Botkyrkavägen 4, Plan 4, Vårby - Visa på karta

• Vi har drop-in mottagning varje dag mellan kl 15:00-15:40.

Ultraljud

Hos oss på Gynmottagning Vårby kan du som är gravid göra ultraljud. Ultraljudet är en naturlig och viktig del av graviditeten och det första ultraljudet brukar göras mellan 13:e – 20:e veckan. Efter vecka 20 görs bara ultraljud om graviditeten inte utvecklas som den ska.

Vad undersöks vid första ultraljudet av graviditeten?

• Hur långt gången graviditetet är och om den utvecklas som den ska
  • Om fostret lever
  • Om det finns fler än ett foster
  • Om det förekommer förändringar hos fostret

Att tänka på innan du gör ditt ultraljud

Ett ultraljud kan antingen göras utanpå magen eller genom slidan (genomförs ofta i tidigt stadie av graviditeten). Beroende på vilket tillvägagångsätt skiljer sig förberedelserna något:

Undersökning utanpå magen – om din urinblåsa är fylld under ett ultraljud blir bilden tydligare. Undvik därför att kissa innan.

Undersökning genom slidan – det är bra om du kissar innan undersökningen. En fylld urinblåsa kan skjuta undan fostret vilket kan resultera i otydlig bild.

Hur går ett ultraljud till?

Utanpå magen – du får lägga dig ner på en brists och magen smörjs in med en gelé. Slutligen används en ultraljudsapparat som förs över magen och som i kombination med gelén ger en tydlig rörlig bild av fostret på en bildskärm.

Genom slidan – här används en liten ultraljudsgivare som sitter på en tunn böjlig slang.

Välkommen att kontakta oss för mer information om ultraljud!

At Gynmottagning Vårby we can do an ultrasound of your pregnancy. The ultrasound is an important part of the pregnancy and the first ultrasound is usually done between week 13-20. After week 20 ultrasounds are only done if the pregnancy is not developing normally.

What is examined at the first ultrasound?

• How far gone the pregnancy is and if it is developed properly
  • If the fetus is alive
  • If there is more than one fetus
  • If there are any changes to the fetus

Doing an ultrasound

An ultrasound can either be done outside of the abdomen or through the vagina (often carried out in the early stages of the pregnancy). Depending on the approach it differs slightly in preparations:

Ultrasound on the outside of the stomach - if your bladder is filled during an ultrasound the image becomes clearer. Therefore, avoid urinating before the ultrasound.

Ultrasound through the vagina - it is good if you urinate before the examination. A full bladder can push aside the fetus, which can result in a blurred image.

How does an ultrasound work?

Outside the stomach - you lie down and the belly is lubricated with a gel. Finally, an ultrasonic device are carried over the stomach and which in combination with the gel, provides a clear moving image of the fetus on a monitor.

Through the vagina - using a small ultrasound transducer attached to a thin flexible tube.

Welcome to contact us for more information about ultrasounds!

Informationen uppdaterades 05 mars 2019 av Vården.se

Om Gynmottagning Vårby

4,6

Varmt välkommen till Gynmottagning Vårby!

Vår mottagning ligger i samma lokaler som Vårby Vårdcentral och vi kan hjälpa dig med allt som rör gynekologiska sjukdomar och besvär. Är du gravid eller söker preventivmedel kan du också besöka oss. Vi hjälper dig med följande:

• Barnlöshet: Utredning och behandling för bägge par, distansstimulering för IVF behandling, både landstingsfinansierat privat.
  • Graviditetsbesvär och kontroller.
  • Klimakteriebesvär och gynekologiska kontroller.
  • Besvär med urininkontinens.
  • Mensblödningar hos unga kvinnor och äldre kvinnor, efter menopausen.
  • Menstruationsrubbning
  • Cellprovskontroller och uppföljning av cellförändringar.
  • Mindre operativa åtgärder i underlivet.
  • Preventivmedelsrådgivning och insättning av spiral.

Vi har 3 specialister som jobbar på kliniken: Dr. Solaf Al-Hermizi, Dr. Adhraa AlAbbasi och Dr. Niam Atto. Alla våra läkare är specialistläkare i kvinnosjukdomar och förlossningar, med många års erfarenhet av kvinnosjukvård.

Gynmottagning Vårby har avtal med IVF-kliniken i Falun för att utföra IVF-behandlingar med distansstimulering. Det finansieras av landstinget och har korta väntetider.

Flerspråkig mottagning

Vi är en flerspråkig mottagning och förutom svenska pratar läkaren kurdiska/sorani, engelska, arabiska och turkiska.

Skönhetsbehandlingar

Vi har även en medarbetare i lokalen, Sema Hussien som erbjuder skönhetsbehandlingar;

• Botox och Fillers
  • Fettfrysning
  • Hårborttagning
  • Microneedling
  • Dermapen
  • Kemisk peeling

Ta kontakt med oss på telefon eller klicka här för att boka din tid!

Welcome to Gynmottagning Vårby!

Our clinic is located in the same premises as Vårby Vårdcentral and we can help you with everything related to gynecology. We work a lot with infertility investigation and can offer infertility treatment. We also help patients with urinary incontinence.

• Distance stimulation for IVF treatment
  • Hormone replacement therapy for menopausal symptoms
  • Investigation of postmenopausal bleeding

Dr. Solaf Al-Hermizi is a specialist in obstetrics and gynecology.

