Stötvågsbehandling

Logo Kiropraktorerna Frölunda

Kiropraktorerna Frölunda - Västra Frölunda, Göteborg

De delar av kroppen som vi behandlar är axlar, armbågar, höfter, knän och fötter. I dessa områden behandlas långdragna sen- och muskelbesvär samt även kalkutväxter eller kalkavlagringar i senan/muskeln.

Vanliga diagnoser som effektivt behandlas med stötvåg är:

• Hälsporre

• Golfarmbåge

• Kalkaxel

• Tendiniter/tendinoser omkring axeln

Hur fungera stötvågsbehandling?

Från en kompressor genereras så kallad pneumatisk energi vilken överförs via en löpande kula till ett munstycke/applikator som genererar stötvågor ner i den skadade vävnaden.

Stötvågsbehandlingen stimulerar kroppens läkningssystem och vetenskapliga studier har bland annat visat följande effekter av stötvågsbehandling; ökad blodgenomströmning, ökad vaskularisering, nedbrytning av fibrös vävnad, smärtlindring med mera.

Själva stötvågsbehandlingen

Undersökning och behandlingen utförs alltid av kiropraktor med 5 årig universitetsutbildning.

En typisk behandling varar 5–10 minuter då 1000-5000 tryckvågor appliceras på behandlingsområdet. Behandlingen upprepas med 5-7 dagars mellanrum och totalt brukar 2-5 behandlingar räcka för att ge bestående och tillfredsställnade resultat.

Behandlingen kan göra ont och vissa blir ömma i 24-48 timmar efter behandlingen. Man kan även få blåmärke på behandlat område.

Man bör avstå från aktiviteter som belastar behandlingsområdet de närmaste 48 timmarna efter behandlingen.

Vilka resultat kan förväntas vid stötvågsbehandling?

Stötvågsbehandling är en framgångsrik och effektiv metod och helt upp till 80-90% blir hjälpa av behandlingen, beroende på diagnos. Metoden är mest effektiv på kroniska tillstånd där ofta andra metoder inte lyckats att uppnå förväntat resultat.

Informationen uppdaterades 09 mars 2017 av Vården.se

700 kr

Återbesök 600 kr

Gruvgatan 8, Västra Frölunda - Visa på karta

Om Kiropraktorerna Frölunda

Välkommen till oss på Kiropraktorerna Frölunda. Vi finns i Högsbo industri område, Gruvgatan 8. Våra kiropraktorer Ola Wimelius, Ulrika Lundin och Joakim Andersson samt certifierad massageterapeut Ariel Zamit vänder sig till gammal som ung med fokus på hälsa och livskvalitet.

Vad kan vi på Kiropraktorerna Frölunda hjälpa dig med?

Vi värnar om att engagera dig i ditt akuta eller kroniska besvär, klargöra din prognos samt de terapier som finns och vad du kan göra själv. Tar hand om rygg- och nackbesvär, ischias, huvudvärk, arbets- och idrottsskador mm.

Akuttider dagligen, goda parkerings- och kommunikationsmöjligheter.

Varmt välkommen!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Kiropraktorerna Frölunda

• Kiropraktorbehandling

700 kr Återbesök 560 kr

Kiropraktik är ett yrke inom primärvården med unika principer relaterade till funktion, hälsa och välmående. Verksamhetsområdet omfattar dia... Läs mer

• Massage/Idrottsmassage

fr. 580 kr 580 kr - 45 min 690 kr - 60 min

En kraftigare form av klassisk massage, för dig som är i behov av en mer djupgående genomgång av muskler, blodomlopp och lymfa. Massage k... Läs mer

• Nackspärr

700 kr Återbesök 560 kr

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En n... Läs mer

• Hälsporre

fr. 700 kr Återbesök 600 kr

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belast... Läs mer

• Tennisarmbåge

700 kr Återbesök 600 kr

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, ... Läs mer

Karta - Gruvgatan 8, Västra Frölunda

• 07:38 - 28 nov, 2017

• 08:46 - 30 okt, 2017

• 07:38 - 26 aug, 2014 skrev:

Fick enorm smärta i vaden när jag var ute och sprang. Hade haft känningar och av en stel vad ett tag men plötsligt var det som en blixt slog ner och jag kunde inte nästa röra mig framåt. Kom till Joakim som konstaterade 'gubbvad' efter 4-5 behandlingar så har jag inte kännt något nu på flera månader. Oerhört tacksam!

• 11:01 - 25 dec, 2012 skrev:

Jag har lidit av ryggont i många år.Ätit tabletter dagligen.Nu har jag smärtfria dagar.Jag är så tacksam för den behandling som jag har fått.Tack Joakim!