Logo Tandläkare Thomas Alvling

Tandläkare Thomas Alvling - Västra Frölunda, Göteborg

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna.

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 19 april 2016 av Vården.se

Marconigatan 23, Västra Frölunda - Visa på karta

Om Tandläkare Thomas Alvling

Leg. Tandläkare Thomas Alvling bedriver sin tandläkarverksamhet i gruppmottagningen Tandläkargruppen Frölunda Torg. Mottagningen ligger centralt i Västra Frölunda och består av två tandläkare, en tandhygienist och tre tandsköterskor.

Vi samarbetar med specialister på Tandläkarhögskolan och privatpraktiserande specialisttandläkare.

Om Thomas Alvling

Thomas Alvling har arbetat som tandläkare i 25 år och har bred erfarenhet. Han utför allt från årliga kontroller och förebyggande åtgärder till implantat och estetisk tandvård.

Moderna lokaler med senaste tandvården

Tandvårdsmottagningen finns i moderna lokaler och är utrustad med det senaste inom tandvård. Vi använder oss av moderna metoder och alla anställda på tandläkarpraktiken genomgår regelbundet utbildning i modern tandvård.

Vi lägger stor vikt vid förebyggande tandvård för att få patienter med friska tänder. Hos oss är det viktigaste att du som patient känner dig trygg och står i centrum. Vi har stor erfarenhet att behandla dig som är tandvårdsrädd.

Mottagningen är ansluten till och kvalitetscertifierad av Praktikertjänst AB.

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Tandläkare Thomas Alvling

* Inkl. Högkostnadsskydd

Karta - Marconigatan 23, Västra Frölunda

• 16:01 - 10 nov, 2017 skrev:

Mycket trevlig och hjälpsam personal. Lätt att få tid, professionell vård.

• 15:59 - 10 nov, 2017 skrev:

Kanonbra i alla avseenden gällande all personal.

• 16:06 - 23 jan, 2017 skrev:

Kunnig uppdaterad tandläkare som dessutom är supertrevlig.
    Har rekommenderat honom för andra som också är mer än nöjda
    med behandlingarna. Bara plus från mig

• 08:40 - 29 aug, 2016 skrev:

Bästa personalen jag vart med om, är så supernöjd med Thomas och Linda.

• 10:06 - 21 nov, 2015 skrev:

Så himla bra tandläkare!! /nöjd patient

• 10:04 - 21 nov, 2015 skrev:

Thomas glada och härliga tillmötesgående kan få vilken tandläkarskräck som helst att försvinna. Jag enormt nöjd och kommer fortsätta träffa Thomas för regelbundna kontroller!