Klangfärgsgatan 5, Västra Frölunda - Visa på karta

Denthorén - Tandläkare Henrik Thorén - Västra Frölunda, Göteborg

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi på Denthorén kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framförallt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person, men efter några månader brukar problemen bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 14 september 2018 av Vården.se

Om Denthorén - Tandläkare Henrik Thorén

Jag har varit tandläkare i 30 år och fick min utbildning på Tandläkarhögskolan i Göteborg. Mottagningen där jag idag bedriver min verksamhet har funnits i 11 år och är belägen i Västra Frölunda. Jag arbetar här tillsammans med tandsköterska Ingela.

Innan jag startade min egna mottagning arbetade jag 17 år på en mottagning på Frölundatorg men jag påbörjade min karriär hos Folktandvården.

Vi samarbetar med specialister.

Familjetandvård

Till mottagningen kommer människor i alla åldrar, från barn till gamla. Jag har behandlat patienter i fem generationer.

Lugn miljö och goda parkeringsmöjligheter

Verksamheten bedrivs i en lugn och familjär miljö. Vid ett besök hos Denthorén kan du enkelt parkera din bil, parkeringsplats erbjuds direkt utanför porten.

Välkommen till Denthorén du också!

Informationen uppdaterades 14 september 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Denthorén - Tandläkare Henrik Thorén

Bettskena hos Denthorén - Tandläkare Henrik Thorén i Västra Frölunda

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att...

Kronor och broar hos Denthorén - Tandläkare Henrik Thorén i Västra Frölunda

Kronor Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel ...

Rotfyllning hos Denthorén - Tandläkare Henrik Thorén i Västra Frölunda

När behövs en rotfyllning? En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad,...

Tandimplantat hos Denthorén - Tandläkare Henrik Thorén i Västra Frölunda

Vad innebär tandimplantat? Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titan...

Tandläkarundersökning hos Denthorén - Tandläkare Henrik Thorén i Västra Frölunda

Henrik Thorén

Henrik Thorén

Leg. tandläkare

Ingela

Ingela

Tandsköterska

Karta - Klangfärgsgatan 5, Västra Frölunda

18:00 - 20 apr, 2018 skrev:

jag har använt mig av Henrik som tandläkare och hans team de senaste 27 åren, både hans gamla praktik på Frölunda Torg och den nuvarande.
Jag kan bara säga att jag är riktigt nöjd. Alltid social, fantastiskt lätt på handen och har förstående för patientens eventuella lidande under behandlingen.

13:21 - 13 jun, 2017 skrev:

Den bästa tandläkare jag någonsin haft! Proffsig vänlig och jag som har tandläkarskräck känner mig väldigt lugn hos er =o)

09:46 - 24 nov, 2014 skrev:

Kan bara dela ut stjärnor till Henrik finns ingen bättre tandläkare.......

14:34 - 14 apr, 2014 skrev:

Tandläkarbesök är obehagliga - men Henrik gör dem till en bra upplevelse. Har ingen skräck längre efter 7-8 år hos honom. Med beröm godkänt !

13:10 - 08 jan, 2014 skrev:

Jag har gått hos tandläkare Thorén i 25 år - han är alltid lika vänlig och tar hand om dig på bästa sätt. Innan jag började hos honom hade jag en fruktansvärd tandläkarskräck. Jag kunde oroa mig i flera månader innan jag skulle gå ...
Nu kan jag tänka på det dan innan eller samma dag, men är inte alls lika orolig längre.
Jag kan varmt rekommendera Henrik!

20:42 - 12 okt, 2013 skrev:

Jag har länge haft Henrik som "min" tandläkare, vilket gjort att min tandläkarskräck inte längre finns med i mina tankar. Förr var varje tandläkarbesök en stor psykisk påfrestning - så inte längre!

09:46 - 02 okt, 2013 skrev:

har haft Henrik som tandläkare dem sista 10 åren, och kan bara säga att jag är riktigt nöjd!

10:54 - 16 maj, 2013 skrev:

Bästa tandläkaren!! Behandlar hela vår familj vare sig det är bettskenor, rotfyllningar,korrigeringar av käke eller en " vanlig" lagning. Känner sig alltid väl omhändertagen!