 2016 skrev:

En underbar smärtklinik med ett varmt bemötande, fantastisk vård och kompetent personal.Vårdhunden Nellie gör också ett bra jobb!❤️Jag är så otroligt glad att jag fått möjligheten att komma dit och bli hjälpt😊❤️

21:32 - 20 mar, 2016 skrev:

Jag är otroligt tacksam för den vård och hjälp man får hos Smärtkliniken!

08:08 - 14 feb, 2016 skrev:

Smärtkliniken gjorde det alla påstod inte gick att göra för mig och sambon, vi har båda behandlas med gott resultat och livskvaliten har förbättrats med 100%

05:32 - 28 dec, 2015 skrev:

Ett bättre bemötande har jag aldrig varit med om,eller sett.
Både inom sjukvården ( Har jobbat där i över 30 år ) och som patient.

Mvh
Gunvor

22:27 - 07 maj, 2015 skrev:

Professionellt bemötande och omhändertagande av patienter som under åratal sökt hjälp för sin kroniska smärta. Varje förbättring i smärtbilden är en stor vinst för individen och för samhällskostnader. Tack för att ni finns!