Gynmottagning Vårby has agreements with IVF clinic in Falun for performing IVF treatments with distance stimulation. It is funded by the county and has short waiting times.

Multilingual reception

We are a multilingual clinic and besides Swedish the doctor also speak Kurdish/Sorani, English, Arabic and Turkish.

Informationen uppdaterades 05 mars 2019 av Vården.se

Behandlingar hos Gynmottagning Vårby

Gynekologisk undersökning hos Gynmottagning Vårby

Hos Gynmottagning Vårby erbjuder vi gynekologiska undersökningar. Vad kan jag få hjälp med hos gynekologen? Vi hjälper dig med gynekol...

Preventivmedelsrådgivning hos Gynmottagning Vårby

Hos Gynmottagning Vårby kan vi hjälpa dig med preventivmedelsrådgivning. Vi hjälper dig med tester och rådgivning kring vilket preventivmede...

Cellprovtagning hos Gynmottagning Vårby

Kostnadsfritt

Till oss på Gynmottagning Vårby är du välkommen som fått en kallelse om cellprov. Kom ihåg att ta med din kallelse och legitimation vid ditt...

Missfall hos Gynmottagning Vårby

Vad är ett missfall? Ett missfall sker oftast tidigt under en graviditet och är ganska vanligt förekommande. Innebörden är att graviditet...

Ultraljud hos Gynmottagning Vårby

Urininkontinens hos Gynmottagning Vårby

Hos Gynmottagning Vårby kan vi hjälpa dig som lider av urininkontinens. Två typer av urininkontinens Urininkontinens delas in i två ol...

Infertilitetsutredning hos Gynmottagning Vårby

Om du under en längre tid har försökt att bli gravid så kan du genomgå en fertilitetsutredning (infertilitetsutredning). Det finns en rad ol...

Dr. Solaf Al-Hermizi

Dr. Solaf Al-Hermizi

Specialist gynekologi och obstretik, Verksamhetschef

Dr. Niam Atto

Dr. Niam Atto

Specialist gynekologi och obstretik

Adhraa AlAbbasi

Adhraa AlAbbasi

Konsult i obstetrik och gynekologi, expert på ultraljudsundersökningar

Jinan Jasim

Jinan Jasim

Receptionist

Karta - Botkyrkavägen 4, Plan 4, Vårby

4,6

17:04 - 04 jun, 2019 skrev:

Superbra vård och kontaktklinik med bra tillgänglighet. Bästa Adhraa höll oss lugna och positiva hela vägen genom vår ivf-process. Kan verkligen rekommendera!

4,2

14:27 - 13 maj, 2019 skrev:

Dr Solaf var super när jag inte kunde bli gravid. Efter snabb och proffesionell hjälp har vi nu våran dotter! Rekommenderar stark!

15:21 - 01 maj, 2019 skrev:

Bästa dr. Solaf, har haft problem med graviditet, fick flera missfall och tack vare dr.Solaf fick jag två underbara pojkar.
Rekommenderas starkt!!

11:55 - 28 mar, 2019 skrev:

De är så trevliga personaler samt de är så duktiga.

20:26 - 06 mar, 2019 skrev:

Jag fick absolut de information och kunskap jag behövde. Dr. Solaf har en väldigt fin bemötande och mycket kunnig inom sin yrke. Rekommendera kliniken till alla som är behöv av en kunnig gynekolog.

13:51 - 16 jan, 2019 skrev:

20:22 - 11 maj, 2018

18:10 - 24 jan, 2018 skrev:

Underbat bemötande

11:55 - 28 dec, 2017 skrev:

Det tar lång tid att svara på telefonen, och till slut inget svar.

3,0

14:35 - 22 sep, 2017 skrev:

Hej
Håller med in andras omdöme. Alltid trevligt bemötande och så hjälpsamma. Det är långt ifrån alla mottagningar som är så hjälpsamma som hos er. Jag har också känt mig hörd, förstådd hos er och är så tacksam. Med vänlig hälsning Carina

4,2

12:27 - 31 jul, 2017 skrev:

Tycker ni är fantastiska
Det enda jobbiga är att jag kommer nästan aldrig fram när jag ringer. Otroligt jobbigt och stressigt eftersom man vill boka tid i samband med sin menscykeln.....

10:53 - 10 jul, 2017 skrev:

Solaf är en proffsig läkare som har lång erfarenhet i sitt område men framför allt har verkligen viljan och inträsse att hjälpa och vågar tänka utanför boxen! Hon underlättade samarbetet med min utlänka utredning om ofrivillig barnlöshet. Hon har hittils hjälpt mig med med allt jag behövde, behandlingar, blodprover, kontroll och uppföljning.
Lina i reseptionen är väldigt trevlig, behjälplig och duktig! hon fixar alltid mina blodprov resultaten och skickar de till mig.
En sak är också att lägga till, kliniken har väldigt korta kötider till besök och de är lätt nåbara.

11:22 - 06 apr, 2017 skrev:

Jag är så glad att jag har hittat den här kliniken. Fantastiskt bemötande, jag kände mig äntligen hörd och fick jättebra hjälp. Tack!!

08:29 - 15 mar, 2017

08:08 - 29 sep, 2016 skrev:

Bästa Solav!!

00:33 - 21 jan, 2016

10:32 - 14 aug, 2015 skrev:

Väldigt avslappnad och trevlig läkare och mycket professionell i sin framhållning. rekommenderar henne starkt.

09:26 - 05 jun, 2015 skrev:

Mkt bra gynekolog.